PLASMA F5d

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door snauwaertj, 24 mei 2010.

  1. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    408
    Het voorbije weekend vond ik in Harsewinkel de nieuwe F5d kist van FVK.
    Een mooi toestelletje van 1m29 span en een heel handig rompje met afneembare neus en afneembaar kapje voor een heel mooi prijsje.
    Het enige wat me een beetje tegenvalt is dat het vleugeltje deelbaar is.
    Het zit samen met een volcarbonspar van ongeveer 10mm diameter en is met 4 M3 boutjes op de romp gevezen. Jiri van FVK verzekert me ervan dat het aan stevigheid niks moet inboeten tegenover een ééndelige vleugel.
    Kan dit waar zijn of verliest een tweedelige vleugel altijd wat aan stevigheid ten opzichte van een niet deelbaar exemplaar?
     
  2. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.286
    Locatie:
    Putten
    heb je wat meer info foto's website ervan en natuurlijk prijsen
     
  3. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    408
    Hij is nog maar net uit en staat zelfs nog niet op de site van fvk zelf.
    Fotos kan ik dus bijgevolg niet tonen.
    De introductieprijs in harsewinkel was 199€
     
  4. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    Bij Vladimir models ook nog niks te zien.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.976
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een deling in de vleugel is altijd een verzwakking.
    Ik zie ook het nut niet, vleugeltje van 130cm en dan deelbaar?


    GJ
     
  6. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    Die past toch ook wel in een Fiat 500 zou ik zeggen
     
  7. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    408
    Ik vind het ook belachelijk een vleugeltje van 130 cm in twee te delen.

    Maar ondertussen heeft Jiri van FVK me wat meer info gegeven:

    Hier die Informationen zum Antrieb in englisch:

    Motor: Mega 16/35/1 3600kV 155g
    Prop: 5,5x5,5 Graupner CamSpeed
    Spinner: Graupner #1304.3
    ESC: Turnigy K-Force 100A (Low-Price) or YGE 120 (High-Price)
    Battery: Turnigy 3s 3000mAh 40C (remove shrink tube, remove all plastic cover, cover with new thin shrink tube. You might have to resolder the cables so the pack fits in the battery shaft with cables in the front).
    Other batteries might not fit in the battery shaft, in this case you need to remove the upper Part of the shaft.
    The Motor is capable to turn the 5,5x5,5 with approximately 34.000rpm at approximately 110A. This fits perfect to the Plasma together with the Graupner Spinner.
    We did not measure the top speed yet, but as far as we can estimate from the computer calculation it should be arround 300kph.
    Even with motor turned off, the plasma is gliding endlessly without loosing altitude, therefore we strongly recommend the usage of landing flaps. Put the ailerons arround 8mm up for landing and it will sink significantly better and is still fully controllable even at low speeds. Remember to switch of any aileron differencation in landing configuration, so you have the full deflection on the down-moving aileron. Have fun with it ... :)

    Viele Grüße, Alex.

    Ziet er veelbelovend uit he
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.976
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tja, op papier klinkt het leuk.

    Als ik hem doorreken kom ik op zo'n theoretische snelheid van 285 km/u.
    In de praktijk zal het dan tussen de 250 en 270 km/u zijn.

    Als ie dan niet gaat flutteren is het een leuk kistje voor het geld.

    GJ
     
  9. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.286
    Locatie:
    Putten
    Klinkt erg goed een goede pylon met een mooie snelheid maar met zo'n motor moet het ook wel bijna erg hard gaan
     
  10. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    408
    Het is niet enkel de motor die het hem doet het airframe moet ook vodoende stevig zijn. Een Turn left van simprop bijvoorbeeld vliegt gewoon uiteen als je er een te hete motor instopt en ik spreek uit ervaring met deze.

    Ik heb een fototje van het beestje kunnen uploaden:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.976
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hmm, ik krijg ineens een stuk minder vertrouwen in het ontwerp.
    Denk dat het net zo goed is als een Mini Hawk.

    Los cockpitje, als ie hard gaat ben je dat als eerste kwijt.
    Pendelroer.. ben ik ook niet kapot van bij deze snelheden.

    Nee, ik zou hem niet kopen... maar dat is mijn mening, misschien is ie wel heeeeel goed.



    GJ
     
  12. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    408
    Hij is heus niet te vergelijken met een mini hawk hoor.
    Ik had in karlsruhe een mini hawk in mijn handen en vond hem ook nogal slap.
    Deze had ik in Harsewinkel in mijn handen en hij heeft meer weg van een grote sunracer. Het hoogteroer is absoluut geen pendel hoor Gert-Jan, het is de carbon die je door de gelcoat ziet die het zo doet lijken.
    De constructie van het kapje vooraan is iets wat ik bij geen enkel model eerder had gezien. Onderaan het kapje is een hele stevige verticale rand van ongeveer 4mm die verticaal mooi klemmend in het rompje schuift enkel een bureauplakbandje erop en dat zou moeten voldoende zijn. Overigens heel handig om accus aan en af te koppelen.
     
  13. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.286
    Locatie:
    Putten
    ik vind het ''kapje'' wel errrg makkelijk dat gepruts onder die vleugel om even een lipo te vervangen zitten de draden van de servo's er weer tussen, en hij ziet er met deze kleuren wel erg goed uit, lekker fris en als hij die snelheden aankan is het een goede concurrent van de Minihawk en misschien maar dat zal de tijd leren nog beter of slechter
    en alleen maar (mini)Hawks op het veld wordt ook erg saai
     
  14. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    die plasma heeft vrij dunne vleugels en staart, alleen de romp is rond itt de meer gangbare vierkante lipo vorm.
    Volgens mij is dit een handig en snel toestel.

    Val
     
  15. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Is voor verzending naar USA, anders veel te duur....
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.976
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Haha, ja inderdaad!
    Daar had ik nog niet aan gedacht.

    GJ
     
  17. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    408
    Ik wil zelf eens testen als het ding extreme aandrijvingen aankan, dus heb ik er eentje in huis gehaald.
    De romp laat plaats voor veeel lipos, iemand een ideetje voor een 10S setup van ongeveer 2,4 Kw?

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Dacht wel dat je zo eentje zou meebrengen.
    Als je er genoeg energie instopt zal hij vanzelf in de vierde aggregatietoestand veranderen. :teacher: :D

    Succes
    Val
     
  19. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    408
    Ik zou het toch graag enkele duizenden graden koeler houden dan dat Val ;)

    Wat denk je van een Mega 16/25/1 met een kontronik 4.2/1 gearbox eraan
    Op 3s met ergens een 14x14 prop?
    Ik kan anders niet direct iets in dezelfde vermogens/gewicht klasse vinden.
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2010
  20. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    RS 260/25 +4,2:1 getr. Regler YGE 160 FAI met RFM 14,5x14 a.k.a Sexzylinder
    Of is dit toch te veel power
     

Deel Deze Pagina