plus en min verwisselen niet zo fijn voor ff9?

laurens

Forum veteraan
Net wou ik net gaan simmen, kom ik erachter dat ik mn ff9 met plus en min verwisseld geladen heb. Zender gaat niet meer aan :mad: . Is nu alleen de accu kapot of ook de zender?

En waar kan ik de zekering vinden in de FF9?

meet de accu eens, als die goed is kan de zender beschadigd zijn.

Als de accu omgepoold is is hij ook stuk maar hoeft de zender niet stuk te zijn.

Als je de accu "omgekeerd" oplaad is dat zeer slecht voor de accu. Zolang de zender niet aangestaan heeft tijdens het laden (kan ook meestal niet) zal de zender meestal niet beschadigd raken door zo iets. Helaas zijn er een paar zenders die ALTIJD voor een heel klein deel aan staan. Welke dat zijn weet ik niet precies maar ik dacht dat bijvoorbeeld de Futaba FC28 zo'n zender is. Dat is om te voorkomen dat het geheugen van de microprocessor gewist wordt. Door de accu verkeerd om te laden zal het geheugen zeker gewist zijn dus moet je alles opnieuw instellen. Ook is het zeer goed mogelijk dat de geheugenchip beschadigd raakt door die verkeerde spanning.
Heb je de accu met een automaat geladen? Als dat zo is dan heb je hoogstwaarschijnlijk mazzel. De lader zal al snel gemerkt hebben dat de accu verkeerdom was aangesloten en gestopt zijn met het laden. Dit voorkomt grote schade aan de accu en eventueel aan de zender. De spanning van de accu zal zich ook vrij snel herstellen zodat de zender al na een paar uur weer "normaal" werkt. Alleen moet de accu nu wel geheel opnieuw geladen worden en wel zo snel mogelijk. Dat voorkomt nog meer schade aan de accu. Als je de mogelijkheid hebt om de accucapaciteit te testen dan zou ik dat eerst doen voordat ik de zender weer ga gebruiken. Anders bestaat de kans dat de accu na korte tijd er plotseling mee stopt met alle gevolgen van dien.

ik snap eigenlijk niet hoe je accu verkeerd om op laad.
er worden toch allemaal stekkertjes gebruikt die je niet kan ompolen?
zekering(als die er wel inzit) is niet stuk, er heeft immers niet een te hoge stroom gelopen.

als je accu 9,6 V is deze niet vol en ook niet leeg. precies op het nominale spanning, Als je nu je accu goed oplaad wordt dit weer hoger.

Gelukkig kan de zender niet aan tijdens laden. Ik heb de zender geladen met een Robbe 5R.

Michiel, mn broertje heeft een graupner zender en hij leende mijn 5r even. Ik had niet door dat de laadkabel nog omgepoold was.

Ok na grondig onderzoek bleek de ff9 het nog perfect te doen. Even Caliber aan om te kijken of alles nog echt goed verzonden word....

... en Caliber gaat niet aan. Blijkt dus gewoon de ontvangeraccu netjes op 0.001 V te zijn. Gelukkig kon ik er 1 lenen van Skidz, waarvoor bedankt. Vanavond weer heerlijk gevlogen tot 22.00 uur.

Yo ;) No prob

Ff wat anders; als de computerlader de accu weigert te laden, kan je hem 12 uur aan een gewone lader hangen met 1/10c, en dan met de computerlader een paar keer cyclen. Anders Jo blij maken met een bestelling...

Groetjes,

Ton.

De FF9 heeft GEEN ZEKERING en GEEN BEVEILIGINGS DIODE.

In de FF9 zit een polyswitch. Dit is een vorm (!) van beveiliging die zichzelf herstelt na een overbelasting. Een polyswitch moet gedurende een bepaalde een te grote stroom te verwerken krijgen en dan zal door de daaruit voortkomende verwarming de weerstand van dit onderdeel enorm oplopen waardoor het lijkt alsof er een zekering werkzaam is. Als de polyswitch weer is afgekoeld geleidt hij weer gewoon. Fouten zoals verkeerdom aansluiten van laadpluggen en kortsluiten van laadpluggen zal in bijna alle gevallen eroe leiden dat de electronica sneller stuk is dan de polyswich reageert! Pas daarmee erg op. In denk dar Corrien al menig maal de gevolgen heeft mogen repareren. Het is inderdaad zo dat bij veel Futaba zenders een klein deel van de electronica met de accu verbonden blijft als de zender "uit" staat. Dat heeft te maken met het feit dat de "aan-uit" niet rechtstreeks de electronica bedient maar een circuit dat er voor zorgt dat de instellingen bij uitschakelen eerst worden opgeslagen. Deze flip-flop schakeling gaat direct kapot als er een probleem is met het (snal)laden van de zender accu terwijl deze nog in de zender zit. (raad maar hoe ik daar achter kwam....)

Hans Delemarre

Back