planet hobby f4u corsair

• Topicstarter Topicstarter Acropilot
  • Startdatum Startdatum
A

Acropilot

Guest
Hey schaalbouwers!

Heb eigenlijk geen idee of ik mij hier wel mag riskeren op dit stukje heilige forum waar er mirakel vliegtuigen worden gecreerd maar ik zeg zo altijd "no balls no glory!"

Zoals de topic titel al vermeld heb ik mij een 1 meter 80 f4u corsair aangeschaft van Planet hobby, een chinees ARF bedrijf wier reputatie goed is over hun afwerking en kwaliteit, en na nadere inspectie kan ik dit inderdaad bevestigen.

Heb het model 2 weken geleden bij lindinger bestelt samen met een pilootje en nog wat grut.

Als motor opteer ik volgens mij het best voor een DL 30 cc aangezien ik mij maar vragen stel bij de aangeraden motor volgens het bedrijf (120 4takt).

De bedoeling is natuurlijk om hem zo schaal mogelijk te houden en hierbij ga ik natuurlijk ook afwijken van de plannen (ok het is geen kit, maar je kan zelf nog wat aanpassen hier en daar)

Het model is van oracover en daarna overspoten met matte verf (fotos upload ik deze avond ofzo want ik typ dit momenteel in mijn leerpauze voor de exames (binnenkort examens van luchtvaarttechnologie)) de vraag hierbij is of ik dit nog kan bijwerken met de strijkbout, gaat mijn verf op de vleugels etc niet beschadigd raken? (ik doe er wel sowieso een sokje rond)

Ook qua motor, hebben jullie nog alternatieven voor de DL30?

Foto's komen binnenkort, ik moet allesinds zeggen dat het de mooiste arf is die ik ooit al gezien heb!

groeten, Samuel

Laatst bewerkt door een moderator:
foto's zal ik morgen doen, heb eerst even mijn hobbyhok ingericht... Na anderhalfjaar gestopt te hebben met de hobby verschiet je soms wat je allemaal wel staan hebt, bleek dat ik nog een multiplex gemini had staan, heb me daar even met beziggehouden aangezien ik nog niet kan beginnen met de bouw van de Corsair :)

En hier dan de fototjes, let niet op mijn omgeving, ben recent verhuist naar de chaufagekelder omdat ik daar niet elke keer moet stofzuigen wanneer ik gedaan heb met balsa schuren of dergelijke :)

img5998s.jpg

de romp

img5999b.jpg

de romp met bijbestelde piloot

img6000ty.jpg

de binnenkant van de romp, hier is het verwijderen van het glasvezel wat op zijn chineesjes gedaan, maar dit valt met een dremeltje prima recht te schuren!

img6001q.jpg

Staartvlakken, flaps, cockpitkap en romp met motorcowling

img6002j.jpg

vleugelmiddenstuk en nog wat ander klein grut

img6004i.jpg

de vleugel :)

img6006xu.jpg

de vleugel in vergelijking met de vleugels van de funtana x100 merk wel op dat de flaps nog niet op de corsairs vleugel zitten die wel zorgen dat het vleugeloppervlak aanzienlijk vergroten.

img6007.jpg

en de reden waarom de corsair zo bekend is, the inverted seagul vleugelconfiguratie.

Ik ben heel tevreden over deze arf, heel netjes gebouwd, niet te zwaar en stevig.

Nu nog de retracts bestellen, motorisatie bepalen en nog wat schaalattribuutjes maken/bestellen.

mvg, Samuel.

Dat heb je goed Jan! :D
Maar eerst nog mijn examens voor aeronautical engineering :)

Jawel hoor meer dan voldoende en je moet een warbird niet overpoweren... dan vliegt de kist niet lekker schaal.
Ik ga mijn Ziroli Corsair ook niet overpoweren..

Patrick

hmmm ben nog steeds aan het twijfelen voor die DL30, die is lichter dan zo'n saito, meer power, beter geluid en minder vettigheid en nog eens goedkoper ook, maarja, de quality zal natuurlijk niet zoals die van saito zijn :)

Ok, ik ga een dezer dagen alles bestellen wat ik nog nodig heb, maar ik zit met het probleem dat ik nergens een goede 3 of 4 blads prop vind voor de corsair, dus ben ik aan het opteren om gewoon een 3 blads mejzlik 18x10 te nemen maar dan vind ik nog geen schaalspinner ook...
Hoe doen jullie schaalbouwers dit op een betaalbare wijze met efficiënte props?

dubbelpost

dubbelpost

Een schaalspinner zul je zelf moeten maken denk ik...
Ik zag op de site van lindinger wel dopspinners staan...

Patrick

Laatst bewerkt:
Hey Patrick,

en wat denk je van de prop, mejzlik is goed voor performance, maar ik wou het zo schaal mogelijk houden, zal dit nog altijd realiseerbaar zijn met een mejzlik (mits ik de proptip een likje gele verf geef)

De spinner zal voor later zijn, ben momenteel blut :)
net dit besteld:

1 x E-AKKU SANYO ENELOOP 2000MAH/6V UNI FLAC
1 x SERVOKABEL 0,5QMM SILIKON VERD. UNI 5LFM
2 x SCHALTERKABEL GRAUPNER O.LADEB.VERGOLDET
2 x BENZINSCHLAUCH 3/7MM WEBRA
1 x VERSCHLUßPFROPFEN BENZIN F.DU-BRO TANK
3 x DES 707 BB MG DIGITAL SERVOS GRAUPNER
1 x CFK-LUFTSCHR. 3-BL. 18/10 BREIT MEJZLIK
1 x DL (DLE) 30 BENZIN MOTOR M.ELEKTR.ZÜNDUN
1 x SCALE EINZIEHFAHRWERK F-4U CORSAIR 73987

grtz

zo, alles is toegekomen, en alles ziet er zeer netjes uit! zelf de wielen zijn schaal uit cnc gefreesd! Volgende week is mijn laatste examen en dan begint de bouw hiervan!

Back