Ik zie iets geks in de polairen van de echte ETA....(http://www.leichtwerk.de/eta/de/flugerprobung/leistung.html) Bij ongeveer 130 km/h wordt het glijgetal met de kleppen op stand 1 (lichtblauw) ineens béter dan met de kleppen op neutraal (donkerblauw) Hoe kan dat!
Leuk, deze had ik niet eerder voorbij zien komen. Ik vermoed dat het profiel bij WK0 een zogenaamde 'low-drag bucket' heeft. Bij een beperkt invalshoekbereik heb je dan over een groot deel van het profiel een laminaire stroming. Men spreekt hier van een 'laminair profiel'. Als de invalshoek een zeker waarde overschreidt (zowel positief als negatief) vormt zich op de bovenzijde (bij grotere invalshoeken) of onderzijde (bij kleinere invalshoeken) een laminaire loslaatblaas, die de weerstand toe laat nemen. Het toepassen van een turbulator kan deze laminaire loslaatblaas laten verdwijnen, wat buiten de 'bucket' een kleine weerstandsverbetering kan geven maar de bucket doet verdwijnen. In onderstaande grafiek is de low drag bucket goed te zien. Tussen een CL van 0,3 en 0.5 is de weerstand duidelijk lager dan daarbuiten. Boven de 130 km/h (=bovenste CL van de low drag sectie) wordt het profiel van de ETA blijkbaar mooi laminair. Ergens bij een hogere snelheid (=laagste CL van de low drag sectie) zal de polaire waarschijnlijk ineens snel inkakken. Maar bij die hogere snelheden zou je al lang een kleinere flap setting moeten hebben.