Pokkeboot....

Het helpt wel, als je voor je werk op zee zit en gewend bent te moeten improviseren, en daarnaast redelijk wat ervaring hebt in "probleemgericht systeemontwerp"....

(geloof het of niet, schepen zijn als ze gloedjenieuw zijn, vaak vérre van probleemvrij, en soms moet ik systemen voor de helft her-ontwerpen, en met zéér beperkte middelen modificeren).

De kunst is vooral niet te moeilijk te denken ( maar wel lang en uitgebreid)....

Laatst bewerkt:
En vanaf hier is het eigenlijk meer een kwestie van "volg de lijntjes, kleur de plaatjes", ofwel alles wat ik op de testbank vastgesteld/getest heb, netjes en permanent uitvoeren.

Te beginnen met de motorkoeling:
Gisteravond een koel-unitje in elkaar gefröbeld:

IMG_20170928_081901.jpg

En dat koel unitje komt dan weer strak om de motor geplaatst:
IMG_20170928_081950.jpg

IMG_20170928_082001.jpg

IMG_20170928_082011.jpg

Klein beetje gepuzzel natuurlijk, omdat de boel ook nog uit elkaar moet kunnen, En nu is dat nog niet zo heel moeilijk, maar als straks het dek er op zit word dat lastiger, maar ook dáár hebben we al wel een idee over.

Bootje meenemen naar werk. In vrije uren verder knutselen.
In 1 vd tanks vast genoeg ruimte om door te varen..Of anders naast die boot. :p

Oh, ik ga zeker onderdelen meenemen, zoals materiaal voor de brandstoftank en de uitlaat-collector.
Maar dat bootje gaat wat lastig....

Of anders naast die boot. :p

Denk niet dat pokkebootje 10 knopen haalt....

Geweldig project. Als RC zweverpiloot, eigenlijk enkel dlg, met een passie voor klassieke 50cc brommers, blijft dit een geweldig draadje.

Bravo!

Ondertussen uiteraard de effectiviteit van de koeling "even" getest....
Gisteren begon na ongeveer een half uur het vermogen in te zakken, was het vliegwiel al niet meer aan te raken, en de motor ruim boven de 100 graden (vingers sisten als ik hem aanraakte, en dat was zonder spuug o.i.d.). Hoe heet, weet ik niet, ik had de telemetrie er nog niet in.

Nu twee uur gevaren en de cylinderkoptemperatuur is niet boven de 90 graden geweest, fannetje bleef keurig netjes in en uitschakelen en regelen.
Ook met de hele lengte van de vijver twee keer heen en weer volgas, bleef het meestal bij rond de 88 graden, en de regelende werking was goed te zien op de telemetrie.
Na 1,5 uur kreeg ik gras in de schroef, dus dat was even een herstart. Na twee uur begon (denk door het lagere brandstofniveau) de motor wat anders te lopen, en vrij vlot daarna sloeg hij ook al af.

Voor de rest heeft hij eigenlijk 2 uur lang tamelijk vlekkeloos gedraaid, en de koeling werkt (dankzij de luchtgeleiding) uitermate efficiënt.
Het totale energieverbruik van de gehele electrische boordinstallatie ligt nét onder de 5 W (plm 400 mA bij 12V) en dat zal straks nog iets oplopen vanwege de MK ventilatie, en dat houd in dat ik met een vrij kleine LiPo toe kan.... (da's wel prettig, want het gaat behoorlijk vol worden in het scheepje....)
De inwendige vervuiling van de motor lijkt sterk afgenomen te zijn met de verbeterde kleptiming, maar ik wil eigenlijk ook nog een beter carburateur-spruitstuk fabrieken om het mengsel nog een haartje constanter de motor in te krijgen.

Ik ben alweer een beetje happier....

Laatst bewerkt:
Nu blijkt dat er een ontvanger probleem is, en qua proefvaren het project even stilligt, de cylinderkop even getrokken om te kijken wat het effect van de veranderde kleptiming is....

Goed merkbaar....

Allereerst een foto, hoe de zuiger en cylinderkop er vóór de aanpassingen uitzagen na een paar uurtjes draaien:

IMG_20170910_194358.jpg

IMG_20170910_194508.jpg

Voor de aanpassing van de kleptiming, een kop die dik in de "teer" lijkt te zitten, en een zuiger die schoon is maar vol ligt met (zachte) stukken en brokken...
Alles liet zich makkelijk verwijderen, maar de teer wegvegen, daar moest je wel even voor wrijven

Na de aanpassing heb ik er minstens een uur of vier mee gevaren, en nu ziet de boel er als volgt uit...

IMG_20170929_093956.jpg

IMG_20170929_094006.jpg

De kop blijft nu véél schoner, en de zuiger zag er wat donker uit, geen stukken of brokken, en alles veegt er met één haal vanaf.
De bougie (geen foto, zo klein wil mijn telefoon helaas niet...) blijft ook stukken schoner.
Er is denk ik nog wel verbetering haalbaar, maar vooraleerst loopt dit al gewoon stukken beter.

Het is overigens opvallend hoe veel water er in de uitlaatgassen zit.... Na een half uurtje varen staat er een aardig plasje onderin de collector, en de olie in de uitlaatleiding (die verassend koel blijft) zit een laag olie/water emulsie.... Grijze klodderige substantie....

Laatst bewerkt:
En vanavond nog een kleine modificatie gedaan: ik liep al een tijdje rond met de gedachte dat de zeer kleine gasklep opening (mischien 1 of 1,5 mm2) in combinatie met een spruitstuk met 5 mm binnendiameter wel eens een negatieve invloed konden hebben op hoe de motor draait.
Zodra het mengsel wat in de carburateur gemaakt is het spruitstuk binnen komt, verliest het alle snelheid, en gevoelsmatig zou ik zeggen dat dat niet super goed is voor de constantheid van dat mengsel.
Dus heb ik een dun busje gemaakt, waarmee de diameter van het spruitstuk verkleind is naar 3 mm doorsneel.
Voor de rekenaars onder ons, dat maakt het doorstroom-oppervlak 2,7777 keer zo klein, en dus de luchtsnelheid 2,7777 keer zo groot.

Een korte testrun met uitgeschakelde governor leek aan te geven dat de motor wat stabieler draait. Het leek in elk geval een stuk makkelijker om handmatig een laag onbelast toerental aan te houden, en dat zou betekenen dat de governor het een stuk makkelijker zou gaan krijgen.... (onbelast laag toeren draaien is maatgevend, omdat er geen vermogen afgenomen word, en er dus geen toerenafhankelijke vermogensvraag is).

Excuses voor diegenen voor wie dit oninteressante abracadabra is

Verder kreeg ik vanavond nog een brainwave en heb ik een beetje gerommeld met de manier waarop de governor het toerental meet.
In het verborgen menu kun je een samplegrootte instellen (aantal pulsen) en een meetgemiddelde (hoeveel samples per meet reeks).
Aan het regelgedrag te oordelen is dat meetgemiddelde niet een schuifregister met het gemiddelde uit de actueel laatste 7 samples, maar telt hij gewoon 7 samples, rekent, doet wat, en gaat daarna staan afwachten tot de volgende 7 samples genomen zijn.

Standaard instelling was sample grootte 1, gemiddelde uit 7 samples, om een respons uit te lokken....
Nu wil het geval, dat het ding ontworpen is om 1 puls per motoromwenteling te krijgen.
Da's heel leuk, maar ik werk met tien pulsen per motoromwenteling, en één viertaktcyclus beslaat dus 20 pulsen. De governor stond dus, in zijn standaard instellingen, te regelen op de toerenvariaties die nog ruim binnen de helft van een arbeidscyclus vielen....
Dat werkt natuurlijk niet....

Aangezien ik er eerder nog niet erg diep over nagedacht had, heb ik éérst wat zitten rommelen.
Mijn eerste gedachte was, sample grootte 20 (precies 1 arbeidscyclus), gemiddelde op maximaal (8), maar dat werkte niet, want het ding gaat dus 8 samples af staan wachten, en het resultaat was een véél te laat en zeer schokkerig reagerende regelaar, en je kon gewoon acht omwentelingen mee tellen en hop, dan ging het gas met een ruk open of dicht naar gelang de behoefte. Dat werkt dus niet....

Samplegrootte teruggezet naar 5, en gemiddelde terug naar 7, gaf al een véél mooier reagerende respons op. als ik wat belasting op de motor zetten ging het gas weliswaar in kleine snelle rukjes, maar wel mooi proportioneel open, en de respons van de motor was goed.
Hier goed over nadenkend, zitten er nu 35 pulsen (3,5 omwenteling) in één meetcyclus, en dat leid er natuurlijk toe dat er in in de meeste meetcyclussen minstens één, maar in sommige wel twee arbeidsslagen zitten, en dat zal ongetwijfeld een onregelmatigheid in het regelgedrag opleveren (heb er niet lang genoeg voor getest om dat ook echt vast te kunnen stellen)
Ik denk eerlijk gezegd, dat een samplegrootte van 20 en een gemiddelde van 1 (mischien 2) nog het mooiste gaat werken, want dan heb ik preciés 1 (of 2) arbeidscyclus(sen) per regelcorrectie.

Maar het is me nu te laat om dat nog te gaan testen....

Excuses voor diegenen voor wie dit oninteressante abracadabra is

Verder kreeg ik vanavond nog een brainwave en heb ik een beetje gerommeld met de manier waarop de governor het toerental meet.
In het verborgen menu kun je een samplegrootte instellen (aantal pulsen) en een meetgemiddelde (hoeveel samples per meet reeks).
Aan het regelgedrag te oordelen is dat meetgemiddelde niet een schuifregister met het gemiddelde uit de actueel laatste 7 samples, maar telt hij gewoon 7 samples, rekent, doet wat, en gaat daarna staan afwachten tot de volgende 7 samples genomen zijn.

Standaard instelling was sample grootte 1, gemiddelde uit 7 samples, om een respons uit te lokken....
Nu wil het geval, dat het ding ontworpen is om 1 puls per motoromwenteling te krijgen.
Da's heel leuk, maar ik werk met tien pulsen per motoromwenteling, en één viertaktcyclus beslaat dus 20 pulsen. De governor stond dus, in zijn standaard instellingen, te regelen op de toerenvariaties die nog ruim binnen de helft van een arbeidscyclus vielen....
Dat werkt natuurlijk niet....

Aangezien ik er eerder nog niet erg diep over nagedacht had, heb ik éérst wat zitten rommelen.
Mijn eerste gedachte was, sample grootte 20 (precies 1 arbeidscyclus), gemiddelde op maximaal (8), maar dat werkte niet, want het ding gaat dus 8 samples af staan wachten, en het resultaat was een véél te laat en zeer schokkerig reagerende regelaar, en je kon gewoon acht omwentelingen mee tellen en hop, dan ging het gas met een ruk open of dicht naar gelang de behoefte. Dat werkt dus niet....

Samplegrootte teruggezet naar 5, en gemiddelde terug naar 7, gaf al een véél mooier reagerende respons op. als ik wat belasting op de motor zetten ging het gas weliswaar in kleine snelle rukjes, maar wel mooi proportioneel open, en de respons van de motor was goed.
Hier goed over nadenkend, zitten er nu 35 pulsen (3,5 omwenteling) in één meetcyclus, en dat leid er natuurlijk toe dat er in in de meeste meetcyclussen minstens één, maar in sommige wel twee arbeidsslagen zitten, en dat zal ongetwijfeld een onregelmatigheid in het regelgedrag opleveren (heb er niet lang genoeg voor getest om dat ook echt vast te kunnen stellen)
Ik denk eerlijk gezegd, dat een samplegrootte van 20 en een gemiddelde van 1 (mischien 2) nog het mooiste gaat werken, want dan heb ik preciés 1 (of 2) arbeidscyclus(sen) per regelcorrectie.

Maar het is me nu te laat om dat nog te gaan testen....
Goh, ik kan me voorstellen dat er nog iets anders mee speelt. Een viertakt kan rustig zijn carburateur openzetten tijdens de niet arbeidsslag. Er wordt dan toch niets doorgetrokken.

De vraag is dan of je niet een betere regeling krijgt door 10 samples te nemen met middelling 1. Dan zal je gouverneur op de niet arbeidsslag een terugval meten en opensturen voor de arbeidsslag. Tijdens de arbeidsslag meet ie dan een toename en regelt terug voor de niet arbeidsslag. Op die manier krijg je een regeling die effectief de carburateur meer openzet als het toerental snel terugloopt tijdens de niet arbeidsslag, dus onder belasting. Sneller dan dat kun je hem niet laten regelen.

Kan natuurlijk ook té snel zijn, maar ik neem aan dat er wel iets van integrerende actie in de regeling zit over die korte periodes.

Zomaar een brainwave die ook helemaal Blahblah kan zijn.

Een viertakter kan rustig zijn carburateur openzetten tijdens zijn niet arbeidsslag??? Waarom?

Volgens mij is het hoofdzakelijk belangrijk hoe de gasklep staat tijdens de inlaatslag, maar dan nog wat denk je dat het voor invloed als je de gasklepstand veranderd tijdens de momenten dat er geen stroming is door de gasklep?

Feit blijft dat de hoekverdraaing tijdens de vier slagen niet gelijkmatig is. Tijdens de arbeidsslag draait de motor natuurlijk het snelst en daarna remt hij weer af tijdens de uitlaatslag, de inlaatslag en de compressieslag.

Als de governor wisselend de ene keer de snelheid meet van de arbeidsslag en dan weer een van de andere slagen blijft hij dus continue reageren terwijl her toerental eigenlijk zo constant mogelijk is. Vandaar dan Brutus wil dat hij elke x precies een sample neemt van 4 slagen. Hier zit dan telkens de zelfde versnelling van de arbeidsslag in alsook de vertraging tijdens de overige drie slagen.

Nou... er gebeurt wel meer dan dat....
Dit ding draait ERG langzaam.... de drupjes brandstof die per slag naar binnen getrokken worden, zijn ook maar ERG klein, en er zit relatief véél tijd tussen de individuele aanzuigslagen.
De tank staat een paar cm onder de spraybar.

Als nu de gasklep "random" open gaat tijdens de arbeidsloze slagen, dan beweegt de naald ook (die gaat ook verder open) en de brandstof zal beginnen met terug te stromen.
Hierdoor word volgens mij het mengsel ook enigszins onregelmatig.
Daarnaast waren met de standaard instellingen 7 samples van 1 puls, ofwel nét geen 3 meetcyclussen per één motor-arbeidscyclus. De regellus verschuift dus t.o.v. het arbeidsproces, en volgens mij is dat ook ongunstig voor de stabiliteit.

Dus inderdaad, dit:
Vandaar dan Brutus wil dat hij elke x precies een sample neemt van 4 slagen. Hier zit dan telkens de zelfde versnelling van de arbeidsslag in alsook de vertraging tijdens de overige drie slagen.

De vraag is dan of je niet een betere regeling krijgt door 10 samples te nemen met middelling 1. Dan zal je gouverneur op de niet arbeidsslag een terugval meten en opensturen voor de arbeidsslag. Tijdens de arbeidsslag meet ie dan een toename en regelt terug voor de niet arbeidsslag. Op die manier krijg je een regeling die effectief de carburateur meer openzet als het toerental snel terugloopt tijdens de niet arbeidsslag, dus onder belasting. Sneller dan dat kun je hem niet laten regelen.

Maar dit vind ik wel een hele scherpe.... Daar had ik zelf nog niet aan gedacht, en dat ga ik morgen minimaal eens even proberen....
Het is nl wel zo, dat hoe kleiner de delta n per meting, hoe kleiner de respons, en veel kleine stapjes geven een soepeler respons dan weinig grote stappen....

Bedankt voor het meedenken, want goed of fout, hier kom ik wel verder mee....

Een viertakter kan rustig zijn carburateur openzetten tijdens zijn niet arbeidsslag??? Waarom?

Volgens mij is het hoofdzakelijk belangrijk hoe de gasklep staat tijdens de inlaatslag, maar dan nog wat denk je dat het voor invloed als je de gasklepstand veranderd tijdens de momenten dat er geen stroming is door de gasklep?

Feit blijft dat de hoekverdraaing tijdens de vier slagen niet gelijkmatig is. Tijdens de arbeidsslag draait de motor natuurlijk het snelst en daarna remt hij weer af tijdens de uitlaatslag, de inlaatslag en de compressieslag.

Als de governor wisselend de ene keer de snelheid meet van de arbeidsslag en dan weer een van de andere slagen blijft hij dus continue reageren terwijl her toerental eigenlijk zo constant mogelijk is. Vandaar dan Brutus wil dat hij elke x precies een sample neemt van 4 slagen. Hier zit dan telkens de zelfde versnelling van de arbeidsslag in alsook de vertraging tijdens de overige drie slagen.
Je hebt gelijk, ik zit er natuurlijk net naast. Tijdens de arbeidsslag maakt het minder uit, tijdens de niet arbeidsslag meer, daar wordt immers gespoeld.

De rest van de redenering blijft dezelfde. (En kan evengoed fout zijn)

T was maar een idee. Ben benieuwd hoe het uitpakt.

Nou.... ik ben even de draad kwijt....
Dat gedoe met die samplesize en average, dat werkte dus voor geen meter, en ik was gewoon eigenlijk totaal het spoor kwijt.... De resultaten die ik gisteravond had, kon ik niet herhalen, en ik ben uiteindelijk weer teruggegaan naar sample 1 en average 7.

Ik begrijp daar weinig van: wat ik gisteravond zag, was eenduidig (verstel een parameter en je ziet een verschil) en wat ik vanmorgen zag, kon ik géén brood van maken.

Ik kwam een parameter "delay" tegen die op 3 miliseconde stond, en deze heb ik in stappen verhoogd naar eerst 6, daarna 10, daarna 20 en dat leek de respons wel wat te verbeteren, maar moeilijk te zeggen.

Eigenlijk volkomen waardeloos dat Futaba nergens enige informatie geeft over dit hidden menu....

Wel nog een videooooo gemaakt van de manouvreereigenschappen (is per ongeluk een beetje lang geworden)

De absolute precisie in de controle van de stuwkracht is verbazingwekkend: je kunt de boot echt een paar cm acteruit halen, stoppen, en weer vooruit brengen (zie 2:15 tot plm 2:50).
Voor alle eerlijkheid: ik heb hier wel de vertraging op pitch en roer weggehaald.

Tevens paaltrek gemeten, en die komt uit op ongeveer 200 gram bij 1500 toeren, en 350 gram bij 2000 toeren.
Weet iemand of dat goed of slecht is?

Laatst bewerkt:
Die 350 gram valt me eigenlijk een beetje tegen Bert! Als je ziet hoe snel de boot reageert dan zou je zeggen dat er meer kracht ontwikkeld wordt. Ter vergelijking: Mijn Smit Finland trekt op 2 x 60 mm schroeven met straalbuizen ongeveer 900 gram. Denk dat daarbij het toerental tussen de 2500 en 3000 ligt. Schroeven zijn eigen fabrikaat en niet optimaal van vorm. Roel zijn Smit Salland zit meer power in. Maar hij heeft "echte" schroeven, denk van Raboesch. Nu zijn bij jou de schroefbladen bijna zonder profiel, waardoor de grip op het water niet optimaal is. Toch een geinig vaarbeeld, met die rookwolken. Er komen bijna kringetjes uit de pijp, net als bij een gloeikop of semi-diesel. Maar dat zijn Pom Pom boten! Gr. Klaas.

Als je er zelf leuk mee kan varen, maakt het toch verder weinig uit hoeveel de paaltrek is?
Anderen hebben een lichte romp en leggen daar tig keer te grote motoren in en omdat ze accu's genoeg kwijt kunnen, maakt het stroomverbruik niets uit.
Zij trekken wel vele kilo's.
Schaaltechnisch gezien slaat dat nergens op, lijkt me dan meer op "kijk eens wat ik kan trekken".

Ik denk wel dat het motortje een veel grotere schroef aankan.
Als dat niet onder de boot past is de motor gewoon te groot.
Ik kan ook weinig verschil zien / horen tussen belast en onbelast.
Mijn Henriëtte haalt met de bijna 10 cm schroef een hele kilo aan trekkracht.

Soms zie je een flinke rol in je boot, krijgt dan de motor een zet en draait de boot om het vliegwiel?
Wat me ook opvalt is dat je ondanks het straalbuisroer toch snel lucht trekt.
Kontje wat dieper leggen misschien, kan dat met de waterlijn?

Mijn slepertje "Kenau" trekt 410 gram op volle kracht. Qua romp en roer te vergelijken met de "Pokkeboot", echter met een afgetopte 45mm Raboesch schroef als schroef. Minimale speling tussen schroef en tunnel, wat natuurlijk de power ten goede komt.
Vergeet niet dat de schroef van de Pokkeboot een (verhoudingsgewijs) enorme naaf heeft en platte schroefbladen.
Tevens is er vrij veel ruimte tussen tunnel en schroef, omdat de naaf heen en weer moet kunnen gaan.
Dan valt 350 gram op volle kracht me nog mee, zeker omdat het toerental waarschijnlijk onder het toerental van een doorsnee elektromotor valt...
Meer paaltrek moet je, denk ik, ook niet hebben, anders trek je haar ondersteboven...:eek:

Dit rompje vergelijken met de Smit Finland/Salland is ook geen eerlijke. Tweeschroever vs. éénschroever, andere romp, geen draaibare tunnels, dus minder ruimte tussen schroef en tunnel, en ja, ik heb er (door mezelf afgetopte) Raboesch vierblads-schroeven onder hangen. 1mm speling tussen schroef en tunnel. Paaltrek weet ik zo niet meer, zou ik weer eens moeten meten; ik heb deze weken de aandrijflijn van de Salland aanmerkelijk verbeterd...

Die 350 gram valt me eigenlijk een beetje tegen Bert! Als je ziet hoe snel de boot reageert dan zou je zeggen dat er meer kracht ontwikkeld wordt. Ter vergelijking: Mijn Smit Finland trekt op 2 x 60 mm schroeven met straalbuizen ongeveer 900 gram. Denk dat daarbij het toerental tussen de 2500 en 3000 ligt. Schroeven zijn eigen fabrikaat en niet optimaal van vorm. Roel zijn Smit Salland zit meer power in. Maar hij heeft "echte" schroeven, denk van Raboesch. Nu zijn bij jou de schroefbladen bijna zonder profiel, waardoor de grip op het water niet optimaal is. Toch een geinig vaarbeeld, met die rookwolken. Er komen bijna kringetjes uit de pijp, net als bij een gloeikop of semi-diesel. Maar dat zijn Pom Pom boten! Gr. Klaas.

Mwah....Mischien, maar als ik er wat dieper over nadenk::
Jij trekt per schroef 450 gram. Da's 60 mm schroef bij 2500 toeren. Gewoon even straalbuisoppervlak doorrekenend, zou ik ruwweg 0,7 (5/6e in het kwadraat) keer zoveel moeten hebben. Ofwel 0,7 x 450= 312 gram. En dan doe jij dat bij 2500~3000 toeren, en ik doe 350 gram bij slechts 2000 toeren. Zo gerekend nog helemaal niet slecht eigenlijk....

Ik denk wel dat het motortje een veel grotere schroef aankan.
Als dat niet onder de boot past is de motor gewoon te groot.

Dat denk ik ook wel, maar er zijn geen grotere verstelbare schroeven in de handel (geweest) en de eerstvolgende grotere romp bij SMB was gelijk anderhalf keer zo groot en 3 keer zo duur (en qua stijl niet geschikt voor een "pokkebootje").
Al denk ik dat met een keerkoppeling, en een haartje meer toeren (zeg, 3000 of zo) een dergelijke boot gewoon probleemloos moet zijn voor het prutteltje.
Per slot van rekening heb ik er op de testbank bij 4000 toeren het equivalent van bijna vier Decaperms uit getrokken....

Maar dan ga je wel gelijk ook met hitteproblemen tegenkomen en dus waterkoeling en dergelijke moeten gaan aanleggen. En dat is geen makkelijke opgave bij dit kleine ding.

Zoals het nu is, is bij 1200 toeren deze schroef écht de max, bij 2000 toeren trekt hij het met gemak.

Soms zie je een flinke rol in je boot, krijgt dan de motor een zet en draait de boot om het vliegwiel?
Ja.. het lukt me blijkbaar nog niet om iedere verbranding even groot te laten zijn als de vorige. Er zitten nog steeds hikken en ploffen tussen.
Maar: er zitten ook nog geen kimkielen onder, en er is ook nog helemaal geen massa op afstand van de rotatie-as (opbouw, mast). Beide gaan dat rollen vrij sterk tegen.

Wat me ook opvalt is dat je ondanks het straalbuisroer toch snel lucht trekt.
Kontje wat dieper leggen misschien, kan dat met de waterlijn?

Hij ligt hier achter op nominale diepte (voor nog wat te hoog), en het lucht trekken is hoofdzakelijk omdat ik de vertragingen op pitch en roer op nul gezet heb. Als je dan wat woest manouvreert komt er zo nu en dan wat lucht bij. Maar alleen als ik bijvoorbeeld van vol achteruit naar vol vooruit ga met tegelijk het roer aan boord.
Het is nu eenmaal niet anders, en met de vertragingen geactiveerd heb je er geen last van.
Eigenlijk sowiso niet, want met de kop in de kant, vol toerental en de schroef vooruit trekt hij ook geen lucht.

Wat dat betreft wel grappig: als ik zonder ballast vaar, hangt de tunnel nét onder water.
Stilliggend volle kracht vertrekkend trek je dan de eerste anderhalve meter flink lucht, en als er gang in de boot komt "pakt" de schroef (geen lucht meer) en dat hoor je goed aan de motor....

Tevens is er vrij veel ruimte tussen tunnel en schroef, omdat de naaf heen en weer moet kunnen gaan.
Ik heb een speling van 1 mm rondom aangehouden, wat nét te krap is, bij bepaalde roer/pitch combinaties loopt het nog wat aan.
Maar in zijn algemeenheid genomen, als ik jullie commentaren lees, zit ik er helemaal niet ver vanaf, wat redelijk is voor een bootje als dit, dus....

Laatst bewerkt:
Back