Plasma Edge F5B has arrived!

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
Er was iets afgeleverd bij de buren.
Een doos van 2 meter lengte...
De Plasma Edge is binnen.
Te zien en voelen dit weekend op de F5B / F5F Eurocontest bij de MVA in Almere.

preview.jpg

GJ

Hij is te koop.
Mooie kist maar niet geschikt om op topniveau F5B mee te vliegen.
Voor de snelle beslisser, 400 Euro.

GJ

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, das de demo van Staufenbiel.
En Bas, ja de Castor motoren zijn al lang leverbaar (niet dat ik er ooit 1 zal kopen) en de Mezon is een testserie van uitgegeven.
De Mezon 135 Opto kan iets zijn voor F5B, belastbaar tot over de 200A bij 10S.

OK, even mijn ongezouten mening over de Plasma:

De eerste indruk is goed, zeer goed.
Erg mooi model, hoewel dat een kwestie van smaak is.
Jammer van de kleurstelling maar ook dat is een kwestie van smaak.

In Almere is het model door diverse toppiloten bekeken.
Ik heb hem toen ook eigenlijk voor het eerst goed bekeken.

De romp is sterk.
De voorkant van Aramideweefsel en de achterkant is van koolstofweefsel.
Het kielvlak is dik, ongeveer 14mm.
De vleugelbevestiging zit met 2 bouten, 1 voor en 1 achter.
Ik vind dat twijfelachtig.
De bouten worden in de romp geschroefd, in de romp zit in een houten plaatje inslagmoeren verlijmd.
Dat is wel heel erg simpel en hoort niet in zo'n model thuis.

De vleugel:
Hij is buigvaster dan een Enigma, ook zitten er geen deuken of iets dergelijks in.
De rolroeren en welfkleppen hebben afdichtingen, dat is allemaal wel netjes.
Helaas is de vleugel niet torsiestijf.
De weefsels zijn dus in de verkeerde richting in de romp gelamineerd.
Dat is allemaal niet zo erg, het maakt alleen dat het niet een topkist is, een Enigma is wel torsiestijf en heeft daarom ook minder weerstand.
Erger is dat de hoofdligger op sommige plekken niet goed of totaal niet aan de schaal verlijmd is.
Dat betekend dat de vleugel gaat breken.
De raketenwurmen hebben dat ook gehad, is naderhand wel opgelost maar met deze kist is geen F5B te vliegen.
Ik heb Staufenbiel al een mail gestuurd dat ze dat even moeten communiceren naar Launchmodel, als je ziet wat de kwaliteit is van de Hawk en dan het verschil met de Plasma Edge, het is gewoon zonde.
Conclusie:
Mooi model voor de recreatieve vlieger die iets snellers wil hebben dan de gemiddelde electrozwever maar totaal ongeschikt om mee te raggen of met veel vermogen te vliegen.
Heel erg jammer!!

GJ

Interesant verhaal GJ, Heb de Mezon en de motoren eigenlijk een beetje vergeten... DC16 laat ook al zo lang op zich wachten...
Prijzen zijn behoorlijk en over de kwaliteit van de Jeti motoren kan ik niet oordelen. In dat segment ga ik ook niet meer intreden. Kom gewoon nu al amper aan vliegen toe, zo vol staat de agenda... Toch verwacht behoorlijke kwaliteit voor de prijsstellingen?

De toonzetting van de Plasma kist is vreselijk. Zeker als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld de kisten van RCRCM (geen F5B...)
Structurele fouten? Dan is het zo over... voor een funflyer om een beetje rond te dollen zijn er fraaiere wellustiger modellen voor het zelfde geld... komt voor echt betere prestaties al weer een Surprise om de hoek...
Gr Bas

Net terug van RMF Dalfsen.
Harde wind en behoorlijk turbulent.
Het moest toch gebeuren, de Plasma Edge moest de lucht in.
Accu was al lekker warm, zwaartepunt een beetje bepaald, Staufenbiel zegt 60mm, ik had hem op 65mm,
Een worpje uit de hand en hoppa , het vliegt.
Beetje down trimmen in speedstand en hij vliegt rechtuit.
De snelheid was er al snel uit, dat viel tegen.
Zweefstand getest, kleppen op hoogte getest en toen een landingcircuitje ingezet.
Vreselijk turbulent maar toch voor de voetjes aan de grond.

Even alles nagekeken en mijn instellingen wat veranderd, zwaartepunt ook nog wat naar achteren gebracht, lag nu op 70mm.
Weer een gooi en vliegen.
Ik had nu de 2e speedstand gebruikt, de eerste was met de achterlijst neutraal, nu had ik de achterlijst ongeveer 0.5mm omhoog staan.
Het vloog nu al wat lekkerder en de snelheid bleef er beter in.
Dus... eens kijken wat ie kan.
Motor aan en steigend de bocht intrekken, geen probleem.
Op het B rak even hard omtrekken, ook geen probleem.
Dan duikend aankomen en weer de motor aan, nu nog wat harder invliegen en omtrekken.
Verrek, hij blijft heel!
Hij buigt wel maar breekt niet.
Dit heb ik een keer of 8 gedaan en toen even gezweefd.
Dat doet ie wel goed en ook het aanvliegen voor de landing voelt zeker aan.
Helaas verliest ie in de speedstand veel snelheid, morgen maar weer eens testen en kijken waar het probleem zit.

Ja, hij blijft te duur maar voor de beginnende F5B-er is ie niet verkeerd.
Alternatieven zijn:
Enigma (niet leverbaar)
Alex F5B (niet leverbaar)
Evo (niet leverbaar)
Speedfire (de goedkope versie is slechter gebouwd dan de Plasma Edge)
Raketenwurm 1 (zolang hij nog leverbaar is).

Als Staufenbiel hem voor 400-450 Euro op de markt zou zetten zou het een prima model zijn.

GJ

Ja, hij blijft te duur maar voor de beginnende F5B-er is ie niet verkeerd.
Alternatieven zijn:
Enigma (niet leverbaar)
Alex F5B (niet leverbaar)
Evo (niet leverbaar)
Speedfire (de goedkope versie is slechter gebouwd dan de Plasma Edge)
Raketenwurm 1 (zolang hij nog leverbaar is).

Hu wat?!

De Enigma/Alex is hier gewoon in stock bij Acemodels. Toen ik de man sprak klonk het niet echt als of er een probleem was met de levering. Hij had er ook reeds 100+ verkocht. Weet niet waar al die mensen nu zijn maar ook daar is een plan voor.

Speedfire slechter dan de Plasma Edge?!!! Moet je mij dat toch even uitleggen. Voor hoever ik weet is bij de Speedfire het koolstof van de huid wel op de juiste orientatie gesneden en de ligger is ook prima verlijmd. Enkel de romp is een beetje groot maar dat maakt voor een beginner weinig uit, beter te groot dan te klein (zoals RW4).

Mooi dat die kist heel is gebleven maar doe nog eens 50 of 100 van die vluchtjes en laat weten of hij dan nog heel is.

Hier is de Enigma niet te koop.
Zou ook niet weten wie hem nu bouwt, Mibo bouwt hem namelijk niet.

De Speedfire heb ik gezien na een crash.
Ja, er zit carbon op de buitenschaal.
Je hebt dan glasweefsel, carbon, balsa en dan niks, dus geen sandwich!

Morgen ga ik hem weer vliegen en die 50-100 vluchtjes komen er wel.
Ik zat te denken hem te verkopen maar ach, wat krijg je er voor, das de moeite niet.

De Hawk werd ook door iedereen afgekraakt en blijkt achteraf ook niet zo slecht te zijn.
En ja, ik zou hem zelf niet voor die 550 euro kopen, dan zou ik een Surprise kopen, daar zitten de servo's er ook nog ingeplakt want bij de Plasma moet je nog eens voor 150 Euro servo's aanschaffen.

GJ

GJ, weet je zeker dat er bij die Speedfire geen glas zat aan de binnenkant van de huid? Wat dat recent? Van wie was die kist? Lijkt me nogal een sterk verhaal, Petr weet wel dat hij doet, die Chinesen niet altijd blijkt maar weer met de Plasma Edge.

Ik heb de Hawk nooit afgekraakt. Voor die prijs is het een best model. In de USA vragen ze er in sommige winkels nu veel meer voor en dat is hij niet waard met die glas romp.

De Enigma / Alex is bij Acemodels gewoon te koop voor 300 GBP, dus iets van 345 euro afhankelijk van de wisselkoers. Dan dus nog 150 euro of zo aan servo's en je hebt 500 euro nodig. Een Surprise 16 kost bijna 1000 euro, ofwel 2x zo veel.

Je zou kunnen vragen waar Acemodels nu die modellen koopt en dan misschien kijken of dat je bijvoorbeeld Hobby-in in Waalwijk die dingen ook kan laten verkopen. In Nederland is er zo weinig te koop op dit gebied, dat is misschien de volgende stap die gemaakt moet worden.

Een ander is idee is dat Gerben met wat andere mensen zelf kisten gaat soppen en die dan verkopen. Setje mallen halen en gaan met die banaan. Maar zorg jij dat je daar alsjeblieft niet aan mee doet GJ, voor je weer in het ziekenhuis ligt!!!

Ja, ik weet het zeker, ook de afwerking was waardeloos.
Was een model van een duitser en er zat echt niks aan de binnenkant.
Misschien kwam de koffie langs en is hij het vergeten?

De chinesen kunnen alles heel goed, als het ze maar goed geleerd wordt.
Ik durf te wedden dat als ik een Avionik meeneem en laat kopieren en ze uitleg hoe ze hem moeten bouwen hij net zo goed is maar minder kost.
Ze hebben gewoon geen voorbeeld.

Niet jij maar een heleboel mensen (duitsers) hebben de Hawk afgekraakt.
Ik blijf het een goed ding voor het geld vinden.

Ik zal Mibo nog eens vragen, hij heeft de mallen verkocht.
En een winkel in Nederland vinden die iets verkoopt?
Nee, dat gaat niet lukken.
De marge is veel te klein, 10% op een model, 15% op een motor.
En dan nog het gezeur van mensen omdat er weer iets afgefikt is.

Zelf soppen, ja, heb er aan gedacht.
Wolf heeft net zijn oermodellen verkocht van de RW1 en RW2, de RW2 is weggegaan voor 450 euro.
Maar een goed model bouwen gaat tijd inzitten.
En je moet ruimte hebben, dat is al lastig.
Wat materiaal betreft kan je een Avionik bouwen voor ongeveer 200 Euro, nou, laten we het duur inkopen, 300 Euro.
Meer zit er echt niet in!
Maar je bent een uur of 12 aan het voorbereiden en bouwen.

Gerben is druk met vliegen en ik wil zo min mogelijk te maken hebben met epoxy.
En hoeveel mensen kopen nou zo'n model?
Ik denk dat er in Nederland 20-30 man is die een hotliner vliegt.

GJ

Het was mij opgevallen dat bij eFlight (Hotwing) ook niet meer te vinden was. Bij Thun ook niet meer (Spider). Dan zullen ze bij Lindinger tzt ook wel verdwijnen?

Denk dat GJ wel gelijk heeft. Is maar een hele kleine markt voor?
Zelf soppen in opdracht.. het lijkt me echt geen pretje. En een oplage geen pretje.

Behoorlijk dat je vandaag hebt kunnen vliegen. Er stond hier in Groningen een onaangenaam krachtige wind!

Laatst bewerkt:
Ja, in Dalfsen was het ook een behoorlijke wind,
Alles vloog al weg voordat er een accu inzat.
Maar daaraan herken je de echte nederlandse vlieger he, als het onder windje 8 is kan je prima vliegen, daarboven kan het lastiger worden.

En ja Bas, het is een hele kleine markt.
Ik weet hoeveel motoren er verkocht worden binnen Nederland.
En ik heb ze ook allemaal verkocht, het waren er 14 waarvan 2 voor mijzelf en 5 zijn er naar duitse vliegers gegaan.
Das dus erg weinig en er zijn inclusief de inkoopactie zijn er 7 modellen verkocht.

GJ

Nou GJ, lekker negatief allemaal. ;) Komt dat wegens het voetbal? Hahaha

Tja het is geen grote markt, aan de andere kant werdt er in Nederland 2-3 jaar terug helemaal niks gedaan wat betreft F5B. Ruud Zandvlieg bouwde nog wat maar dat was wel 10 jaar achterhaald en dan nog een kwaliteit van ..... ik zeg genoeg.

Zo als ik het zie is het niet moeilijk zelf een staartje te soppen. Neemt weinig ruimte in. Rompje bij Sergey kost ook niet zo veel voor het gewicht en kwaliteit en de post valt dan ook mee. Het zijn de vleugels die veel kosten wat betreft post en die zijn ook moeilijk te bouwen in je eentje en in de huiskamer (vraag het aan mij, ik ben het aan het doen).

Aan de andere kant is Nederland een klein landje. Dat heeft als voordeel dat je binnen een uurtje met de auto bij iemand in de huistkamer of knutsel ruimte zit. Er zijn ook genoeg modelbouw clubs waar je best wat kunt soppen zonder dat mensen moeilijk doen, misschien zelfs mee doen. Er zijn ook mensen die goedkoop mallen kunnen vrezen en dat willen doen als je het lief vraagt.

Ik zou zeggen, wegens de kwaliteit en de prijs vergeet de Plasma Edge en verzin iets anders.

Als de Hawk en Enigma/Alex straks echt niet meer te koop zijn komt er vast wel wat anders en ondertussen moesten jullie echt maar eens serieus denken over zelf bouwen. De Duitsers en Belgen doen het ook, en die zitten net over de grens. Doe er je voordeel mee en vraag om hulp. Spreek met een groepje mannen af en ga kijken als zij een vleugel soppen. Durf te wedden wat er genoeg interrese is om dat te doen, geen verplichtingen.

Nee, ik ben niet negatief, ik ben realistisch.
En dat Nederland eruit ligt met voetbal, heerlijk, ik ben blij!

Maar waarom zou je zoveel moeite doen.
Ja, de belgen waren met een model bezig, voor zover ik weet is dat gestopt.
De duitsers waren met een model bezig, voor zover ik weet staat dat nu ook stil en Chris vliegt gewoon weer met een Avionik.

Het is allemaal niet zo moeilijk maar je moet er wel tijd voor hebben en sommige mensen hebben nog andere interesses dan F5B.
En in de huiskamer soppen, nee, dank je.
Ik heb een ruimte waar ik zou kunnen bouwen maar je vergeet dat we hier buren hebben.
Ik had laatst al de brandweer aan de deur omdat de buren gas roken, ik had namelijk in de middag een model gespoten in de tuin.
Als ik met polyester (vorgelat) ga spuiten dan heb ik een traumaheli in de tuin hangen!

Modelbouwclubs met bouwruimte zijn er bijna niet en er zijn er nog minder waar ze met epoxy aan de gang willen.
Frezen van mallen.
Ja, ik heb het gevraagd, en dan niet eens zelf ontwerpen maar een vleugel scannen, iets aanpassen en dan frezen.
1500 - 1800 euro voor een model.

Geloof me, ik heb al heel veel geinformeerd en dingen nagevraagd.
Het lijkt allemaal heel makkelijk maar in de praktijk valt het zwaar tegen.
Voordat jij de kwaliteit van Ruud Zandvliet haalt ben je al een paar duizend euro verder.

En dan zoveel moeite doen voor misschien 5 mensen die een modelletje nodig hebben?
Nee, dank je.
En ik denk dat iedereen er hier zo over denkt.

GJ

Ik ga niet verder op de discussie in.

Maar ga niet de Plasma Edge als een ''oplossing'' voordoen.

Groeten uit Engeland.

NB, ik had het niet over de Teaser maar over de Go One serie, die jongens soppen hun eigen model al jaren.

Back