Pocher 1:4 Ducati Superbike 1299 Panigale S Anniversario

Discussie in 'Metaal Modelbouw' gestart door P Voogt, 29 jul 2020.

  1. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Mooi hoor.

    Als je niet beter weet zou je denken dat de foto's van een echte motor zijn i.p.v. een schaalmodel.

    Gr. Jan
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  2. P Voogt

    P Voogt

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel Jan,
    Ik zal er af en toe een foto van een echte tussen stoppen. Kijken of .......... ;)
    Gr. Peter
     
  3. P Voogt

    P Voogt

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Woudrichem
    Zo, weer wat tijd om aan The Duc te werken.
    Hoofdstuk 19:
    177 Hfst 19.jpg
    Linker stuurhelft met koppeling:

    De meeste onderdelen met mijn vingers als referentie voor de grootte:
    178 Clutch.jpg
    De veer in zakje SP-05 is erg klein. Maar ook de decals, waarvan er sommige zo klein zijn als de punt van een tandenstoker.

    De onderdelen van koppelingshendel en pomp:
    179 Clutch.jpg
    Samengevoegd:
    180 Clutch.jpg

    Met de decals:
    181 Clutch.jpg
    Met de extra's:
    -de meeste bouten zijn uit de kit van Paul Koo;
    -1: kabel van de hoogte-controle schakelaar voor de elektronische vering;
    -2: kabel van de schakelaar unit;
    -3: rubber ringen;
    -4: grijze verf om de centrale schakelaar en de hoogte-controle schakelaar.

    En het reservoir gevuld van vloeistof:
    182 Clutch.jpg
    Het uiteinde van de stuurhelft zwart gemaakt.
    Midden onder de aansluiting voor de slang van de koppeling.

    Gr. Peter
     
    Herby63, jan1966, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    365
    Locatie:
    Zwolle
    Top! smiley-face-clip-art-thumbs-up-36.jpeg
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  5. P Voogt

    P Voogt

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel Johannes. Binnenkort meer!
    Gr. Peter
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  6. P Voogt

    P Voogt

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoofdstuk 20:
    183 Hfst 20.jpg
    Rechter stuurhelft met rem:

    Alle delen met 2 kleine veertjes
    184 Brake.jpg

    De onderdelen voor de remhendel en cilinder, met klein veertje, tezamen:
    185 Brake.jpg

    De gashendel kan draaien en is voorzien van een veertje.
    Uit de handleiding van Paul Koo:
    186 Throttle.jpg
    Samengesteld:
    187 Throttle.jpg
    Met de decals en de extra’s:
    -ook hier de meeste bouten zijn uit de kit van Paul Koo;
    -1: kabel voor de remsensor aan de rempomp;
    -2: kabel voor de startschakelaar;
    -3: kabel voor de gashendel stand/
    En:
    -A: remleiding;
    -B: stuurdemper stang;
    -C: start schakelkaar;
    -D: nood schakelaar;
    -E: ontluchtingsnippel.
    Ook hier het uiteinde van de stuurhelft zwart gemaakt en de nood schakelaar rood.
    En het reservoir voorzien van vloeistof. Ik moest even nadenken hoe ik dat bij deze zou doen. En zitten 2 montage gaatjes in de bodem en beide gelijk afdichten gaat dus niet. De dop wordt bij deze vanaf onder vastgeschroefd.

    Vanaf de andere (voor) zijde:
    188 Throttle.jpg

    Gr. Peter
     
    Herby63, jan1966, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    11.472
    Locatie:
    noord-holland
  8. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Mooi hoor.

    Zou alleen wel even de remvloeistof verversen. Deze ziet wel erg donker ;-)
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  9. P Voogt

    P Voogt

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Woudrichem
    Die Italianen hebben altijd iets anders ;) ….
    Maar schenkstroop heeft nu eenmaal die kleur … dankzij de tip van @M@rcel zie post #15.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2021
  10. P Voogt

    P Voogt

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoofdstuk 21:
    189 Hfst 21.jpg
    Beide stuurhelften en de stuurdemper monteren.

    De 2 stuurhelften:
    190 Both.jpg

    Het reservoir van de koppeling zat niet naar mijn zin qua stand. Dat was ook al zo bij het eerdere model:
    191 Both.jpg
    Weer losgeschroefd en een klein nokje weggeknipt.

    De linker stuurhelft gemonteerd:
    192 Left.jpg
    Extra:
    -1: de stuurdempersensor heeft zijn bekabeling. Deze werkt snelheid afhankelijk. En een Paul Koo Ohlins decal.
    En:
    -A: de leiding van de koppeling gemonteerd;
    -het reservoir in een betere stand. De motor staat nu op de garagesteun. Wanneer hij op z’n wielen staat, komt het nog iets rechter.

    De werkende koppelingshendel, door het kleine veertje
    193 L-Working.jpg
    Ik vergat de foto met de hendel in zijn vrije positie.

    De rechter stuurhelft, met werkende remhendel:
    194 R-Working.jpg
    En werkende/roterende gashendel. Het kleine pijl plakkertje toont de begin en eind stand:
    195 R-Working.jpg

    Het zicht op beide stuurhelften als je naast de motor staat:
    196 Both.jpg

    Nu lijkt het meer op een motor:
    197 2021-05-29.jpg
    Maar nog niet gereed voor een proefrit. Er moeten nog een veel leidingen en kabels aangesloten worden. En het rempedaal aan de rechter zijde.

    Gr. Peter
     
  11. P Voogt

    P Voogt

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoofdstuk 22:
    198 Hfst 22.jpg
    Linker voetrem pedaal / hak bescherming:

    De onderdelen bij elkaar gezocht met de Paul Koo boutjes:
    199 Foo7 Brake.jpg

    De delen samengevoegd:
    200 Foot Brake.jpg
    Met als extra's de banjo-plug, klemmetjes op de leiding, sommige delen zwart gemaakt.

    Aan de achterzijde is het werkende rempedaal te zien:
    201 Foot Brake.jpg
    Met op de 2 scharnierpunten de zwarte Philips boutjes uit de kit. als die ook aan de voorzijde gebruikt zouden zijn, zou dat een heel ander gezicht zijn.

    Het monteren op de Duc komt later. Eerst moeten er nog wat leidingen gemodificeerd worden.

    Gr. Peter
     
    TIMBERWOLF, Herby63, HansH en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    11.472
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  13. P Voogt

    P Voogt

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Woudrichem
    In het vorige hoofdstuk was ik vergeten het laatste aangebrachte detail aan de remschakelaar te fotograferen:
    201a Foot Brake.jpg
    A: de remschakelaar.
    202 Foot Brake.jpg
    A: de remlicht schakelaar kabel.

    Hoofdstuk 23:
    203 Hfst 23.jpg
    Installeren van de rechter rempedaal unit.

    Sommige onderdelen waren al aangebracht in andere hoofdstukken. Omdat je er toen beter bij kon.
    Nog maar 3 onderdelen over:
    204 Brake.jpg
    Maar de hoeveelheid werk is er niet minder om.

    Paul Koo adviseert om de remleidingen aan te passen naar het origineel. Op 2 plaatsen zijn namelijk stukken metalen leiding tussen gevoegd.
    Ik heb de leiding geleider met houder voor de remcilinder eerst even gemonteerd voor het aanpassen van de achter leidingen:
    205 Brake.jpg
    Natuurlijk met wat langklemmen.

    Eerst even een totaal plaatje van de werkzaamheden uit dit hoofdstuk:
    206 Brake.jpg
    Maar er zijn zoveel details dat ik die uit heb gewerkt in 2 afzonderlijke foto's. Met indicaties wat waar, en tussen wat, zit.

    Het achter gedeelte:
    207 Brake.jpg
    1: remleiding vanaf de achter remschoen banjo naar de ABS-unit, met metalen tussen stuk;
    2: ABS-sensor van het achterwiel naar het (later te monteren) elektra paneel;
    3: remleiding vanaf de remcilinder naar het vloeistof reservoir;
    4: remleiding vanaf de remcilinder naar de ABS-unit;
    5: remlicht schakelaarkabel, via een connector naar het elektra paneel;
    6: oliedruk leiding, via schakelaar naar het elektra paneel;
    7: tussengevoegde stukken metalen leiding;
    8: Lambda sonde kabels van de voorste cilinder uitlaatbocht naar het elektra paneel;
    9: Lambda sonde kabels van de achterste cilinder uitlaatbocht naar het elektra paneel;
    Op de volgende foto:
    10: remleiding vanaf de voor remschoen banjo naar de ABS-unit, met metalen tussen stuk;
    11: remleiding vanaf de handrem naar de ABS-unit.
    Daarna de leiding geleider met remcilinder en de cilinder afdekkap aangebracht.
    Met dezelfde nummers, het voorste gedeelte:
    208 Brake.jpg
    De andere leidingen zijn in voorgaande hoofdstukken aangebracht.
    De electra wordt aangesloten in de hoofdstukken 26 en 27.

    Met nog een plaatje vanuit een ander standpunt:
    209 Brake.jpg

    Gr. Peter
     
    jan1966, HansH, Johannes59 en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    11.472
    Locatie:
    noord-holland
    Heel mooi geworden
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  15. P Voogt

    P Voogt

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoi Tim,
    Wederom bedankt voor al je likes en reacties.
    Gr. Peter
     
  16. P Voogt

    P Voogt

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoofdstuk 24:
    210 Hfst 24.jpg
    Voor spatbord en remleiding:

    De carbon onderdelen verzameld:
    211 Parts.jpg

    En voor en na de montage:
    212 BeforeAfter.jpg
    Visueel een aardig verschil. De remleidingen ook voorzien van de klemmen.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2021 om 16:41
    Herby63 vindt dit leuk.
  17. P Voogt

    P Voogt

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoofdstuk 25:
    Dit hoofdstuk is over 2 pagina's verdeel over 4 tekeningen. Dus eerst 25-1"
    213 Hfst 25-1.jpg
    De Airbox Inlaat + 2 afdekkappen.

    De onderdelen:
    214 Airbox.jpg
    Met de correcte decal van Paul Koo en alu ondergrond.

    Aangebracht op de Duc:
    215 Airbox.jpg
    De gaten voor de beide Hexa-bouten aan de bovenzijde van de Airbox moeten op 2.5mm getapt worden.
    Advies van Paul Koo: kort de beide boutjes in voor de bevestiging van de onderzijde van de kappen (blauwe pijlen). De gaten zijn erg ondiep. Ik heb ze dieper geboord en getapt.

    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2021 om 17:05
  18. P Voogt

    P Voogt

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Woudrichem
    Voordat ik verder kon met dit hoofdstuk, moest eerst de claxon voorzien worden van de bedrading:
    226 Horn.jpg
    Nu kon ik alle draden verzamelen om ze netjes door de binnen kuildelen te voeren.
    Links:
    227 WiresL.jpg
    Rechts:
    228 WiresR.jpg

    En om jullie een indruk te geven van mijn (tijdelijke) fotostudio:
    229 Studio.jpg
    De binnenzijde van de buitendoos van de Pocher kit. Ook makkelijk voor de wit-balance bij het bewerken van de foto's ;)
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2021 om 16:43
    jan1966, HansH, Herby63 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. P Voogt

    P Voogt

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoofdstuk 25-2:
    220 Hfst 25-2.jpg
    Dashboard, voorste tank cover met slotcilinder en sleutel.

    De onderdelen:
    221 Ingition.jpg
    Het Dashboard samengesteld:
    222 Dash.jpg
    Op de Duc:
    223 Ingition.jpg
    De sleutelgatplaat alu geverfd en de sleutel zelf wat Ducati-rood.
    224 Dash.jpg
    Ik vind het zelf nog steeds mooi hoe alle delen van de toch complexe kuip strak op elkaar passen.
    Het was ook het laatste metalen onderdeel. We zitten nu op 5.4 kg.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2021 om 17:04
    Johannes59, HansH, Herby63 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. P Voogt

    P Voogt

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    475
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoofdstuk 25-3:
    225 Hfst 25-3.jpg
    De koplamp unit.

    De onderdelen verzameld:
    226 Light.jpg
    Het is belangrijk om het samenvoegen in de juiste volgorde te doen. Als kan je sommige boutjes niet meer plaatsen.
    Paul Koo heeft op zijn DVD een extra hoofdstuk voor de basis samenstelling. Hier enkele foto's van hem samengevoegd:
    227 Light.jpg
    Met dit resultaat:
    228 Light.jpg
    Onder het koplamp glas de luchtinlaten richting de Air-box.
    Aan de achterzijde komen die samen:
    229 Light.jpg
    Gr. Peter
     
    jan1966, Johannes59 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina