Plug afwerken vraagje

• Topicstarter Topicstarter ThomasR
  • Startdatum Startdatum
T

ThomasR

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig met de plug voor mn alinghi zeilboot.
mijn vraag was: moet je de plug nog na plamuren als je hem glad maakt en er dan 48gr/m² glasmat op legd?
de man waar ik de plannen van heb die lamineerd namelijk hier rechtstreeks zijn mal overheen en zijn boot ziet er echt super strak uit.
kan ik deze dan ook zo spuiten met motip bussen en dan loswax aanbrengen of gaat dit problemen geven met de epoxy?

Ook wilde ik vragen hoeveel loswax ik ongeveer nodig heb voor zo'n project af te werken. (boot van 1.2 meter lang en ongeveer 20 breed op zijn midde.)
Volgens ebay (waar ik mijn spullen wil bestellen) is 60ml genoeg voor 1m² dit lijkt mij echter vrij weinig.

bedank en groetjes,

Thomas

60ml moet idd meer dan genoeg zijn.

In principe wil je de plug zo glad en strak mogelijk hebben. Reden: Het maakt niet uit wanneer in je proces je de boel strak afwerkt, afwerken moet je toch. Werk dan je plug zo strak mogelijk af, dan hoef je aan de romp niet meer te schuren (hooguit om een laklaagje erop te leggen).

Redenen om de plug strak te maken:
-maak je meer rompjes, dan hoef je deze niet meer strak te maken
-lossingsproblemen zijn minder op een gladde plug
-pluggen zijn in het algemeen steviger dan rompjes, dus makkelijker af te werken.

Als je de mal van epoxy maakt, kan je met Motip werken. Maak je de mal van polyester, dan zou ik een PU lak nemen. Laat de lak minimaal een week uitharden.

Loswas en dat soort spulletjes kun je ook gewoon in de winkel kopen. Voor mijn grote boot haal ik altijd hars e.d bij Polyservice.

Duncan

Back