plug

• Topicstarter Topicstarter Pablo
  • Startdatum Startdatum
vertel eens wat meer, afmeting en dergelijke.
Hoe groter de romp hoe groter ook de latjes mogen zijn.
Wil je later de boot ook een kleur geven dan kun je ook balsa en epoxy gebruiken.

Kom eens met wat meer info omtrent wat jij allemaal van plan bent.

Pendelaar

het wordt een bootje van ± 70 cm lang en 30 cm breed de latjes heb ik het liefst 5mm breed en niet dikker dan 3 mm

groeten pablo

Op zich zijn de afmetingen wel goed maar je dient de romp zo licht mogelijk te houden.
Dus als je het abachi straks niet meer ziet doordat de romp nog een kleur krijgt kun je beter balsa gebruiken.

Pendelaar

Er staat bovenaan wel PLUG, de latjes komen later helemaal niet meer aan te pas.
Zelf gebruik ik voor zo'n romp latjes van 8x1mm of 5x1mm. Precies werken, want veel valt er dan niet weg te schuren. Als je toch 2of3mm dik gebruikt, deze dikte van de spanten aftrekken. Als je de grootste oneffenheden hebt weggeschuurd, het hout verharden met G4 (pu-lak). Dan verder plamuren met polyesterplamuur, schuren, en dan fijnplamuren met gewone autoplamuur.
Bijzonder aangenaam om een mal te maken, is een extra boord, in karton oid, zodat de mal iets groter wordt dan de plug. Deze kartonnen boord ook wel verzadigen met G4.

als ik het dus goed begrijp kan ik gewoon gebruik maken van die abachi latjes en mijn plan was dan om er een matje met polyester of epoxy over en daarna plamuur tot die mooi glad is.

:) groeten pablo

Pablo, dat glasmatje heb ik nog nooit gebruikt op een plug, mogelijk gaat toch wat van de strakke vorm verloren. Misschien is het beter om wat glasvezelstrookjes langs de binnenkant te polyesteren. Ik lijmde aan de binnenkant tussen de spanten enkele verstevigingslatjes (afval van 5x1mm), om de latjes van de romp beter vast te zetten. Die zijn prima in vorm te zetten met een speciaal tangetje (het merk ontgaat me even). Alle houtwerk goed lijmen (Bison topspeed), en spijkeren.Van hetzelfde merk bestaat er ook een nageldrijvertje, want de nageltjes zijn nogal klein om vast te houden. De nageltjes in de romplatjes trok ik er altijd terug uit, voor het plamuren.

is het perse nodig om g4 te gebruiken want bij een bouwverslag van mathijs ned 469 gebruikt hij toch ook geen g4 maar doet hij er een glasmatje en plamuur over.

groeten(':P') pablo

G4 is een 1 component en kun je zien als vervanger van epoxy.
Voordeel G4
Is makkelijk te verwerken
Je zit niet met het vermengen van verhoudingen.
Het wordt zeer hard
Is goedkoper dan epoxy

Nadeel
Is moeilijk/lastig te schuren doordat het zo hard wordt
Stinkt enorm door de vluchtige stoffen.

Voordeel epoxy
Is wat makkelijker schuurbaar
Stinkt bijna niet

Nadeel
Let op de verhouding hars-hardener
Kan een allergische reactie oproepen, ook na weken, en daar kom je niet zo vanaf.(draag dus minimaal latex handschoenen, ook bij het schuren)

Heb je de goede verhoudingen dan kun je het zo dik/dun maken als je zelf wilt (voordeel) door toevoeging van methanol (giftig)(nadeel)

Ik werk altijd met glasweefsel en epoxy, lekker stevig, vult oneffenheden redelijk op, dus minder plamuur.

Ik zou gaan voor epoxy, geeft wat meer body dan G4
G4 is zo dan als blanke lak dus is zeer goed bestand tegen water.
Ik gebruik G4 voor de binnenkant van mijn boten om het hout te beschermen tegen water.

Je hebt al veel gewonnen als je plug zeer stevig is.

Het heeft overigens pas echt nut om een plug te maken als je er meerdere rompen mee wilt bouwen.
Wil je 1 boot maken dan zou ik kiezen voor balsa op spanten en deze met epoxy afwerken,schuren, lakken, klaar. (grofweg)

kan je dat g4 gewoon bij bijv. de praxis kopen of moet je dan naar een modelbouwwinkel

groeten pablo

G4 wordt normaal verkocht bij VossChemie, maar alle 1 komponent polyurethaanlak is geschikt. Misschien in NL te koop in de doe-het-zelf-zaak

Voor epoxy kan je wellicht bij Moens (M5 Ligfietsen) wat bietsen. Dat zit in Middelburg. Wat glasweefsel zal hij ook nog wel hebben.

Dit netjes over de romp draperen, en vanuit het midden naar de randen voorzichtig impregneren met hars. Op die manier kan je de eventuele vouwtjes er netjes uitwerken. Aan de voorkant moet je wellicht iets inknippen. Gebruik zo min mogelijk epoxy. Een half koffiebekertje is meer dan genoeg.

Dan 2 dagen goed laten uitharden. Mocht de zon in NL nog gaan schijnen, zet hem dan in het zonnetje. Dan gaat de uitharding een stuk sneller. Daarna schuren en plamuren, en afwerken met PU lak. Daarna kan je een epoxy of polyester malletje maken.

Je plaatst de spanten op een bouwplank.
Deze bekleden met de latjes die je gekocht hebt.
Laten drogen en eventueel schuren.
Daarna bekleden met het glasweefsel en epoxy.
Laten drogen en als het weer het toelaat in de zon leggen.
Na droging schuren en plamuren en afwerken met PU lak.
Laten drogen
Plug is klaar voor gebruik.

Daarna kun je er malletjes van trekken van epoxy of polyester.

Hoe je malletjes maakt kun je dan tzt vragen.

Zijn de malletjes klaar dan kun je hier je uiteindelijke rompjes van trekken.

Als je minder nauwkeurig werkt kun je ook de malletjes, die je van de plug trekt, gebruiken als romp en sla je dus 1 bewerking over.

Hoeveel rompjes wil je eigenlijk maken ?????
Voor 1 romp is dit onnodig veel werk en loopt ook in de papieren

BMbouwer

in principe maakt het aantal rompjes niet uit.....zijn het er meerdere dan kun je idd de kosten van de plug/mal verdelen over de rompjes. daarin tegen is deze methode gewoon de beste/nauwkeurigste methode om een rompje te maken en zal je de kosten daarvan gewoon voor lief moeten nemen. ik ben het er wel mee eens dat wanneer het budget niet zo groot is dit geen geschikte bouwmethode is.....het is een keuze en vaak zijn de beste keuzes ook de duurste ;-)

als ik dan van de plug de rompjes haal inplaats van uit een mal dan moet je toch ook heel veel plamuren om het glad te krijgen waardoor het best veel gaat wegen of valt dat wel mee.

Valt wel mee, hoe gladder je plug is, dus hier heb je dan wel plamuur nodig, hoe beter je romp wordt.
En ja, plamuur heb je altijd nodig en ja schuren moet je altijd en vaak zeer veel.
Schuren schuren en nog eens schuren en daarna nog een keer schuren.
Hoe gladder/strakker de plug hoe beter je romp/mal.

Beste resultaat geeft plug mal romp
Sneller is plug romp.

Hoeveel rompjes wil je nu gaan maken ????????

Pendelaar

Nadeel van "plug -> romp" is dat je de romp maakt op de buitenkant van de plug. Je binnenkant van de romp wordt dan mooi, de buitenkant niet.
Je zult dan toch nog de buitenkant van de romp moeten bewerken.
(Je kunt ook omgekeerd werken; je maakt dan een holle plug, waarin je de romp gaat maken. Je kunt echter erg lastig aan de binnenkant van die plug bekijken of alles mooi strak verloopt.)

Bij "plug -> matrijs -> romp" heb je dat niet. De kwaliteit van de buitenkant van de plug wordt de kwaliteit van de binnenkant van de matrijs, die weer de kwaliteit van de buitenkant van de romp wordt. (Zo, dat is d'r uit :wink: )

Inderdaad, net wat Pendelaar zegt: het is een hoop moeite om dit proces te doorlopen. Wanneer je slechts 1 rompje wilt maken is het erg veel werk voordat je eindelijk dat rompje uit de matrijs kunt halen.
Wanneer je er meer wilt maken, en je wilt dat die allemaal gelijk worden, ja dan is het een goede methode.

Wim

Het bouwen van een mal voor één bootje, zijn idd veel werk en kosten, maar het resultaaat is kwaliteit.
Misschien een idee, om een database te starten, of een bijkomend onderwerp op het Forum, waar alle beschikbare mallen in terug te vinden zijn. Ik heb de indruk dat nogal wat dubbel gemaakt wordt.

zinnia zei:
Het bouwen van een mal voor één bootje, zijn idd veel werk en kosten, maar het resultaaat is kwaliteit.
Misschien een idee, om een database te starten, of een bijkomend onderwerp op het Forum, waar alle beschikbare mallen in terug te vinden zijn. Ik heb de indruk dat nogal wat dubbel gemaakt wordt.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat de mal-maker de mal wil uitlenen.
Maar, ik vindt je idee goed.
Ik open een topic in het "Varende Scheepsmodellen" forum.
Liefhebbers kunnen dan hun informatie toevoegen.

EN HIER STAAT DE LLIJST
(nu nog leeg, maar wie weet ;) )

(Misschien wil Roel het topic dan wel "sticky" maken.)

Wim

wimg, de eigenaar van de mal, kan ook een romp maken voor de nieuwe bouwer. Als de prijs op voorhand afgesproken wordt, zullen er weinig problemen zijn. Om een mal uit te lenen, daar zullen weinig liefhebbers voor zijn.

Back