Poging kleine zelfbouw orni :)

Discussie in 'Ornithopters' gestart door Tadango, 12 jan 2006.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Het jeukt al een hele tijd :) Ik wil een leuke kleine indoor geschikte orni. Als dat dan een 100% zelfbouw kan zijn zou dat echt super gaaf zijn. Dus.... ik ben begonnen aan een proto type ;) Motor komt uit een 1:24 autotje. Ik probeer op de uitgaande as 10 tot 15 slagen per seconde te krijgen, dus 600 - 900 toeren. Ik heb een vertraging weten te bouwen van 1:35. Dus 21000 toeren moet de motor draaien voor 600 toeren op de as. Dat lijkt me een mooi getal. Er zijn ook tunings motoren voor dat kleine spul te krijgen dus motoren moeten geen probleem zijn is de keuze ;)

    Tandwielen zijn kunstof en staal op de motor. Spul komt uit oude cd-rom spelers. Eind as is 3mm staal. De tussen as is 2mm carbon. Vertraging + motor is nu 36 gram :) Eind as heeft op 2s lipo al flink torq ;) Kan tot 3s op kokam 350 qua gewicht. Ik hoop rond de 150 gram uit te komen. Span weet ik nog niet, ik denk 70-80cm. Misschien minder door de hoge flap rate. De asses zijn kogel gelagerd ;) De platen voor de vertragings kast zijn uit 2.5mm triplex gemaakt welke verbonden zijn met 3 stukjes 2mm carbon. Samen met de assen geeft dit een enorm sterke vertragings kast.

    Meer later... nu eens nadenken over de vleugel pennen en ophanging....
     
  2. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    heb je al een foto van die vertraging?
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    klinkt veelbelovend.
     
  4. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Ben benieuwd ;)
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    vooruit dan ;)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Als deze versie goed lijkt te vliegen ga ik voor andere betere tandwielen en carbon plaat.

    Deze vertraging is het eerste wat ik ooit gemaakt heb. Het valt me mee dat hij zo mooi loopt :)
     
  6. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Is dan ook verdomd moeilijk om alle gaten op de juiste plek te maken....
    Ziet er goed uit!
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    ja, die gaten was een ramp... eeh not :) Ging eigenlijk meteen goed.... goed uittekenen en dan netjes boren en goed vijlen ;) Het is ook maar 1 steek die goed moet lopen.
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Nog even wat toeren gemeten. Op 2s 490 toeren en op 3s 660. Ik denk dat dat wel goed is. Iets minder dan verwacht maar 10 slagen per sec. is ook al best veel ;)
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    mmh, begint al goed. Grote tandwiel moet onderaan :( naja, zo'n vertraging wil wel ;)
     
  10. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Valt niet mee om zoiets met eenvoudige middelen te maken, heb het ook al eens geprobeerd, ben er toen mee gestopt :?
    Met deze constructie moet je oppassen met de symmetrische aansturing van de vleugels, anders kan de vogel instabiel worden om de lengteas. Kijk eens hoe ze dat bij de Delfly hebben opgelost.
    Bij de Thunder Roc/Eastern Dragon/Cybird (waar ik nu mee aan het experimenteren ben) doen ze dat met die 2 dezelfde tandwielen waar de aandrijfstangen aan bevestigd zijn.
    [​IMG]
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Onze (Niek, Joost, Pascal, en ikke) allereerste beginselen zijn ook op die manier begonnen. Wij gebruikten toen de tandwielen van Conrad, die set met die rode en witte tandwielen. Tot op een bepaald moment werkte het goed en dan ging er meestal wel iets fout.

    Op dit moment ben ik opnieuw bezig met iets in die trend te bedenken. Als motor komt er dan die kleine feigao in op 2s kokam 350. Met een goede vertraging moet ik er dan een aardig ding van kunnen maken. Vandaar die zoektocht naar die kleine servo met metalen tandwilen.
     
  12. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    maar laat je niet door ons ontmoedigen, Herman. Ga hier mee door, misschien heb je al een goede oplossing gevonden, vaak zitten oplossingen in een klein hoekje :wink:
     
  13. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen

Deel Deze Pagina