Pocher 1:4 Ducati Superbike 1299 Panigale S Anniversario

Discussie in 'Metaal Modelbouw' gestart door P Voogt, 29 jul 2020.

  1. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Woudrichem
    Vorige week werd na dik een jaar wachten, eindelijk een pakketje bezorgd.
    De lang verwachtte Pocher 1:4 Ducati Superbike 1299 Panigale S Anniversario.

    Dan hebben we het over deze doos:
    001 Verpakking.jpg

    Beetje bewogen, maar ik wilde graag binnen in kijken.
    Dat wordt dit zichtbaar:
    002 Doos.jpg

    Het model krijg deze afmetingen:
    003 Detail.jpg

    Om je laten zien waar we het dan over hebben, het 1e model van de Panigale van Pocher was deze, die ik in 2016 heb gebouwd:
    004 1299.jpg
    004 1299-1.jpg
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  2. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Woudrichem
    En waarom ik heb gekozen om het bouwverslag te maken in Statische Modelbouw / Metaal Modelbouw, is omdat het grootste deel van het rijwielgedeelte en veel andere onderdelen van metaal zijn:
    006 Metal parts 1.jpg
    007 Metal parts 2.jpg

    Natuurlijk zitten er plastic onderdelen bij, maar dat zijn op het origineel ook kunststof onderdelen.
    Het model weegt niet voor niets 5,5 kg!

    Wat ook uit het 1e model naar voren kwam, was dat Pocher voornamelijk zwarte Philips-kruiskop schroeven en bouten heeft gebruikt. Terwijl dat op het origineel veelal zeskante kop en inbus bouten zijn.
    Van de Amerikaan Paul Koo heb ik zijn Hardware Set + Tool kit gekocht.
    Paul Koo levert dus een hele set:
    008 PaulKoo1.jpg

    Met dit soort juiste bouten:
    009 PaulKoo2.jpg

    Zo klein:
    010 PaulKoo3.jpg

    De komende tijd zal ik af en toe wat foto’s plaatsen van de bouw.
    Maar dat gaat tussen de bedrijven door van de bouw van mijn Robert E. Lee
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/robert-e-lee-1-96-scratch-build.271285/
    Ik moet dus een beetje schipperen met de tijd en de aandacht tussen beiden

    Gr. Peter
     
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    noord-holland
    veel success, wat vind je van mijn trein 98% messing weegt 10 kg
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  4. Bertho

    Bertho

    Lid geworden:
    10 jun 2009
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Almere
    Mooi model succes met de bouw
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  5. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoi Tim,
    Je bouwverslag heb ik gelezen.
    Ik heb hem in het zwart gemaakt:
    Beide.jpg
    Met wat extra detaillering in de cabine:
    Trein.jpg
    Gr.Peter
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2020
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    noord-holland
    zwart heeft voordelen tydens de bouw ik vind messing mooier
     
  7. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Woudrichem
    Het 1e begin is gemaakt.
    Eerst een stukje intro, mede voor degene die niet bekend zijn met Pocher.
    Er zit een zeer gedetailleerde handleiding bij met 35 pagina’s.
    De bouw is onderverdeeld in 30 hoofdstukken.
    Een foto van pag.1 en hoe wordt weergegeven welk onderdeel wanneer en hoe samengesteld moet worden.
    011 Handleiding.jpg

    Omdat sommige onderdelen vanuit de binnenzijde van een ander onderdeel gemonteerd moeten worden, verzamel ik eerst alle onderdelen en schroefjes.
    012 1-1.jpg

    Voordat ik de delen samenvoeg, vijl ik eerst nog de kleine gietrandjes weg die Pocher niet heeft verwijderd. De afwerking is heel erg goed, maar het kan beter! Dan past alles nog netter op elkaar.
    013 1-2.jpg

    De gaten in de metalen delen zijn echter niet voorzien van draad. Pocher vermeld dat de meegeleverde boutjes zelf tappend zijn. Maar bij de bouw van mijn 1e Ducatie (en een heeeele tijd terug ook een MB van Pocher) willen er toch nog wel een boutjes afbreken.
    Dus de gaten tap ik nu voor.

    Bij de kit heeft Pocher 26 verschillende boutjes geleverd, qua diameter/lengte/vorm.
    Maar ze zijn nagenoeg allemaal zwart en voorzien van de Phillip kruiskop.
    In de in de intro vermeldde Hardware Set, heeft Paul Koo ook 26 verschillende boutjes en draadeinden geleverd. Alleen wel qua kleur in de zoveel mogelijk originele metaallegering en met verschillende koppen: inbus, torx, 6-kant enz.
    En in de set zitten draadtapjes. Ik heb nu een setje van 1,7 / 2,0 / 2,3 en 2,5 mm.
    014 1-3.jpg
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2020
  8. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Woudrichem
    De bouw kan nu echt beginnen.
    Eerst een cilinder met 2 boutjes uit de Hardware Set (inks) en 2 van de Pocher KIT (rechts)
    015 1-4.jpg
    Die laatste 2 gaan er dus weer uit.

    De liggende en de staande cilinder op een stuk van het carter:
    016 1-5.jpg
    Is ook weer deels uit elkaar gehaald, want die kieren (kijk maar links boven ...... da's niks!

    Wat onderdelen voor aan de linkerzijde:
    017 1-6.jpg

    En dat weer samengevoegd:
    018 1-7.jpg

    Tot zover. Ga ik weer verder met uitzoeken, verzamelen, vijlen, tappen ……

    Gr. Peter
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  9. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    noord-holland
    hoi, is hij 100 % statisch en wat kost zo n set.
     
  10. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Woudrichem
    Yep, geheel statisch, met werkende pedalen, handels, vering, ketting enz.
    Wat hij kost moet je googelen. De serie is reeds uitverkocht. Opkopers verhandelen ze nog wel.
    Gr. Peter
     
  11. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Woudrichem
    En het laatste deel van hoofdstuk 1, de rechter zijde van het blok.
    Eerst weer verzamelen:
    019 1-8.jpg

    En samenstellen:
    020 1-9.jpg
    Paul Koo adviseert om het oliecarter later te monteren. Dan blijft het blok een vlakke ondergrond hebben, wat veel handiger is bij de verdere opbouw van het blok. Dat was ook mijn ervaring in 2016, want dan moet je allemaal listige kunstgrepen bedenken om het blok toch rechtop te houden.
    Ook de decals op dit deel van het blok worden later aangebracht. Kunnen ze ook niet beschadigen.

    Het blok ook gelijk even van olie voorzien, nog mooi helder ;-)
    021 1-10.jpg

    Gewicht tot dit moment: 920 gr.

    Ik denk dat nu de Robert E. Lee weer even aan de beurt is.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2020
    k-k en Demaic vinden dit leuk.
  12. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Woudrichem
    Omdat er van de Robert E. Lee wat wanden in de grondverf zijn gezet en moeten drogen, vanmiddag even verder gegaan met de Duc, met de hoofdstukken 2 en 3:
    022 Hst2.JPG
    023 Hst3.JPG

    Ook hier weer eerst alle onderdelen verzameld, enkele van de juiste kleur voorzien.
    024 Onderdelen.JPG
    Uiteindelijk al deze onderdelen met 35 boutjes vastgezet.
    Zoals de rechter kant er nu uit ziet met o.a. een deel van het oliefilter en aan de binnenzijde van de beide cilinderkoppen de intakes waarop straks het brandstof injectie systeem wordt aangebracht:
    025 Rechts Intake.JPG
    En de linker kant:
    026 Links.jpg
    De kleine ruimte bij de cilinderkoppen is straks weg. Er komen nog onderdelen die de cilinderkoppen verder met het carter verbinden en deze dan samentrekken.

    De startmotor is ook op zijn plaats:
    027 Dynamo.jpg

    Ik had al vermeld dat ik de Hardware Set van Paul Koo had gekocht.
    Hierbij een print-screen van 1 van de bladzijden zoals Paul het aanbrengen van de extra’s heeft gedocumenteerd. Zijn handleiding bestaat uit 71 bladzijden met op een aanvullende DVD de corresponderende foto's (zoals rechtsboven vermeld), nog een heleboel extra info en foto’s van het origineel.
    028 Kit.jpeg

    Op zich van Pocher een bouwpakket dat zich conform de handleiding goed en netjes in elkaar laat zetten. Met de toevoegingen van Paul ben je toch heel wat meer tijd zoet. Dat is echt fine-tuning.

    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2020
    Helikapoter en Johannes59 vinden dit leuk.
  13. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Woudrichem
    Weer wat tijd genomen voor de Duc.
    Voordat het volgende hoofdstuk aan de beurt komt, eerst 2 detailleringen die Paul Koo heeft uitgewerkt.
    Alhoewel Pocher heel veel details heeft verwerkt, zijn er aan het blok toch 2 heel opvallende leidingen/kabels niet gemaakt.

    De 1e is de start/ontsteking kabel aan de linkerzijde van het blok.
    Uit de handleiding van Paul Koo:
    029 PK Ign.jpg
    De opening in het blok aan de linkerzijde:
    030 Ign.jpg
    Klein rubber blokje snijden, gaatje van 1 mm en een kabel insteken:
    Met de aangebrachte plug en kabel:
    031 Ign.jpg

    De 2e is een olieleiding met de oliedrukschakelaar.
    Uit de handleiding van Paul Koo van een originele Duc:
    032 PK Oil.jpg
    Daarvoor heeft Paul wat extra onderdelen in zijn kit gedaan. Met wat zelf te maken onderdeeltjes:
    033 Oil onderdelen.jpg
    -een klein metalen kraaltje
    -aan 2 kanten afvlakken
    -doorsteek gat opboren tot 2mm
    -hex-bout van 2mm daar doorheen
    -dwarsgaatje van 1mm boren
    -stukje koperdraad buigen en in het 1mm gat lijmen/solderen. Ik lijm het met CA
    -leiding aanbrengen
    -mof maken van 2 stukjes alu-folie
    034 Oil samen.jpg
    -gat van 2mm boren waar de leiding moet komen en de hex-bout vastzetten.
    035 Oil boren.jpg
    Bevestigd in het blok:
    036 Oil aangebracht.jpg
    De leiding wijst nu naar rechts, maar komt dus schuin naar linksboven.
    Gr. Peter
     
    TIMBERWOLF, Helikapoter en Johannes59 vinden dit leuk.
  14. M@rcel

    M@rcel

    Lid geworden:
    15 apr 2012
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hallo Peter,
    Ik heb zelf ook de Paginale gebouwd; de eerste versie. Onwijs mooi model. Maar die Amerikaanse boutjes zijn echt een upgrade; zeer fraai. Ga mijn model er niet meer voor uit elkaar halen maar als ik toentertijd de keus had gehad...

    Succes met bouwen!
    Groeten, M@rcel
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  15. M@rcel

    M@rcel

    Lid geworden:
    15 apr 2012
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Nieuwegein
    Mooi detail; die olie. Ik zag dat je op je vorige model het oliereservoir leeg had gelaten. Ik heb er een enkel druppeltje schenkstroop in gedaan; zelfde kleur als originele en door de stroperigheid blijft het er netjes in terwijl het wel horizontaal in het reservoir zakt (net hoe je stuur staat). Zie onderstaand de foto uit mijn bouwverslag elders op dit forum.

    [​IMG]

    Groeten, M@rcel
     
    TIMBERWOLF en P Voogt vinden dit leuk.
  16. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoi Marcel,
    Dankjewel voor de reactie.
    Het 1e model ga ik ook niet meer aanpassen. Zoals de olie-industrie in het carter, komen ook de andere reservoirs aan de beurt. Paul Koo heeft nog meer leuke items die vanzelf aan de beurt komen. Al met al best nog even uitzoeken wat ik wel en niet ga doen. Diverse items blijven helemaal uit het zicht. Dan is het leuk om te doen en door het verslag weet je het. Tenzij ik een deel van de kuip niet bevestig. Keuzes, keuzes, keuzes ......
    Gr.Peter
     
  17. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Woudrichem
  18. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoofdstuk 4:

    Vanaf nu laat ik alleen de tekening van het hoofdstuk zien waarop alle losse onderdelen te zien zijn.
    Met daarna de samengestelde onderdelen.
    In dit hoofdstuk wat onderdelen voor het brandstof filter en de ABS-unit aan de rechterzijde van het blok:
    037 Hfst4.jpg
    Samengesteld:
    038 ABS+Cool.jpg
    Aangebracht op het blok:
    039 Samen.jpg
    Met daarbij zichtbaar de extra details die zijn aangebracht. Zoals:
    -extra banjo-plug voor het koelsysteem, richting radiator
    -brandstof filter ontluchting
    -ABS-switch richting het motormanagement

    En ik heb de cilinderkoppen nog even voorzien van een zwarte pakking.

    In een later stadium worden de leidingen aangebracht naar de nu nog loze aansluitingen.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2020
    M@rcel, TIMBERWOLF en Johannes59 vinden dit leuk.
  19. M@rcel

    M@rcel

    Lid geworden:
    15 apr 2012
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Nieuwegein
  20. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoofdstuk 5:
    040 Hfst5.jpg

    Waterpomp:
    In 2 stappen.
    De basis:
    041 waterpomp1.jpg
    Met als extra de slagklemmen en de bekabeling:
    042 waterpomp2.jpg
    Met de mooie inbus-boutjes van Paul Koo.

    Starter-relais:
    In de Pocher handleiding zijn er maar 3 kabels om te bevestigen:
    RF-01, van de startmotor naar het start-relais
    RF-03, van de RPM-sensor naar het relais
    RF-04, de accu +kabel naar het relais
    Paul Koo geeft in zijn handleiding een paar opties. Het is maar de vraag of je ze later terug ziet, maar deze zijn er bij gekomen:
    -radiator ventilator
    -uitlaatklep relais
    -starter relais voeding
    -kick stand switch
    043 Relais.jpg

    Accu:
    Voor de accu is alleen de +kabel ingetekend die achter de accubak gelijmd moet worden.
    Dus voor de accu maar de + en de – kabel gemaakt.
    044 Accu.jpg

    Alles op de linkerzijde van het blok bevestigd.
    045 Relais+accu.jpg
    Enkele kabels al bevestigd:
    -startmotor
    -accu +
    -RPM-sensor

    De kabelboom aan de bovenzijde wordt later op de hoofdkabelboom aangesloten.
    Zo ook de kabels voor de uitlaatklep.
    De accu-decal spreekt voor zich.

    Al met al was ik weer een middagje zoet.
    Gr. Peter
     
    Cnn en TIMBERWOLF vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina