Plastic verlijmen

Ik kocht tweedehands een Lazer zeilbootje van Robbe. Op de zeilboot zit een pop die door een servo naar links of rechts verplaatst kan worden, waardoor ze buiten gaat hangen en als tegengewicht werkt.

De pop heeft evenwel aan één kant een gebroken arm.

De pop lijkt gemaakt in een soort plastic van +- 1 mm dik.

Ik heb zoveel mogelijk stukjes terug verlijmed waardoor ik nu een arm heb die tegen de romp past, maar waar nog heel wat lucht is in plaats van plastic. De arm zou misschien over in totaal 1 cm de romp raken, 3 cm zouden de romp niet raken. Niet echt stevig dus. Deze laatste verlijming heb ik nog niet gedaan. Zie foto's

De stukjes zijn met Cyano vast gezet, niet superstevig als je het mij vraagt.

Ik heb een paar strategieën voor de reparatie, maar ben benieuwd hoe jullie er tegen aan kijken. Einddoel is een pop die er -zeg vanop een meter afstand - terug Ok uit ziet, hoeft niet perfect te zijn. Ik wil er ook niet gek veel tijd of geld in steken.

1. Ik dacht eraan de arm tegen de romp te verlijmen met cyano en dan PUR-lijm in de arm en een stukje in de romp van de pop te spuiten. Weet alleen niet of het gaat hechten op de plastic en hoe te doseren zodat het gevuld is, maar niets kapot duwt?

2. Cyano verlijmen en dan langs buiten een glasvezelmatje eropmet epoxyhars

3. ???

Waarschijnlijk handiger met een paar foto's erbij...

P1110257.jpg

P1110258.jpg

P1110259.jpg

Alvast dank voor alle suggesties!

Propje maken van ouderwets vloeipapier op maat schuren dat het er redelijk netjes inpast en daarmee de delen verbind. Daarna het vloeipapier laten volzuigen met dunne cyanoacrylaat. Daarna putjes wegplamuren met plamuur. Daarna verven. Zou volgens mij kunnen werken.

stop er eerst nog een staafje of nagel of schroef of zo in, dat het niet gewoon plat op plat verbinding is. Is het niet erg dat de pop door de herstelling wat zwaarder wordt?

Stabilit Express, lijmde we vroeger de neus van de Varta Fly mee. Was een tijd moeilijk te verkrijgen vanwege de gevaarlijke stoffen die het goedje bevatte. Misschien is een nieuwe pop bij de Action vandaan een betere oplossing.

Bedankt voor alle tips.

@blaauwen
Is dat vloeipapier het papier waarin je een sigaret rolt of is dat zo'n dik blad waarmee vroeger de overtollige inkt opgezogen werd. Zo van die typisch groene onderleggers.

@Ron: die aceton... puur aanbrengen met een penseeltje? ik neem aan dat de idee is dat de ABS terug aan elkaar smelt?

Gewicht speelt geen rol, het hoofd van de pop is zelfs met lood volgegoten aangezien het een tegengewicht vormt op een zeilboot zodat die niet kantelt als de wind vol in het zeil staat.

Is ook een heel specifieke pop met zelds wieltjes in het achterwerk zodat ze over de zijkanten van de boot rolt. Een action pop is dus geen optie.

Misschien best de aceton en dan eventueel het geheel gewoon vol te gieten (spuiten) met warme lijm en dat zelfs eens stukje binnen in de romp van de pop laten doorvloeien.

Vloeipapier, is een dik blad laat zich prima schuren en zuigt enorm. Het is er in groen maar ook in het wit. Lijm uit een lijmpistool ook misschien zo gek nog niet.

Back