Plannen voor zweefvlieger

• Topicstarter Topicstarter Duckman
  • Startdatum Startdatum
D

Duckman

Guest
Ik ben net begonnen met het zelf bouwen van een zweef vliegtuig. de bedoeling is dat ik van 0 begin. Ik heb al planken balsa hout gaan halen en dergelijke, maar ik kan maar geen plannen vinden waarop de juiste maten staan en verhoudingen. kan iemand mij helpen aan bouwplannen voor een zwever? of tips geven mbt tot het bouwen van een zwever? :roll:

alvast bedankt! :wink:

Ik had geen speciale spanwijdte in gedachte, laat ons zeggen iets van een 1-2m?
En ik heb nog niets ervaring qua bouw van vliegers.
Ik heb wel veel aanleg en een basiskennis, maar daar ben je waarschijnlijk niets mee! :)

Het is gewoon een uitdaging die ik wil aangaan en tot een goed einde brengen. Maar natuurlijk met de nodig hulp!

Groetjes

Als je totaal geen ervaring hebt met ontwerpen en bouwen van model zweefvliegtuigen dan begin bij het begin en bouw eerst eens een chuck http://213.84.42.244:8087/chuck/chuck.htm (met dank aan de Leidse luchtvaart club) Leer hiermee hoe het model zich gedraagd en om het af te stellen en ga dan via de vrije vlucht verder. Bij de goede modelbouwzaak kun je verschillende soorten vrije vlucht modellen krijgen van klein tot groot. Als je na die chuck nog verder wilt met vrije vlucht dan adviseer ik om de Kleine UHU te nemen dit is een leuke eenvoudige zwever met goede mogelijheden en vluchteigenschappen.
Als je dan nog verder wil met RC probeer dan de tekeningen te krijgen van de Amigo 2 dit is een oude houtbouw zwever met goede eigenschappen.

He Duckman,

Deze vraag klinkt als: "Ik heb een bult ijzer, een schroevendraaier en geen ervaring maar ik wil een tweezitter cabrio sport bouwen.
Ik wil je niet ontmoedigen maar modelvliegen is meer dan even snel maar iets doen met wat balsa.
Ik sta volledig achter het stappenplan van mijn naamgenoot Theo Coenen. Denk niet dat zo'n chucky niets is. Goed gebouwd en getrimt vliegt zo'n dingetje geweldig. Ik heb samen met mijn kinderen enkele van die dingen gebouwd en heel wat afgelopen om het spul ver weg weer op te halen. Het houd je fit.
Succes

Gek he dat die oude rotten toch nog steeds regelmatig met die chuckies staan te "spelen" Ik bouw regelmatig nog van die chucks om mee te gooien ergens in het veld of voor waar ik niet met RC kan vliegen.

Tuurlijk, je moet ergens beginnen! :)

Ik besef maar al te goed dat zo een vliegtuigje niet op 1-2-3 gemaakt is!

Maar stel dat je nu verder wilt doen, dan heb je toch plannen nodig. Persoonlijk werk ik niet graag met bouwdozen en ik neem aan dat er nog zo mensen zijn, niet? Die moeten toch plannen hebben waar maten op staan enzo en figuren voor hun hout uit te snijden.

Bouwtekeningen zijn te koop, te ruil, te leen.
En nu komt weer het bekende zinnetje "Informeer bij een club in de buurt" :wink:

Kijk eens op:
http://www.ping.be/chaoflight/pageen/ehlg.htm#top
Hier staat ontwerpinfo voor HLG's. Lijkt mij erg bruikbaar. Ik ben zelf een zwever aan het bouwen aan de hand van een bouwtekening van een Bristol M1c peanut-toestel (30 cm span, rubber aandrijving). Ik heb de tekening 4x vergroot en laat het rubber weg en heb dan een aantrekkelijke zwever. Hoe het vliegt, de tijd zal het leren. Ik verwacht niet dat het lange vluchten oplevert, maar wel dat het erg leuk wordt. In de tussentijd ga ik vliegen met een ARTF-zwever, de Pitty van Graupner. Deze is ongeveer even groot als de opgeblazen pinda.

Wout

Back