Plug voor de 5e keer vast in mal :-(

Grrrrrrrrrrrr voor de zoveelste keer gaat een week schuren, plamuren en schuren verloren omdat de plug met geen mogelijkheid uit de mal te krijgen is.
Ik had dit keer de plug van hout gemaakt. Een rompje die bestaat uit twee plankjes vurenhout licht op elkaar gelijmd. Na veel schuurwerk de helften van elkaar gehaald en behandeld met kwastplamuur en daarna 2 keer gespoten met Motip lak. Vervolgens de helft op een fineerplank gelijmd en alles 4 keer met een beste laag scheidingswas in de was gezet en tussendoor uitgepoetst.
Gisteravond de plug bedekt met een mooie laag mallenpasta. Na uitharding was vanavond alles er met geen mogelijkheid er uit te krijgen. Ik heb de fineerplank er omweg weten te breken en daarna een paar schroeven in de plug gedraaid om daar met de nodige kracht aan te trekken. Muurvast.
Ik heb uiteindelijk de beitel gepakt en ben aan het bikken gegaan. Alles beschadigd natuurlijk maar wat me vooral verbaasd is dat op geen vierkante millimeter de was geholpen heeft. Overal zit het zo vast dat het met een mes eraf gekrabt moet worden. Het lijkt alsof de epoxy zeker een millimeter in het hout is ingedrongen.

Wat gaat hier mis???
Omdat dit al de zoveelste keer is en ik iedere keer nog meer was erop smeer en nog meer inwrijf en het toch steeds weer fout gaat geef ik bijna de moed op :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :|
 
theo.

smeer je direct mallen paste op je plug?

je moet eerst een laag vormenhars erop smeren.

Als ik mallen pasta gebruik ga ik als volgt te werk.

Plug in de 2k lak.
plug polijsten.
Plug in de was zetten (10x) PAT was.
eventueel nog een laagje pva.
Dan de vormen hars.
Als dit nog iets kleverig is strooi ik er glassnippers everheen zodat je ook na het volledig uitharden van de vormenhars een goeie hechting heb met je daarop volgende lagen.
Dan insmeren met epoxy, en scherpe hoeken uitvullen met epoxy en katoenvlokken.
Dan 1 laag 110 gr glas, of 160.
Dat laten geleren.
Dan de mallenpasta erop kleien.
Dan als afsluiting weer een laag 110 of 160.

Dat is het.

Kijk uit met die motip lak. Ik heb al een keer meegemaakt dat een plug die in de motip lak was gespoten na het in de was zetten ook vast zat in de mal. Zal wel iets te maken hebben met de motip/was combinatie.

Wat voor was gebruik je?

Peter
 
En vertel welke producten je exact gebruikt.

Enkele wenken:

-Veel lakken moeten MINIMAAL 1 week uitharden alvorens geschikt om een mal van te maken.
-Sealer is bijna een must om gepolijste pluggen uit de mal te krijgen.
-Tussen de lagen sealer of was minimaal een half uur wachten, tussen sealer en was een uur, en na de was een dag.

Hier gebruik ik de volgende materialen, en zonder problemen:

Plug: Afwerking in 2K lak van de IJssel. Niet de mallenlak, maar de gewone DD lak. Deze geeft een strakker oppervlak.
Ik heb ook mallen gemaakt van spuitwerk in acryllak, en 1K PU lak.

Lossingsmiddel:
Ik gebruik Ferro FS-10 Cleaner om de boel schoon te maken. Hierna Ferro FS-10 Sealer om de boel te sealen (4x) en hierna OFWEL FS-10 Release OFWEL Meguiar Mirror Glaze 87 (high temp). De laatste geeft minder kans op visseogen in de mallengelcoat, alhoewel dit laatste meestal alleen voorkomt in polyestergebaseerde gelcoats.

Mallenmateriaal:
Ik gebruik F300 mallengelcoat (mallenhars) van MG Scheufler (nu Hexion Specialty Chemicals Stuttgart). Deze gelcoat is sterk gevuld met o.a. silicium carbide. Na 3-4 uur uitharden een laag F900 hars als "bonding layer". Na een uur kan daarin een vlies worden aangebracht, en de rest van de opbouw van de mal aangebracht worden met een epoxyhars naar keuze.

Enige nadeel van de F300 mallenhars is dat deze na aanharding minimaal 10 uur bij 50 graden moet worden uitgehard, alvorens deze gelost kan worden van de plug. Hierna kan de mal naar keus nog vrijstaand nagehard worden tot desnoods 120 graden, mits het achterliggende laminaat dat ook aankan qua warmtebestendigheid.

Dit systeem wordt veel in de windmolenbouw gebruikt.

Meer info: PB me.
 
Ik heb in de gaten dat het met een minimum aan middelen niet lukt dus. Er zullen dus wel degelijk wat extra materialen aangeschaft moeten worden. Ik zal eerst opnieuw een plug maken - pffffffffffff zoveelste keer - en dan de nodige materialen aanschaffen. Toch alvast een klein vraagje.

Hoe krijgen jullie de plug mooi tot halverwege in het scheidingsboard en hebben jullie een favoriet materiaal als scheidingsboard?
 
hoi theo,

ik draai een oog in de plug op een plek waar de mal toch open blijft, en schroef hem met dat oog vast aan het deelbord.
Een ander methode die wel gebruikt word is bv 2 vrieszakken vullen met gips, die leg je dan onder je deelbord. Druk je plug tot halverwege de deelplaat op de zakken en laat de gips uitharden. Zo blijft je plug mooi liggen.

Als scheidings bord gebruik ik altijd mdf. Ik seal het mdf wel eerst goed met lak en daarna flink in de was zetten.

pb me anders even je e-mail adres dan mail ik je een fotosessie van de bouw van een mal van mijzelf..

Peter
 
@Theo,

Je kunt van mij mijn WAX lenen en ik heb ook nog wel PVA staan.
Bel me voor een afspraak, wil je best een keertje komen helpen.

een minimum aan middelen
Tuurlijk kan dat, ik gebruik geen dure materialen. Ik gebruik niet meer dan triplex/mdf/balsa voor de ombouw (met een beetje kinder/hobby klei). En epoxy met schelpenzand voor de mallen. Dus echt duur hoeft het niet te zijn.

ps: mijn mallen zijn niet groter dan 20x5x5cm. Voor andere formaten, zal een andere werkwijze (mogelijk) noodzakelijk zijn.
 
Eric,

Ik heb loswas en ik heb PVAlosmiddel. Dit is dus niet afdoende. Tenminste niet zoals ik het wil hebben.
Project wordt na de vakantie (september) hervat.

[ voortijd nog ff DLG'en kan altijd :P ]
 
:offtopic:

Ja, we gaan binnenkort weer een lekker DLG'n.

En inderdaad, September gaat de bouw weer beginnen. Wil volgend jaar 3 DLG's hebben, die vliegklaar zijn. En een transport koffer.

ps: Neem je (mislukte) mallen mee, zal ik er een blik op werpen.
 
Back
Top