Plastidip / Liquidtape: wel of niet?

Ik kom uit de hoek van de off-road elektro rc auto's en een goed gebruik is daar om je elektronica te plastidippen.
Hierbij dip je je elektronica in een vloeibare latex oplossing die daarna stolt en daarmee maak je je servo's en esc's in principe waterproof. Dat is weer vooral handig als je veel door de modder en plassen knalt met je dure apparatuur.

De laatste paar dagen heeft het hier vooral geregend en in de regen valt er niet veel te vliegen. Uit verveleing heb ik mijn goedkope FPV250 quadje van hobbyking er eens bij gepakt en het viel me op dat de flightcontroller en de esc's gewoon open liggen. Bij de esc's zit er een poging tot krimpkous op maar dat is niet echt waterdicht.
De flightcontroller is bijvoorbeeld gewoon open en bloot in het midden vast geschroefd, zonder bescherming what-so-ever.

Ik denk er zwaar over om de krimpkousen van de esc's af te gaan halen en alle electronica te gaan dippen. Theoretisch zou de quad dan ook in de regen moeten kunnen vliegen, toch?

Nu zie ik dat niemand anders doen en dus vraag ik mij af: Zijn er soms goede argumenten om dit niet te doen?

Als je op 2.4 Ghz vliegt dan zal je bereik serieus afnemen, water en deze frequentie gaan niet goed samen.:pc:

Je kan ook de elektronica inspuiten met corrosionX, dit word veel gebruikt bij watervliegtuigen. Goed behandeld zou je er bij wijze van spreken mee onderwater kunnen gaan. Als je ook de motoren en eventuele servo ermee behandeld moet je ervoor zorgen dat het spul niet in je lagers terecht komt. Het smeermiddel word dan een slurrie met alle gevolgen van dien.

Ow? Dat wist ik dus al niet. ;)
Maar stel dat je droog begint te vliegen met je quadje en halverwege komt de regen. Dan is het toch een fijn idee dat je elektronica daar tegen kan terwijl je hem naar huis stuurt, niet?

water en 2.4 ghz gaan best samen hoor ik vaar al jaren met mijn boten op de 2.4
en heb nog nooit problemen gehad ik weet niet hoe je daar bij kom
maar ik ondervind geen enkel probleem

He, is niet mijn onderschrift, dus dan ook niet mauwen, en bovendien staat er ook een knipoog achter, dus niet zo licht geraak zijn en gewoon schijt eraan hebben, en blijven lacheN ...:D

De ervaring is ook echt, ik heb genoeg boten gehad en had in het begin ook het liefst met de 2.4 Ghz zendersets gevaren die ik toch al had, helaas werkte dat niet echt en heb ik de 40Mhz module in de 3pk gedaan en daarna nooit geen problemen met failsafe's gehad ivm het bereik van de zender.

Zoek maar eens op waterspray en bereik van 2.4 Ghz.:pc:

Op het lokale kanovijvertje zal het nog wel werken, maar bij het echte vaarwerk in wat ruiger water kom je echt niet ver met de verkeerde frequentie.

Back