planken bevestigen op geraamte

• Topicstarter Topicstarter offroader
  • Startdatum Startdatum
O

offroader

Guest
Ik ben een boot aan het maken en ik ben al volledig klaar met het geraamte.
Nu vraag ik me af of triplex(3mm) geschikt zou kunnen zijn om mijn boot te beplanken.
Mijn oudere broer zei dat triplex niet buigzaam genoeg is.
En de platen vastmaken op het geraamte;is lijm daar sterk genoeg voor of moet ik daar nog spijkertjes voor gebruiken?
De boot moet hogere druk aankunnen want het wordt een speedboot.
Daar vraag ik nu jullie raad over.

Hoi,

3 mm triplex is inderdaad niet buigzaam genoeg om een modelboot te bekleden denk ik.
Zelf heb ik mijn speed bootje bekleed met balsahout van 1.5 mm waarna ik er epoxy over gesmeerd heb.
Je kan bij de modelbouwwinkel ook 1mm triplex, of mischien wel 0.8mm kopen. Dit is wel erg buigzaam.
Alleen lijm moet wel genoeg zijn.
Ik heb UHU Hart gebruikt en ook wel eens Bison PU constructielijm.

groeten,
Age Jan.

Ik ben het niet helemaal met AJ eens.

Ik heb inmiddels al een drietal rompen gebouwd welke volledig beplankt zijn met 3mm berken triplex. Ook rondingen zijn daar geen probleem mee.....
Je moet natuurlijk niet proberen een hele plaat (60 x 120 cm) in eens rond het geraamte te krullen.

Ik heb er destijds stroken van ± 5mm breed van gemaakt en die stuk voor stuk erop gelijmd. De plankjes werden gelijmd met waterbestendige houtlijm en werden tijdelijk vastgezet met kopspelden. Zodra de lijm droog was, haalde ik de kopspelden eruit. Uiteindelijk - na het opschuren van de rompen - heb ik het geheel met kepermat en polyester bekleed. Naar mijn mening een stevige contructie.

Dus.....moraal van het verhaal....waarom niet met triplex? Werkt bij mij prima.....

Groeten en succes.....

Mario

Er is nog een manier, zet langs de kiel tussen de spanten latjes gelijk met de spanten. Neem 1mm beuken fineer en maak daar stroken van van ca. 5 cm breedte. Begin nu onderaan bij de kiel onder ca. 45 graden naar boven te werken en maak het zo dicht. Daarna nogmaals 45 graden in de andere richting en lijm het geheel op de eerste laag vast. Zo heb je een dunne zeer sterke huid die bovendien licht is. Diagonal planking heet dat in Engeland en is zeer geschikt.

Groetjes Hans.

Kan ik dat ook doen met plankjes van 1cm breed
(ik kan niet zo heel goed zagen,anders verneuk ik misschien al die plankjes)

Zjef

Dat hangt er een beetje van af welke rondingen je ermee moet maken.
Als je op relatief grote schaal bouwt en de romp redelijk hoekig is zou het wel kunnen lukken, maar wanneer je een erg ronde romp hebt, dan is een bredere lat weer minder geschikt i.v.m. de afwerking.
Om de romp dan mooi gestroomlijnd te krijgen zou je er weer te veel vanaf moeten schuren....dat zou zonde zijn van alle moeite.....

De vorm van de romp bepaald in grote mate of je met brede latten kunt werken of niet.

Ik bouw bijvoorbeeld op dit moment aan een knikspant romp, een vrij hoekig model.....daar heb ik aan de zijkanten en onderkant latten van enkele cm breed op gezet.
Maar ik heb ook een viskotter met een vrij ronde romp en daar kon ik echt niet breder dan 5 mm gaan vanwege de vorm.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Gr.
Mario

Mijn boot is wel een grote schaal hoor.
Hij is 130cm lang.
Dus ik denk dat dat dan wel met latten van 1 cm breed wel gaat lukken,niet???

groet,
Zjef

Wat voor soort schip is het ?
Zitten er veel rondingen aan ?
Heb je misschien een plaatje ervan (of een foto van een origineel)?

Zou wel moeten lukken denk ik !

Maar....ben wel benieuwd naar een plaatje....

Gr. Mario

Het bouwplan staat bij het onderwerp speedboten:dan een onderwerp bouwplan voor boot.
Sorry dat ik het zo moet doen(ik kan geen links maken)

groet,
Zjef

er zaten geen foto's bij de bouwbeschrijving maar ik zal een paar foto's van mijn exemplaar online zeten zodra hij klaar is

hallo
ik heb al triplex gebruikt van 4mm dikte .Voor de smit enterprise geen probleem gehad.
Ging zonder moeite.Nu ga ik de titanic bouwen van hahn's titanic plans.
zijn wel duur maar de beste.Ook met 4mm dikte triplex denk dat ik ze zal laten zagen op 15mm breedte.
groetjes

Back