plettenberg tabellen

Hallo,

Weet er iemand hoe je tabellen die plettenberg vrijgeeft via hun site moet interpreteren?
Allemaal wel interessant hoeveel ampere een motor trekt bij welke spanning, vermogen in, vermogen uit, enz...
Maar bij welke propeller kan ik niet achterhalen, kan me moeilijk voorstellen dat dergelijke waarden voor alle mogelijke propmaten geldig zijn of schiet ik er hier volledig naast?

Hier is een voorbeeld te vinden van dergelijke datatabellen:

http://www.plettenberg-motoren.com/Datenblaetter/Orbit/Orbit30_14.pdf

Iemand een idee?

Er staan geen propellers bij omdat deze tabellen/diagrammen op een dynamometer worden vastgesteld. En die gebruikt geen propeller als belasting maar een andere motor of een elektromagnetische remschijf.

www.torcman.de gebruikt onderstaande opstelling

poster_messstand_klein.jpg

ps4b.jpg
ps5b.jpg

Interessant om te zien hoe die gegevens bekomen worden.

Nog veel interessanter zou zijn als ik te weten zou komen hoe de gegevens moeten geinterpreteerd worden om een juiste( of toch meest geschikte) proppeller te bekomen.

Die link had ik ook al gezien, het is echter maar een indicatie die ik niet kan gebruiken.

k'zal concreter moeten zijn merk ik.
Ik wil een prop spoed berekenen voor een diameter 15 of 16 zodanig dat de motor tussen de 55A en de 60A trekt bij vollast.
Mijn accu pack is een 5S1P kokam 3200mah 20C, die kan dus max 64A leveren en een 80A castle creations regelaar.
Bij de gewenste stroomsterkte heeft mijn lipopack nog wat reserve zodat ik hem niet naar de heilige jachtvelden stuur :)

Volgens de tabel trekt een 15*10, 56 amp bij 16V, Bij 5s komt hij dan net uit boven de max toelaatbare stroom.
Met een 15*8 zit je dan redelijk goed, lijkt mij.
Misschien gaat een 15*10 nog goed als je vol gas alleen voor een korte periode gebruikt.

Die 15*10 bij 16V had ik inderdaad al gezien. Een 5S is echter een hoger voltage.

Bij 5s komt hij dan net uit boven de max toelaatbare stroom.

Dit is nu wat ik o.a wil te weten komen, hoe heb je dit bepaald?

user1159 zei:
Die 15*10 bij 16V had ik inderdaad al gezien. Een 5S is echter een hoger voltage.
Bij 5s komt hij dan net uit boven de max toelaatbare stroom.
Dit is nu wat ik o.a wil te weten komen, hoe heb je dit bepaald?
Dat heb ik niet bepaald. Als ik naar het tabelletje kijk leid ik hier uit af dat Plettenberg voor een 30-14 motor het bij 56A zo'n beetje schluss vindt.
Als je dus meer dan 16V er op zet kom je daar boven uit. Hoeveel, ongeveer 18/16 * 56 = 63 A. Hoe lang houdt hij dat vol.
Ik denk wel een seconde of 5. Als je er dan F3A stijl mee wilt vliegen zal dit wel gaan. Als je constant wilt prophangen zou ik dat niet doen en een 15*8 selecteren.
Ik bepaal en bereken niets maar kijk naar dat tabelletje en trek mijn conclusies.

@Hans Meij

Uw conclusies zijn dus meer dan juist geweest! thanx dude!!
Ik heb na het lezen van uw bericht een prop 15*8 besteld om te proberen.

Met die 15*8 prop kom ik uit op 53A, das dus zo goed als perfect in de range die ik voorropstelde!
Het toerental kon ik niet correct meten doordat ik met Tl lampen de garage verlicht en er dus een afwijking zit tijdens het meten.
Toen ik het vlieguig vertikaal hing en "voelde" op welke gasstand het vliegtuig(Laser 3D) aan zijn prop hing kwam ik uit op iets minder dan halfgas.
Bij volgas trok hij hard om weg te komen, dus das dik in orde :)

Voor degene die het kunnen gebruiken:
Setup
Motor plettenberg orbit 30-14
Regelaar Castle creations 80A(60A zou ook voldoen)
Lipo: 5S1P kokam 3200mAh 20C
Prop: 15*8
Stroomsterkte bij vollast: 53A

Back