Pocketlader + FF6 zender met Sanyo's

Hallo, ik ben een beginner met vliegen, heb pas een heli aangeschaft en de onderdelen. Nu ben ik wat aan het oefenen in reflex en dus is de accu leeg van mn zender.

Maar de zender laadt niet.
Een vriendelijke club helpt me bij het afstellen/installeren van de heli en geven tips over alles. Daarom heb ik nu een Orbit Pocketlader. Deze moest ik dus op NiMh zetten, 0,40A (400mA) en de zender aansluiten. Zo gezegd zo gedaan, maar hij laadt dus niet op.

Hele tijd blijft de melding staan : Warte auf Akku...
En hij laadt dus niet.

Zie ik soms iets over het hoofd?

Pocketlader 3.07 is het trouwens. en hangt aan hier thuis aan een Auto accu van 12V 48A.

Heeft iemand enig idee wat ik fout doe?

p1000368y.jpg

haal de accu eens uit de zender en probeer dan te laden. Als dit wel gaat, zit het denk ik iets in de zender niet goed op het laadcircuit.

Zenderaccu's laden met een snellader is meestal niet zo'n goed idee. Als de laadstroom te hoog wordt ingesteld kunnen de zenderprint en-of de bedrading beschadigd worden. In dit geval zal dit nog wel meevallen met een stroom van 400 mA.

De tweede reden is dat in de zender een beveiligingsdiode is aangebracht. Deze moet schade voorkomen als bij een ingeplugde laadsteker de bananenstekers hiervan per ongeluk tegen elkaar komen. Je kan de beveiligingsdiode overbruggen, maar dan werkt de beveiliging niet meer, met alle risico´s van dien.

De diode zorgt er ook voor dat de snellader de accu niet `ziet`. Daarom start het laden niet.

Het beste kan je de zenderaccu laden met een eenvoudige langzaamlader die je in elke modelbouwwinkel kunt kopen.

Bedankt voor de reacties! :)

Morgen krijg ik mijn Laadkabel van de ontvanger voor Futaba binnen.

Deze heeft dan het smalle stekkertje wat aan de accu van de zender verbonden zit.

Zou ik het dan op deze manier moeten doen?
Auto accu naar Orbit Pocketlader 400mA en dan de laadkabel voor de ontvangeraccu gebruiken voor de zenderaccu? (aangezien dit dezelfde stekkertjes zijn)

Of kan ik dan toch beter een andere accu nemen waar ik de Pocketlader op aan sluit?

Hmm oké, dan moet ik dus de accu eruit halen en maar eens op die manier proberen.

Let's hope so. Hoop niet dat nu al iets naar de maan is :p

Het stekertje van een ontvangeraccu laadkabel past niet op een zenderaccu! Er is niets naar de maan omdat de beveilingsdiode voorkomt dat er een laadstroom gaat lopen.

Koop nu gewoon voor € 25 zo'n universeellader, zoals N.P.S. al voorstelt en ga niet zitten tobben.

In de T6EX zit inderdaad, direkt onder de laadplug een beveiligingsdiode, waardoor een snellader de accu niet kan 'zien'. Deze diode kun je overbruggen als je per sé met een snellader wil werken. Neem daarvoor drie adertjes uit een servosnoer, draai die in elkaar en soldeer dat over de diode heen. Je hebt dan in ieder geval nog een zekering, maar de beveiliging die de diode zelf is, heb je niet meer. Vervolgens stel je de lader in op 0,5 x C om 'm voldoende betrouwbaar te laten afslaan. Als je echter een accu hebt van meer dan 3000 mAh wordt dit meer dan 0,5 x 3000 = 1,5 Ampere. Dit is te veel voor het laadcircuit van de zender.

De accu uit de zender halen en 'm dan snelladen is ook een mogelijkheid. Je moet dan echter steeds de steker loshalen. Deze is echter niet berekend op veelvuldig losnemen, dus dat gaat op den duur problemen leveren.

Ik zal morgen eens kijken.

Klopt de melding : Warte auf Akku trouwens wel?
Of moet er iets anders staan, dan weet ik dat morgen.

(ik kan ook nergens terugvinden hoelang de laadtijd is :S misschien enig idee?)

Hmm ik zal eens kijken bij een zaak hier in Maastricht. voor een universeellader. op 't moment heb ik zo'n ding van Vivanco een IC Universal Regulator met verschillende standen. Ik had m op 12V 380mA staan... maar die deed ook niks.

Laatst bewerkt:
Dat Vivanco ding is waarschijnlijk een netvoeding. een constante spanningsbron. Je moet een langzaamlader hebben. Dat is iets heel anders, namelijk een constante stroombron. Met dit soort geexperimenteer zonder enige kennis van zaken help je de boel om zeep.

Dat het antwoordt wat jij wilt horen er niet is daar kan iemand die een vraag van een beginner beantwoort niets aan doen. Eigenwijsheid kan soms een goede eigenschap zijn, maar in dit geval niet.

Koop gewoon een langzaamlader en laadt de accu 16 uur met een stroom van 1/10 van de accucapaciteit en alles komt vast in orde.

Laatst bewerkt:
Tja... als jij het zo opvat.

Ik vind die reactie totaal overbodig. Mij is gewoon verteld dat het zo moest lukken, dus daarom probeerde ik het.
Als dat eigenwijsheid betekend in iemand zijn ogen, oke.. ieder zo z'n opvattingen.

Die vivanco lader had mn pa er opeens op aangesloten. Hij dacht dat dat misschien zou werken, ja wist ik veel...

Maar goed, offtopic geneuzels, ik ga morgen eens rondneuzen

Tja, ik vind het nogal vreemd als iemand zomaar, en dan ook nog zonder enige kennis van zaken dat blijkt uit je vragen, een vermeende acculader aansluit aan een toch wel kostbaar apparaat in de hoop dat het gaat werken.

Niet zo vreemd dat ik dat eigenwijs noem, als de enige goede oplossing al door meerdere personen is gegeven.

Tja, maar anderen ( zelfs hier ) zeiden ook dat het op de manier van mij moest werken.

Daarom heb ik dat geprobeerd, maar goed 't blijkt dus niet zo te zijn. en heb dus een andere lader nodig, ook goed. Daarom stelde ik de vraag op 't begin ook

Ik ga er iig geen woorden meer over vuil maken.
Morgen ga ik weer eens de winkel in en zal ik t wel merken.

Ok.. ik moest dus de accu gewoon uit de zender halen.
Aansluiten op de Orbit Pocketlader en langzaam laten laden, werkt perfect nu.

Back