Plus 25 kg zender

Discussie in 'Vintage RA/RC' gestart door Énke Blériot, 26 mrt 2020.

1. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Groot...groter ....grootst.

In de begin jaren van het RC modeliegen waren met name de eigenbouw zenders nogal aan de forse kant ...een grondstation met een "handkastje"

Ik ga een poging doen iets dergelijks te maken en aangezien het meer dan lastig zal zijn dat soort componenten nog te vergareen moet het dus op andere wijze..

Wat ik wel kan is een namaak.. een dummy vintage zender maken
    history-of-rc-2.jpg

Volgende post gaan we naar de componenten kijken.

Laatst bewerkt: 27 mrt 2020
  2. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De componenten

Ik had nog wat spul liggen ..en leuk wijnfles kissie...was in gebruik als safe voor kostbaarheden maar het doel heiligt de middelen..
    IMG_20200323_173121.jpg

En vervolgens ben ik op Marktplaats etc gaan struinen..in no time kwam ik wat radio buizen tegen...1 euro per stuk..ja doe ze alle 4 maar svp..
    IMG_20200325_200716.jpg

IMG_20200325_200726.jpg

Toen kwam er nog een leuk kassie langs met metertje...kon ik ook niet laten lopen...
    IMG_20200326_105209.jpg

En Arthur had ondertussen het schema van de zender op de foto in de startpost getraceerd...dank je Arthur!!!
    Air trails.jpg

3. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Krachtvoeding

Op de vraag "wat zien ik" kwam Ton al snel met de verklarende tekst:

Het is een beetje gokken, maar ik zie rechts-boven de batterijen voor de hoogspanning, links-boven waarschijnlijk twee trimmers, daaronder de zendbuis. Rechts-onder twee buizen een daarnaast waarschijnlijk twee gloeitstroom batterijen.

De rol met blauwe kabel lijkt me niet origineel. Moet een vreselijk stug ding zijn.Je zou een zwarte rubberkabel of een kabel met katoenomspinning verwachten.

En met een pracht van een website met batterij omhulsels:
    http://www.singlechannel.co.uk

Een paar er uit gelicht...

ad14top.jpg everready pp8.jpg rca-vs305.jpg

4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Het brein

Zoals ik al eens gezegd heb...ik hartstikke goed in elektronica...vonken maken..de hele buurt zonder stroom en de lucht van verbrande isolatie zijn wat van mijn vaardigheden..

dus...

Er ging een lampje branden..wat als ik nu eens een 2,4 gHz zender in het wijnkissie stop en de schakelaar functies aftap en naar het handkassie breng met een verleng kabel..Yes...dat kan ik wel!! :yes:

In een kwartiertje had ik via het MBF een Futaba T9 CP 2,4 gHz zender te pakken.... is onderweg...
    9cs.jpg

Het begint een beetje te dagen in het brein...want met als brein die zender moet ik toch in staat zijn een look alike te maken...toch?

A B vindt dit leuk.
  5. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Heet ik nu Ton???

6. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ach..mijn brein is nog slechter dan ik al dacht ..Ik kom niet in aanmerking voor het programma 'Wie ben ik"..dat weet ik niet..laat staan dat ik weet wie al die anderen zijn..

Maar..Nico jij was het..tuurlijk!!!:D:D

Laatst bewerkt: 26 mrt 2020
  7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De functies

Het handkassie wordt het stuur...

Ik tak van een 3 standen schakelaar poort het eea af en zet een dubbele moment schakelaar op dat handkassie..dat gaat REED oftewel Tip-Tip links/neutraal/rechts worden.

De T9CP heeft nog een 3 standen schakelaar...die poort tap ik ook af en met de uitslag zeer minimaal is dat mijn "tikkie up en tikkie down". Die schakelaar blijft wel in de eindposities staan.

De T9CP past me helemaal want er zit ook nog een 2 standen schakelaar op..die poort tap ik ook af en dat wordt motor AAN/UIT..want een sparkie ( ja de zender is voor de Scarab met de 10 cc Brown Junior) moet je wanneer de motor uitgaat vanwege peut op ook elektrisch uit zetten ander kan de ontstekings spoel door branden.

Tja ...hoe moet het handkassie er uit zien.. Ik dacht weet je wat..ik kijk hoe Max stuurt..

Zo dus...en ik zal er ff over nadenken...:p

f1-spanish-gp-2016-red-bull-racing-rb12-steering-wheel.jpg

8. flymax

flymax

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Oké dat snap ik.....maar hoe werkte dat dan voor het digitale tijdperk? Werd de ontsteking dan mechanisch uitgezet?

9. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ja...ook dat ga ik als "werkende dummy" in de kist zetten..

Er waren twee mogelijkheden
    - in een VV kist zat een timer die de ontsteking uitschakelde
    - in een RC kist zat een schakelaar die met een servo werd aangestuurd

De combi was er ook....bij een 1 kanaals kist zat weer die timer..

Zal er een plaatje bij zoeken...

10. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Maar even serieus.

Wat is er nu aan de hand? Het bericht of de 25 kg zender stond eerst in het item "Ombouw vintage zenders naar 2,4 GHz". Daar is door diverse forumleden, waaronder ik, op gereageerd met tekst en met foto's. Zie nu dat die berichten verwijderd zijn en sommige (of alle) foto's uit die berichten staan nu in het openingsbericht van dit item. Dat je een eigen item voor je 25 kg zender opent, dat is jou keuze. Laat alle berichten in het item "Ombouw vintage zenders naar 2,4 GHz daar dan staan. Zonder overleg berichten en foto's uit een item verwijderen vindt ik niet kunnen. Het is een vorm van geschiedvervalsing...

11. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Nico ...dat was nu net niet de bedoeling.....zie Pb.

Max...hier het plaatje van de timer..

vintage-free-flight-ignition-timers_1_055c006e9d02eed0da5f1b2651c7859d.jpg

flymax vindt dit leuk.
  12. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Vraag je dringend alle verwijderde berichten en foto's in het item "Ombouw vintage zenders naar 2.4 MHz" terug te plaatsen. Als je niet alles terug plaatst, wordt het item onleesbaar omdat de structuur dan ontbreekt. Ga dan voor je verslag over de bouw van de 25 kg zender door in je eigen item.

13. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Druk mee aan het werk geweest.. de structuur zit er weer in... Zie pb...

Laatst bewerkt: 26 mrt 2020
  14. flymax

flymax

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Dank voor het plaatje. Maar......elk antwoord leidt weer tot nieuwe vragen;).

de onderste timer ken ik, maar hoe werken de andere timers? Zijn dat van die plunjers, met een hele nauwe passing waar de lucht langzaam doorheen stroomt?

15. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De uurwerk timer ligt er ter vergelijk bij en ja de andere zijn inderdaad luchtdruk timers..zijn er ook geweest voor de DT.functie

flymax vindt dit leuk.
  16. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De Futaba 2,4 gieg module zender is bijna gereed om in de kast te bouwen.

35 Mc antenne er af en de sticks er uit...nu de kabels tussen de betreffende poorten en de 3 schakelaars rond de 150 cm verlengen en dan een deurtje maken aan de achterkant van de kast.

Bij gebruik is het dan deurtje open...zender AAN, modelprogramma kiezen..deurtje dicht en vooral de voordeur open..want daar kun je de vintage diggies zien.

Oh ja de 2,4 antenne laat ik toch maar door de bovenkant steken..zou wat zijn indien de reikwijdte te gering is..vliegt de kist wel mooi weg... Ik maak wel een los kapje over de antenne en bij het proefvliegen zet ik die er fff op om te zien of de kist de zender nog in de smiezen heeft...

IMG_20200327_152303.jpg IMG_20200327_152317.jpg

17. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Bakema..." nu moet je niet het grijsachtig /blauwe draadje verwisselen met..."

De voorkant van de 2,4 gieg zender is op orde... wat er niet op- of aan hoeft is weg ( zodat de zender zo weinig mogelijk ruimte in de kast inneemt)....
    IMG_20200329_111941.jpg

En nu zijn de schakelaar verlengingen aan de beurt.
    IMG_20200329_112008.jpg

In mijn niet aflatende domheid dacht ik dat elke schakelaar 2 tot 3 touwtjes zou hebben maar nee hoor...Futaba heeft gedacht we gaan het Henkie eens extra moeilijk maken en er gaat een hele bos naar een printje waar 2 schakelaars op zitten en vanuit dat printje dan soms naar een derde. Ik kan dus niet zien zien wie waar voor bedoeld is. maar....
    IMG_20200329_112015.jpg

Ik ga het op de Bakema manier doen...ik knip een draadje door..kijk of het betreffende servo nog werkt en zo ja dan hoef ik dat draadje niet die meter te verlengen..werkt het niet meer dan het draadje wel verlengen. Zo wordt de kabelboom toch wat slanker...Mocht je na vandaag niets meer van me vernemen dan zou de conclusie kunnen zijn: "Bakema?? Bakema??? hij heeft opgehangen."
    IMG_20200329_112042.jpg

Oh ja...je kent de slogan "goed gereedschap is.." dus het zal wel goed komen...toch?
    IMG_20200329_112154.jpg

Lach maar eens lekker in deze donkere dagen:

verfbrander vindt dit leuk.
  18. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Voor zover ik op de foto's kan zien is de schakelaar met drie contacten op het printje gesoldeerd. Daar zijn je drie "draadjes". Schakelaar los solderen, drie draden aanbrengen tussen de soldeereilandjes op de print en de soldeerpennen van de schakelaar. Dan moet het werken.

Laatst bewerkt: 29 mrt 2020
  19. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Kijk...er zijn ook nog lieden hier die er echt verstand van hebben..bedankt..zal kijken of het zo wil...is al minder zenuwachtig dan met dat Bakema gedoe.. (Moet wel fff kijken of ik aan printplaat kant kan herkennen welke van de 8 voor welke schakelaar zijn..(want Corrien heeft het over een gemeenschappelijk plus etc voor de div schakelaars naar het schakelaar printplaatje)

Een bijkomend voordeel..indien ik de richting schakelaar los heb kan ik daar gemakkelijker in modificeren..die moet nl terug gaan veren naar neutraal (is nu een 3 standen)

De hoogte schakelaar is wel goed..een 2 standen die terug veert ( voor een tikkie up)

En de motor( ontsteking) is ook goed ..das een gewone 2 standen

Ik stuur dus over kanaal 5, 6 en 7...zal wel fff op vliegles moeten maar ach de Scarab vliegt beter dan ik kan sturen dus dat komt wel goed.

20. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Helaas Nico...

Dat is te hoog gegrepen voor mij:
    - op de basis print is niet herkenbaar wie wat is
    - draadjes er uit solderen en nieuwe er in is met mijn soldeer vaardigheden te riskant
    - een schakelaar van een printje afhalen zal ik ook niet kunnen ( doen jullie dacht ik met soldeer wegzuigen)
    - en .. ik heb een schakelaar die over was gedemonteerd om te kijken of dat intern te modificeren is..te pietepeuterig

Ik ga de 3 standen richting schakelaar ( die dus niet terug veert naar de neutraal stand) extern van bladveren of zo voorzien zodat deze terug gaat naar de middenstand....of net voordat die in de "klik" komt en toch schakelt tegenhouden met een eindaanslag zodat die na loslaten terug veert. ( steeltje worden toch nog aanzienlijk vergroot met mooie houten knopjes)
    En de totaal 14 kabeltjes ga ik één voor één de Bakema methodiek op loslaten..Valt wel mee... kabeltje netjes verlengen en kleine stukjes krimpkous er over gaat lukken..alles mooi met harskern print soldeer en een zeer klein boutje....moet te doen zijn..Uiteindelijk zullen er hooguit 7 á 8 stuks of zo verlengd gaan worden

Maar ik moet eerst helpen met legpuzzel maken..de directie denkt dat ik me verveel..:mad::mad:

Deel Deze Pagina