Polairen van de ETA: heeeeeeeee

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door PH_AJH, 16 mei 2011.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
  2. skyhigh

    skyhigh

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Utrecht .
    Hmmm, sorry dat ik dit oude draadje ophaal, maar ik ben ook wel benieuwd :)
     
  3. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Leuk, deze had ik niet eerder voorbij zien komen.

    Ik vermoed dat het profiel bij WK0 een zogenaamde 'low-drag bucket' heeft. Bij een beperkt invalshoekbereik heb je dan over een groot deel van het profiel een laminaire stroming. Men spreekt hier van een 'laminair profiel'. Als de invalshoek een zeker waarde overschreidt (zowel positief als negatief) vormt zich op de bovenzijde (bij grotere invalshoeken) of onderzijde (bij kleinere invalshoeken) een laminaire loslaatblaas, die de weerstand toe laat nemen. Het toepassen van een turbulator kan deze laminaire loslaatblaas laten verdwijnen, wat buiten de 'bucket' een kleine weerstandsverbetering kan geven maar de bucket doet verdwijnen.

    In onderstaande grafiek is de low drag bucket goed te zien. Tussen een CL van 0,3 en 0.5 is de weerstand duidelijk lager dan daarbuiten.
    [​IMG]

    Boven de 130 km/h (=bovenste CL van de low drag sectie) wordt het profiel van de ETA blijkbaar mooi laminair. Ergens bij een hogere snelheid (=laagste CL van de low drag sectie) zal de polaire waarschijnlijk ineens snel inkakken. Maar bij die hogere snelheden zou je al lang een kleinere flap setting moeten hebben.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina