Plan startkist hier te verkrijgen...

• Topicstarter Topicstarter niels polfliet
  • Startdatum Startdatum
N

niels polfliet

Guest
Hallo allemaal!

Ik had in een ander draadje een paar foto's gepost van m'n hoogst eigen startkist, en beloofd-als er interesse was-er een plan van te tekenen. Ik heb een aantal pb's gekregen met interesse voor het plan, dus heb ik het plan gemaakt...met wat vertraging...Beter laat dan nooit :) :oops: :wink: !

Het plan is in cad gemaakt, en wordt op verzoek naar je mailbak verstuurd (stuur pm met email adres).

Gelieve de copyright te respecteren, iedereen die het wil krijgt het plan gratis, maar moet het zelf aan mij vragen... Ik ben de enige die het plan vverspreid :roll: Gelieve het dus niet te fwd-en. . Zo weet ik meteen hoeveel kopieën er in omloop zijn :wink:

Dit zijn foto's van een afgewerkt model. (zender en accessoires niet bij het plan inbegrepen :wink: )

afb1625.JPG

afb1626.JPG

afb1627.JPG

afb1628.JPG

en hier is een voorproefje van het plan;
afb76.jpg

Het plan ziet er hier maar magertjes en ingewikkeld uit, maar het "echte" plan is in veel kleurtjes, met maten erbij en met layers, zodat het veel duidelijker is. Ik had graag daarvan een foto hier gezet, maar m'n viewer deed moeilijk :x Stel je dus maar en duidelijk en uitgebreid plan voor :wink: :D

Goed gezien, er staat (nog) geen uitleg op het plan. Als er iets niet duidelijk is, vraag het dan gerust :wink:

Veel succes,

Niels

(P.s. Ik wil foto's zien van jouw versie! :) )

Nou, hier volgen de foto's van ons exemplaar, word niet door mij gebouwd, maar door mijn daddy.
afb77.jpg

Dit is'm, hij is helemaal van MDF gemaakt, behalve de bodem van de laatjes.
afb78.jpg

De "voorkant" van de startbox, waar het powerpanel, en de accu zitten, de accu word op zijn plaats gehouden door een blok styropor.
afb79.jpg

De achterkant, met klepje, om bij de 2 ingebouwde brandstof tanks te komen, bij elkaar is dit 2 liter, wat wel genoeg moest zijn, voor een paar keer vliegen.(we zijn met z'n 2en dus...)
afb80.jpg

Dit zit onder het klepje, evt. nog wat opbergruimte voor bijv. een klein flesje glas-exx.... de brandstof pomp hangt er ook bij, is gewoon met het powerpanel te bedienen, de aansluitingen zitten aan de binnenkant van de startbox.(links boven de pomp)
afb81.jpg

De steunen, gewoon van iemand anders afgekeken, is nog maar 1 prototype.... :wink:
er moeten nog 2 boutjes doorheen, anders blijft het geval niet zitten, ze kunnen d'r af als je meer modellen(diktes van de romp) hebt.
afb82.jpg

De laatjes, in het onderste laatjes zitten vakjes voor moertjes, gloeipluggen etc.
afb83.jpg

De vakverdeling, rechts plaats voor 1 zender(da's 1 te weinig!!! :cry: :cry: )
3 andere vakken voor starter etc.
In het middelste vakje zitten de aansluitingen van de brandstof pomp(kan je niet zien.
De startbox moet nog geverft worden uiteraard. :wink:

mathijs

edit: ff de meeste taal-fouten weg gewerkt.

Wedstrijdje groot, groter, grootst?

Probeer hem zo functioneel en klein mogelijk te maken, want al die schroefjes & zooi heb je ten eerste op een gemiddelde zondag niet nodig, ten tweede past dat allemaal in hetzelfde laatje als je gereedschap...

Verder verdwijnen duurdere zenders al gauw in een speciaal koffertje waardoor je startkist een ruimte heeft die niet benut wordt... :)

Jorrit zei:
Wedstrijdje groot, groter, grootst?
Nee, handig, handiger, handigst. :) :D
Wat nou precies de bedoeling met dit geval is:
.We zorgen dat er een frame onderkomt en gooien er wielen onder, een stang erbij en je hebt een "mobiele startkist"!!(wat bar handig is als je nog een paar hondert meter moet lopen, naar het veld)
Je doet er een vliegtuig op, en je hoeft alleen de vleugels maar te dragen!!!
En als hij toch al hoog is, waarom dan geen 2 laadjes???, de tanks zorgen ervoor dat hij hoog moet zijn, en schroefjes los in de laatjes?? hmm, wat het voor een bende bij jou is weet ik niet.... :wink: :wink:
K'hoop dat je een beetje snapt waarom hij nu zo is,

mathijs

@Mathijs
Pomp met het pomphuis naar beneden monteren. Zoals de pomp nu gemonteerd is, kan er olie/brandstof langs de as-afdichting in de motor lopen

In het kader van 'Handig, handiger, handigst' hier even een stukje over mijn startkist. Was al eerder behandeld hier op het forum dus even gequote... FF opgezocht met de ZOEKFUNCTIE van dit forum...erg handig hóór.. ;)

Jorrit zei:
Ik ben begonnen met meten en rekenen. Welke onderdelen moeten erop? 2,5 liter jerrycan, 12V-7Ah moet erin passen, lade heeft deze afmetingen, startpaneel met pompje... Beetje uittekenen in paint en het dan op 9mm triplex aftekenen.

afb1623.jpg

Later heb ik hem afgewerkt met Formica. Dit was onwijs veel werk, maar hij gaat wel jaaaaren mee. De kopse kanten heb ik afgewerkt met rode buitenbeits. Je kunt hem ook aflakken met Bootlak of elke andere harde kwaliteitslak.

afb1624.jpg

Dit is overigens wel een gangbaar model... Voor mijn zender gebruik ik een aparte koffer.

Functioneel niet?

Ik zie dat echt niet zitten, die enorme verhuisdozen...
In het koffertje zit alles, wat ik nodig heb om op een wedstrijd te vliegen, incl, brandstof voor 3 vluchten...
4848.jpg

ieder zijn heug en meug uiteraard.
afterall moet ieder zijn eigen zooi sjouwen he :wink:
met de heli vind ik het wel fijn om wat klein gereedschap bij te hebben op het veld.
ik heb zelf iets in de "jorrit" trent.

Als botenman...........

Zijn er ook botenliefhebbers die gebruik maken van zo'n startkist???

groeten,
Ronald

Jorrit zei:
tsja, van deze "bende" hou ik nou weer niet, en die tank staat ook niet zo super vind ik. :?
Is gewoon een kwestie van smaak, meer nie.

bruno zei:
die enorme verhuisdozen...
Een half uurtje prutsen om 1 schroefje uit zo'n ding te krijgen is ook niet wat. :wink: :wink:
En nog iets, als je eerst een half uur moet rijden en vervolgens terug moet omdat er niet zo veel in die "bak"past is ook niet alles!! :x :twisted: 8)

Hoi allemaal,

Oei 8O het is hier wel serieus off-topic aan het gaan. Het was eigenlijk niet de bedoeling dat hier iedereen zijn startkist toont, daar is het andere draadje voor. Met die "(P.s. Ik wil foto's zien van jouw versie! )" bedoelde ik eigenlijk kisten van mijn plan's gebouwd :oops: .
Het was gewoon om m'n plan te verspreiden dat ik dit draadje geopend had. :oops: Maar tis niks, ik vergeef het jullie wel :wink: :)

Overigens vind ik dat 'Handig, handiger, handigst' niet meer van toepassing is op de kisten van jullie als op de mijne. Mensen met kleinere kisten beweren altijd alles bij te hebben, maar bij ons op het plein ben ik wel diegene waaraan iedereen een schroevendraaiertje komt vragen.
Ook geeft niet iedereen z'n geld uit aan aluminium koffertjes voor z'n zender, en is dus zo'n deksel waar de zender op kan wel nodig.
Kortom ieder z'n kist is aangepast aan zijn eigen noden, dus vind ik niet dat je grotere kisten moet verwijten 'niet handig' of 'te groot' zijn. Zo kan ik ook zeggen dat jij met 2 kisten (zenderkist en startkist) moet zeulen terwijl ik er maar 1 nodig heb. :roll: :wink:

Niels

(het plan is nog steeds verkrijgbaar, stuur pm met je emailadres :wink: )

combi van 2 startkisten

Ik ben vanmiddag begonnen met een soort combinatie van 2 startkisten te maken. Mijn model lijkt het meeste op dat van Jorit maar ik maak in de 'grote bak' een extra schot en ga ervoor zorgen dat er steunen op komen zodat ik mijn calmato erop kan zetten, dat heb ik dus weer 'gejat' van Matthijs ;-)
Zal morgen wat foto's nemen. Heb inmiddels de houten plaat gekocht, 10 mm. multiplex en voor het grootste gedeelte afgetekend. Kist wordt 30 cm. breed, 60 cm. lang en 50 cm. hoog. Morgen zagen en in elkaar zetten. Daarna verven en lakken.
Foto's volgen :wink:

Ik ben ook net begonnen aan een startkist.
Niet te groot en niet te zwaar maar ik wil er wel een brandstof kist op kunnen zetten.
Ik wil gaan vliegen bij de Woerdense Modelvliegclub, daar moet je alles op een karretje van ongeveer 60 x 60 cm over een afstand van 500 meter naar het veld slepen.
Je wilt dus alles meenemen maar niet te groot en zwaar.
Startkist is LxBxH = 57x28x45 cm

111534a0e80ac394ac.jpg
[/IMG]

Ik heb een plaat multiplex gekocht van 5,5 mm en 1 plaat van 9 mm.
De bodem en staanders zijn 9 mm, de rest 5,5 mm.
Links staat de accu, vrij zwaar zodat ik ook een Lipo kan laden.
Rechts een 2,5 ltr brandstof can, er is wel ruimte voor een grotere.
In het midden 2 koffertjes van de Praxis, deze hebben elk 2 deksels met daaronder veel kleine vakjes.
Mijn plan is:
deksel 1 = lijm en gereedschap
Deksel 2 = RC onderdelen.
deksel 3 = brandstof motor (gloeipluggen en propeller)
Deksel 4 = electro (propjes, lipo accu's en lader)
Ik heb gekozen voor losse koffertjes zodat ik die mee kan nemen in huis.
Midden boven kan nog een 3e Praxis koffer maar voorlopig komt daar de zender.
Bovenop komen losse steunen voor de Skystar trainer (dus als ik een ander kist neem kan ik aangepaste steunen gebruiken)
Als hij af is zal ik nog een foto maken

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Willem,

De afmetingen van de karretjes op MVC Woerden zijn 64 maal 45 centimeter binnenmaat.
Het is het handigste als je iets maakt wat je daarin kunt zetten. Bovenop kan je dan je vliegtuig zelf zetten.
Of je maakt, zoals een aantal leden, zelf een karretje met wieletjes. :mrgreen:
De draagbak die o.a. Ed en ik hebben is ook handig als je alleen electrospullen hebt. Dan kan je alles ineens meenemen zonder kar te gebruiken.
De foto´s daarvan kan ik je eventueel mailen.

Greetz,

Olaf

Prima kist.

full

Ik heb deze kist, volgens het "Niels principe", ook gebouwd. :D

Zoals je kan zien, ik heb de zijkant open gewerkt om het brandstof niveau te kunnen zien.
Volgens mij heb ik de maat wel aangepast aan de brandstofkan.

Erg handig door de mogelijkheid van het splitsen van de kisten.

Echter...ik had hem gebouwd van 12 mm multiplex. Het geheel wordt dan erg zwaar. Ook MDF is niet licht.

En dan wat erin moet!!

Een start accu van 2,5 kg, 2,5 liter brandstof, de startmotor, wat gereedschap enz.
Er staat nu een nieuw exemplaar op stapel van licht berkentriplex van 8 mm.

Als je handig bent en voorzichtig met spijkeren kan het nog dunner. Het hoeft, gezien de constructie, echt niet zo zwaar uitgevoerd te worden.. Alles mooi inlaten, goed verlijmen enz.

Mooi klusje voor de komende wintermaanden.

Ik zou graag nog een "mooier" kopietje willen ontvangen. :worship:
PB gestuurd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back