Pokkebootje deel twee

brutus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Pokkebootje (deel een, maar dat wist ik toen nog niet), staat in het stoomforum omdat dat een benzineboot was (lekker logisch, he?), en pokkebootje twee gaat veel meer een gewoon bouwverslag worden (want de installatie is al beschreven in deel een).

Pokkebootje twee is een Krick Alexandra, redelijk lang en slank, dus met wat geluk wordt het een redelijk vlotte boot. Was pokkebootje één 62 x 16 cm, en vrij vol van vorm, Pokkebootje twee gaat een kano worden van 90 x 18,5 ongeveer. Wel een rondspant dus toch mogelijk wat rank qua zeegedrag, daar zullen ongetwijfeld kimkielen aan gaan komen om het zo nu en dan wat hobbelige loopgedrag van de machine op te vangen.
Ik ga minimaal de verstelbare schroef behouden (je moet toch achteruit kunnen en de machine draait een vast toerental dus een beetje sneller of langzamer is ook wel fijn), en OF een vaste straalbuis, OF gewoon weer het kokerroer van Pokkebootje 1 overnemen.

Door allerlei omstandigheden, waar ik nu nog even niet op in wil gaan, heeft dit project nu niet direct de meest vlotte start gehad.
Maar we zijn dan toch eindelijk begonnen.

Jeetje, het verschil tussen de Alexandra en de Borkum is GROOT...
Waar de Borkum leuk was om te bouwen, en de bouw makkelijk verliep, is de Alexandra gewoon... tsja, "onduidelijk" is het beste woord, denk ik.
De tekening LIJKT duidelijk, tot je de onderdelen er naast houdt en probeert te herkennen HOE dat nu eigenlijk in elkaar moet.
Bepaalde hulpstukjes (om de spanten onder de juiste hoek aan het dek te lijmen voordat je het dek aan de romp verlijmt) ontbreken, er wordt in de beschrijving niet eens naar verwezen DAT dat onder een hoek gebeuren moet, en nog zo wat van die dingetjes.
Dat was één van de redenen dat ik er wat tegenaan gehikt heb, maar goed...

Geheel in de nogal chaotische "Brutus bouwstijl":
20231028_102244[1].jpg


20231028_102252[1].jpg


Chaotisch of niet, de eerste twee delen zijn verlijmd, de bouw is officiëel begonnen...
 
Ik hoop dan dat je naast modelbouwen ook puzzelen als hobby hebt.
Maar ik weet nu al dat het een mooi bootje gaat worden.
Een ander resultaat is je eer namelijk te na.
 
Maar ik weet nu al dat het een mooi bootje gaat worden.
:D :D :D Ik hoop dat hij (zij?) minimaal "leuk" gaat worden, want zo'n heel "mooie" bouwer ben ik echt niet, maar het gaat in ieder geval wél weer iets niet geheel alledaags worden...
Ik hoop dan dat je naast modelbouwen ook puzzelen als hobby hebt.
Ja dat.... ik had het nog niet geschreven of het probleem bleek zichzelf al op te lossen... Nondeju! Wat is die tekening onduidelijk...
 
:D :D :D Grrrrrr....

Dat was wel een héél stomme klootzakkenstreek van mij... Heeft Arne me voor de kat z'n kut overgezet op de Ginger.
Maar aan de andere kant, het was ÓÓK leuk om daar even te kijken, en... ik moet toch wel toegeven dat die V-12 ABC's toch wel HEEEEEEL erg mooi rustig draaien. Echt duizend keer beter dan wat ik van die achtpitter in lijn gewend ben...
 
Tjsa... Als je vermogen gaat zetten, gebeurt dat wel vaker denk ik? Draait allemaal veel langzamer dan zo'n Cat, dus je zult de klappen wat meer voelen, denk ik?

We gaan het denk ik vanzelf een keer aan den lijve meemaken...
 
Oh, daar kan ik me wat bij voorstellen, schroeven kunnen heel onvoorspelbare effecten hebben qua trillingen.
 
Mooi Bert. Komt zeker een stevige fundering onder de motor om die goed af te steunen en de krachten te spreiden. Doorgaans zijn die ABS rompen aardig flexibel. En een elektromotor geeft heel andere trillingen dan een verbrandings motor. Maar heb je vast over nagedacht. Gr. Klaas.
 
En een elektromotor geeft heel andere trillingen dan een verbrandings motor.
Deze boot is bedoeld voor stoom, en in het ontwerp is in een behoorlijk stevige fundering voorzien, met een kielbalk vanaf de schroefas tot aan de boeg, feitelijk is het een complete dubbele bodem.
Dat is enerzijds top, anderzijds vraagt het wat modificatiewerk, omdat ik niet de standaard schroefas ga gebruiken, maar een verstelbare schroef van Marx (wie kent hem nog?).
Daarvoor moet die kielbalk wat uitgewerkt worden, en ook de skeg moet wat aangepast. Kokerroer gaat hem niet worden, dus dan maar een vaste Kort-straalbuis...
 
Herinner me de Marx verstelbare schroef nog wel. Het vreemde ervan is dat de plastic naaf op de alu koker verschuift om de bladen te verstellen. Daarom is een roer met geintegreerde straalbuis geen optie. Vond ze indertijd +/- 40 jaar geleden met 45 gulden knap duur. Dacht dat Roel van Essen er nog een paar op de kop had getikt. Geen idee of het plastic door de jaren heen bros wordt. Wel goed dat er een straalbuis omheen komt, dan is de kans op een afgeslagen blad relatief klein. Bugsier 3 raakte een paar jaar geleden met de messing schroef in Maasdam een trailerhelling. De massa van de zware Bühler motor vermoordde een deel van de cardankoppeling. Bij een plastic schroef waren er één of meerdere bladen gesneuveld. Mazzel dat de motorfundatie niet uit de 40+ oude romp scheurde. Succes verder! Gr. Klaas.
 
Daarom is een roer met geintegreerde straalbuis geen optie.
Pokkebootje had een stuurbare straalbuis, en dat werkte goed...
Dacht dat Roel van Essen er nog een paar op de kop had getikt.
Klopt... Het exemplaar wat in pokkebootje 1 zit, heb ik van Roel gekocht. Later kwam ik er nog een tegen bij een modelbouwwinkel in Groningen (provincie, niet stad) en die heb ik ook maar opgekocht, weet niet meer wat ik daarvoor betaald heb. Dat tweede exemplaar (nieuw, ongebruikt) komt in pokkebootje 2
Geen idee of het plastic door de jaren heen bros wordt.
Het doet nog volledig "als nieuw" aan.
 
De "ruggegraat" van de dubbele bodem, aangepast voor de Marx schroefas:
20231028_232724[1].jpg

De bovenkant van de kielbalk 1,5 mm verlaagd vanwege de grotere diameter van de tunnel, een uitsparing in de kielbalk voor het verstelmechanisme, en wat extra ruimte in het tweede spant van achteren, voor de koppeling.

20231028_232737[1].jpg

En zo ligt die as daar dan in.
 
Back
Top