plastic modelbouw

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door Henri, 12 dec 2010.

  1. Henri

    Henri

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    18
    Locatie:
    nieuw buinen
    Hallo,

    Ik mag graag bouwdozen in elkaar lijmen, maar na een verloop van tijd vallen ze weer uit elkaar doordat volgens mij het lijm weer loslaat door een of andere reden:confused: terwijl ik de lijmopervlakken wel schoon en vrij van verf heb. Is er iemand die weet hoe ik dat probleem kan voorkomen want op deze manier is de voldoening erg kort en heb ik weinig zin om aan een andere te beginnen.

    henri
     
  2. Stitch

    Stitch

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Hoi,

    Ik weet niet wat voor lijm je gebruikt, maar ik zou denk ik toch eens gaan kijken naar ander soort of merk.
    Ik heb bouwdozen staan van dat ik met modelbouw begon en die zijn nog nooit zomaar uit elkaar gevallen en die zijn toch al zo'n 30 jaar oud.
    Zoals je zelf al zegt, de lijmvlakken schoon en vrij van verf houden. Vetvrij maken, hoewel ik dat eigenlijk niet eens altijd doe. En een goede plastic modelbouw lijm gebruiken. De te lijmen oppervlakken goed stevig tegen elkaar drukken met behulp van een tape of elastiekje.
    Zo doe ik het tenminste altijd en dat gaat altijd goed.

    Fred
     
  3. Michel.

    Michel.

    Lid geworden:
    10 dec 2008
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Belgiƫ
    Misschien gebruik je teveel lijm.
    Ik heb ondervonden dat minder lijm vaak steviger is dan veel lijm, hoe vreemd dit ook kan klinken.
     
  4. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Volgens mij heb je de verkeerde lijm gebruikt.
    Modelbouwlijm is hier een must omdat deze de te lijmen stukken als het ware met elkaar versmelt.
    Ik heb hier ook modellen staan die tientallen jaren oud zijn en er is er nog geen eentje uit elkaar gedonderd. ;)


    Droop
     
  5. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Ikzelf gebruik Revell contacta liquid. werkt perfect als je het met mate gebruikt.

    Ash.
     
  6. KillerRu

    KillerRu

    Lid geworden:
    21 nov 2010
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Antwerpen
    Mjah, maar Revell contacta helpt al niet bij mij... Dan vallen de stukken er na twee dagen al af... En kan je ze niet meer aanlijmen omdat 't een rare brij is geworden.
     
  7. johannesw

    johannesw

    Lid geworden:
    21 okt 2010
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Hoogezand
    Dan doe je toch iets verkeerd, ik gebruil al jaren die Revell lijm, en er is nog nooit wat uit elkaar gevallen....
     
  8. Zimmer

    Zimmer

    Lid geworden:
    26 mei 2010
    Berichten:
    9
    Ik heb ook nog een vraagje over lijmen, hoe lijmen jullie PE en aluminium (loop) delen vast aan het plastic?
     
  9. KillerRu

    KillerRu

    Lid geworden:
    21 nov 2010
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Antwerpen
    Pattex seconde lijm deed bij mij de truc achteraf... Zit muurvast en hopelijk blijft 't ook zo
     
  10. Michel.

    Michel.

    Lid geworden:
    10 dec 2008
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Belgiƫ
    Misschien eens een nieuw potje lijm kopen?
    Er kan iets mis zijn met degene die je hebt.
     
  11. johannesw

    johannesw

    Lid geworden:
    21 okt 2010
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Hoogezand
    Ik gebruik over het algemeen Pattex seconden lijm.
     
  12. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Goedkope plasticlijm

    Hoi, ikzelf gebruik als plasticlijm thinner, ik weet dat het schadelijk is en stinkt, maar ik gebruik thinner in een klein flesje, een leeg (ex)lijmflesje met kwastje aan het dekseltje, zodat het met degeur best meevalt. Ik heb al menig bouwpakket in elkaar gezet met thinner, voordeel is dat het zo vloeibaar is dat het mooi uitvloeit. Bovendien is het makkelijk te verkrijgen bij de bouwmarkten of schilder als 1 liter fles, en kost maar weinig.

    groeten,
    Willie
     

Deel Deze Pagina