Plexiglas/Lexan laten buigen.

Goede morgen medeforumers,

Hierbij de vraag of een van jullie mij zou kunnen helpen met het buigen/vouwen van plexiglas/lexaan.

Vroeger toen ik nog op school zat wat al een hele tijd is geleden hahahaha
hadden ze daar zo'n mooie machine voor met een weerstands draad in zit en een buigsysteem.

Echter bij na vraag van verschillende bedrijven denken ze hier nog even goud geld mee te kunnen verdienen.

Maar goed wat ik graag zou willen is het volgende.

materiaal dike is 5mm plexiglas of lexan (moet nog aangeschaft worden).
maten van het plaatmateriaal is 20cm breed en pak weg 54cm lang.

Nu wil ik het volgende gevouwen hebben op 25cm lengte een haakse hoek van 90 graden en dan uit die hoek vandaan 15mm ver der weer een haakse hoek van 90 graden. zodat er een U -profiel ontstaat met een binnen werk maat van 15mm en met 2 recht opstaande kanten van 25cm lang en 20cm breed.

Hoor graag van de gene die mij zou kunnen helpen hiermee.

Materiaal kan ik u aanleveren maar u het al heeft zou dat ook mooi zijn.
Kosten worden vergoed.

Mvg,

Frans

Laatst bewerkt:
Nu wil ik het volgende gevouwen hebben op 25cm lengte een haakse hoek van 90 graden en dan uit die hoek vandaan 15mm ver der weer een haakse hoek van 90 graden. zodat er een U -profiel ontstaat met een binnen werk maat van 15mm en met 2 recht opstaande kanten van 25cm lang en 20cm breed.

Ik kan je daar helaas niet bij helpen.
Maar even over het ontwerp. Ik denk dat haakse hoeken niet gaat lukken. Om een as met een diameter van 15 mm vouwen lijkt me het maximaal haalbare, heb ik het idee.
Heb je het geprobeerd bij bedrijven die bijvoorbeeld plexiglazen vitrines maken. Ik heb hier op het forum een aantal malen gezien dat leden een vitrine lieten maken voor een prijs die mij in ieder geval niet tegenviel. Ik zou even moeten zoeken naar een link.

Groet,

Ad Bakker

ik boog het vroeger over een staaf van 1cm even heet maken met een brander en vouwen.
echt strakke hoeken lukt niet je houd een radius

Je houdt wel iets van een radius, maar het is op zich wel te doen, door met een verffohn te verhitten, door een "masker" heen (2 plaatjes aluminium of staal, met een spleet ertussen.

De truc is dat enkel een smalle strook plexi warm wordt. Bij een graad of 100 kan je de boel zo omvouwen. Gebruik desnoods een stuk MDF oid als mal om strak overheen te kunnen vouwen. (randje iets afschaven om een radius te kunnen hebben)

Pas op, bij het fohnen wordt het metaal natuurlijk ook warm...

In het fablab in denhaag hebben ze een plexiglas buiger.

Als je even belt kunnen ze je zo helpen.

succes janhein

@allemaal,

Bedankt voor jullie snelle info.
Mij is inderdaad ook bekent dat je geen strakke 90 graden hoeken kun krijgen met dit spul omdat je met de dikte van het materiaal zit.

@janhein,

Bedankt voor de tip.
Ik zal is uitzoeken of ze het daar ook kunnen maken voorme of dat het alleen de bruik leen van hun machine's is.
Ik heb inprincipe maar 5 minuten nodig qua buig/vorm tijd.

Mvg,

Frans

Mochten der nog mensen zijn hier die dit kunnen buigen/vormen dan hou ik me nog steeds aanbevolen.

Back