Plus en min, mannetje vrouwtje, rood en zwart.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Neoappie, 29 aug 2008.

  1. Neoappie

    Neoappie

    Lid geworden:
    14 jul 2008
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Zwolle
    Ok ik ben mijn lipo aan het solderen (of ik laat het doen), maar nu heb ik de volgende vraag:

    Het mannetje (gold plug) komt die aan rood of aan zwart?

    Ik heb een ander merk lipo waar het mannetje aan zwart zit echter lees ik veel op dit forum dat hij aan rood hoort.

    Wat is het nou en maakt het uit? (neem aan van wel. Of kan ik gewoon aar mijn heli kijken (dus bijbehorende lipo) en zorgen dat rood rood blijft?
     
  2. hezik

    hezik Guest

    In principe maakt het natuurlijk niet uit, zolang je maar al je snoeren gelijk soldeert.

    De standaard is om aan accuzijde de plus (=rode draad) aan het mannetje te zetten.

    Het ietwat platte ezelsbruggetje 'pikkie=plus'.

    Dat rood plus is en zwart min, is redelijk universeel. Zolang je rood aan rood stekkert en zwart aan zwart, zal het goed gaan, ongeacht of die stekkertjes nu mannetjes, vrouwtjes, onzijdig of hermafrodieten zijn.
     
  3. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    hmm ik heb op mijn accu het mannetje op GND(min / Zwart) zitten. Dit puur uit veiligheids overweging. Het male stekkertje heeft eerder kans om contact te maken met een metalen deel dan het vrouwtje. Maar ieder doet het voor zich.

    En @ hezik. Male = + is geen regel of standaard.
     
  4. Neoappie

    Neoappie

    Lid geworden:
    14 jul 2008
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Zwolle
    Ok dit is dus aan mijn heli zo maar niet aan mijn accu die ik al had.

    Lol, ja dus als ik zorg dat de bekabeling goed blijft weet ik wat ik aan moet sluiten. De fabrikant van de bestelde accu heeft niet rood en zwart als in plus en min omgewisseld.
     
  5. Neoappie

    Neoappie

    Lid geworden:
    14 jul 2008
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Zwolle
    Ik op mijn 'oude' accu dus ook. Dus de nieuwe moet waarschijnlijk ook zo.
    Wat gebeurt er als dit fout is? Sluiting? Of gewoon niets.
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Als je je accu verkeerd-om op je regelaar aansluit is het einde regelaar.

    Cheeta, waar jij bang voor bent kan alleen als dat metaal als aarde wordt gebruikt (zoals bij een auto, motor of fietsverlichting). Daar zit de min van allerlei componenten en de min van je accu aan het metalen chassis geschroeft om draad te besparen. In modellen ben ik nog nooit tegen gekomen dat je componenten aan het chassis aardt. Dat betekent dat je de plus gerust tegen een metalen deel kunt houden.
     
  7. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Klopt maar toch is het een voorwaarde die veel gebruikt wordt binnen de elektronica wereld. Altijd zorgen dat je + het beste beveiligd is. GND kan op rare manieren lopen. Ik weet dat er enkele cellen zijn die hun huls als GND hebben. Als je een alu chassis hebt en de isolatie beschadigd kan dit voor vervelende problemen zorgen. Ook enkele chinese regelaars heb ik al geconstateerd dat hun behuizing aan de GND hangt. hiermee aard je je chassis dus al weliswaar ongewild.
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Het zal geen NEN norm zijn oid, maar het is mij ooit verteld als standaard. In mijn post geef ik al aan dat het niet zoveel uitmaakt, zolang je maar consequent bent.

    Ik heb voor ik mijn lipo's ging solderen, op de club gevraagd wat daar het meest gebruikt werd. Dit met als idee dat anderen dan mijn lipo's ook kunnen gebruiken en laden, en vice versa.

    Wat er gebeurd 'als het fout is', hangt van de apparatuur af, maar het is niet ondenkbaar dat dan zowel je lipo als je electronica kapot gaat of op z'n minst beschadigt raakt.

    Zo lang je de zwarte aan de zwarte doet en de andere kleur aan de andere, zal er in principe niets mis moeten mogen gaan. Stroom weet niet of het nu net door een mannetjesstekker is gegaan of een vrouwtjesstekker.

    @Cheetah: ik gebruik de Graupner goudcontacten met het rode hulsje.. dan kan er niets ergens tegenaan komen..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 aug 2008
  9. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    hmm als je groenestroom hebt wel die houdt niet van rood want dat vloekt :p
     
  10. Neoappie

    Neoappie

    Lid geworden:
    14 jul 2008
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Zwolle
    Nee ok, maar niet dat ik net een idiote fabrikant heb die de plus en de min de verkeerde kleuren meegeeft.
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Ik heb mij wel altijd afgevraagd waarom men niet gewoon aan de accu 2 vrouwtjes doet. Dat zou veel duidelijker zijn en zo kun je nooit per ongeluk de accu op zichzelf aansluiten.

    In mijn ervaring, zodra je iets verkeerd kunt aansluiten, zul je dat vroeger of later onherroepelijk doen. Zo heb ik al een accu kortgesloten, 2 accu's op elkaar aangesloten, enzovoort. Deans connectoren zijn daarom eigenlijk mooier dan goudcontacten, wat mij betreft.

    Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik ben nog nooit een fabrikant tegengekomen die zwart niet als massa definieert. Bij lipo's kun je er veilig vanuit gaan dat als er een zwarte en een 'andersgekleurde' (meestal rode) draad aanzit, dat dan de zwarte de min is.
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ah zo bedoel je. Ja, daar heb je gelijk in. Is wel weer geheel te voorkomen door aan je accu's stekkers met een huls te gebruiken, waarbij je plus en min tegelijk aansluit. zolang de min van je accu niet is aangesloten kun je de plus overal tegenaan houden toch....?
    Maar verder heb je helemaal gelijk.

    @Neoappie: als je er maar voor zorgt ál je accu's op dezelfde manier aan te sluiten is er niets aan de hand. Het kan wel handig zijn dezelfde manier te gebruiken als mensen met wie je vliegt, kun je nog eens een accu lenen of bij een ander aan de lader hangen als dat nodig is.
     
  13. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Zwart is een van de meest gedefineerde kleuren binnen elektro(nica).

    Zwart mag nooit! + zijn bij gelijkspanning DC. Wat wel is gebeurt is bij adapters dat ze een zwarte draad en een zwart met witte streepjes hebben dan is de zwarte met witte streepjes de +.
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hezik, twee vrouwtjes aan de accu...dan wordt het wel hééééél erg makkelijk om je accu verkeerd-om aan te sluiten of begrijp ik je verkeerd?
     
  15. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Iedereen die met accus werkt zal altijd eerst de min aansluiten voordat die de plus aansluit. Zo weet je zeker dat er geen spanning ergens op kan komen te staan. Juist uit het feit dat de Min vaak aan Massa zit. Als we echt diep op de materie ingaan zal ik het nog veel leuker vertellen. Iedereen gaat uit van dat de stroom van + naar - stroomt. Het is zelfs andersom ;) Alleen omdat alles dan te complex zou worden met berekenen etc houden ze aan in berekeningen dat het van + naar - stroomt.
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Nee, je begrijpt mij goed.. het is een keuze tussen twee kwaden. Of je maakt het wel heel erg makkelijk een accu te kortsluiten, of het is heel erg makkelijk je accu verkeerdom aan te sluiten.

    In het 1e geval is volgens mij je probleem groter dan in het 2e geval. Als je pech hebt kun je de stekkers niet meer lostrekken, zeker bij grote pakketten zullen deze gelijk versmolten zijn. Daarna zal je pakket warm worden, gaan bollen, enz. Goedkopere pakketten kunnen/zullen zelfs ontploffen of in de fik vliegen!

    Bij verkeerdom aansluiten gebeurt er danwel helemaal niets, of je regelaar fikt eruit.

    Als ik dan moet kiezen.. eruitgefikte regelaar of een brandende lipo in m'n kist.. tsja..
     
  17. Neoappie

    Neoappie

    Lid geworden:
    14 jul 2008
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Zwolle
    Ja maar dan zou ik mijn heli moeten veranderen, en dat moest ik nog maar niet doen want er is morgen een bijeenkomst :)
     
  18. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hmm ik zorg altijd dat mijn draden van de accu dusdanig kort zijn dat ik ze niet makkelijk in elkaar kan steken. Wat je ook kan doen is een tywrap gebruiken aan het einde van waar de stekkers zitten. Wil je het helemaal goed doen maak je een blokje die tussen de kabels gezet wordt om de stekkers iets uit elkaar te houden.

    Of je koopt zo'n rood kapje waar je 2 polen in kunt doen kan je ze nooit meer verkeerd aansluiten. (hooguit verkeerd solderen).
     
  19. Neoappie

    Neoappie

    Lid geworden:
    14 jul 2008
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Zwolle
    Maar goed het is me duidelijk, zal ze morgen (euh oh nee straks ;) ) laten solderen en dan komt het vast goed... :eek:nweer::puppydogeyes:

    bedankt voor de hulp!
     
  20. hezik

    hezik Guest


    Als je al een werkende lipo hebt bij je toestel en je koopt er een 2e bij, is het verreweg het makkelijkst om de 2e te solderen naar voorbeeld van de 1e. Als bij de 1e het mannetje aan de min zit, dat bij de 2e dus ook maar zo doen.


    Die gebruik ik dus ook en helaas. Het kan nog steeds verkeerd. Is mij zelfs al gebeurd. Ik was geland en wilde snel even pakketten wisselen. Iemand spreekt mij aan. Ik ben even afgeleid. Ik denk 'huh waar is dat pakket gebleven wat in het toestel zat?'. Zag 'm nergens meer liggen. Nou ja, eerst dit pakket maar even in het toestel zett.... *ZAP*.

    Wat bleek.. het pakket zat dus nog in het toestel en ik had zojuist succesvol de 2 pakketten op elkaar aangesloten :p

    Maar goed.. nothing is foolproof if you bring a sufficient fool ;)
     

Deel Deze Pagina