Polaris bouwverslagje

Discussie in 'Watervliegen' gestart door jitze, 26 mei 2009.

  1. GdeGroot

    GdeGroot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Heb vandaag niets gedaan.
    Ben naar Nijverdal geweest om naar BIGGs te kijken.
    Grote zwevers die gesleept worden. Echt cool.:cool:
    En er moest geshopt worden.

    Maar de motor is besteld.:D
    Verwacht hem maandag of dinsdag..

    Dan zou er volgende week misschien een maiden in zitten.:rolleyes:

    Groet, Gerhard
     
  2. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    mijne is helaas niet klaar vandaag. wel ben ik een flink stuk opgeschoten. de vleugel is verlijmd, motorsteun bijna klaar. hulpdrijvers en nosecone zijn ook gemaakt.

    ik vraag me alleen nog af hoe ik het geheel waterdichtnga krijgen. ik vertrouw niet al mn lijmverbindingen.


    volgende week snij ik gelijk nog even een set voor een geheel zwarte, want die platen liggen in de weg.
     
  3. GdeGroot

    GdeGroot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Waterdicht maken

    Om het waterdicht te maken ga ik er folie op strijken. Dit aan de onderzijde van de romp tot onder de vleugel.

    Voordeel;
    1. wordt het waterdicht van.:p
    2. beschadigd het depron niet zo snel met starten en landen op het gras.:p
    3. krijg je er gelijk wat kleur op:p

    Wat dat meer gaat wegen, heeft de Polaris geen last van.;)

    Groet, Gerhard
     
  4. cees dorst

    cees dorst Guest

    He gerard hou je rekening ermee dat depron door warmte kan vervormen.
    Op RCG gebruiken ze daarvoor inpak tape met diversen kleuren Cees
    O en voor dat ik het vergeet Polaris 120 voor mij ,maar zullen er snel meer worden ,ben bezig met de mallen
     
  5. GdeGroot

    GdeGroot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Polaris 120???

    Ben jij een Polaris aan het maken van 1.20 span :rolleyes:?
    Dat wordt een grote.:p
    Ik vindt die van mij al groot genoeg 87 span.

    Het aanbrengen van folie gaat echt wel goed.
    Zet de bout op 150 graden en strijken maar.
    Let er wel op dat je niet te lang op 1 plek blijft.:rolleyes:

    Groet, Gerhard
     
  6. GdeGroot

    GdeGroot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Proefdraaien

    Vandaag heb ik mijn motor binnen gekregen.:p

    Ben direct aan het solderen gegaan.
    Heb nu alle draden door het staartstuk naar voren lopen.

    Tijd voor proefdraaien.
    Heb het filmpje op You-tube gezet.

    [URL="[/URL]

    Setup: 3S 1500 mHa, 2200 kv motor, 30 amp. regelaar.

    Denk dat dit een geslaagde setup is.:banana:

    WAT EEN TOEREN DRAAI DAT MOTORTJE. :p :D :p

    Wil alleen eerst nog even de ampere meten voor de zekerheid.
    Dit omdat ik nu eraan toe ben om alles dicht te gaan bouwen bij het staartstuk.
    Op naar de volgende update. ;)

    Groet, Gerhard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    zo?

    in het Youtube venster staat rechts een regeltje met 'insluiten' of 'embed'. dat regeltje moet je hier plakken.

    Mijn Polaris ligt even in de wachtrij. Ik heb de Porter weer op de bouwplank gegooid omdat volgende week de schaalmeeting in Oss is en ik daar wel iets fatsoenlijks wil laten zien. Mocht dit niet lukken dan blijft hij alsog thuis.

    edit: grrr, bij mij lukt het ook niet meer. pas ging het nog wel op die manier...
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2009
  8. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Jitze had het bijna goed, je moet er nog [ youtube ] en [ /youtube ] (zonder spaties) voor en achter zetten.

    Over die motor, dat moet wel goed komen volgens mij! Denk dat dat motortje ook op die van mij gaat komen.
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2009
  9. GdeGroot

    GdeGroot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Hengelo (o)
    En bedankt.:p

    Dat moet ik onthouden. ;)

    Denk zondag mijn eerste vlucht te kunnen maken.
    Dan komt er wel weer een filmpje:D

    Groet, Gerhard
     
  10. GdeGroot

    GdeGroot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Amp's gemeten.

    Vandaag de Amp's gemeten. 3S 1500mha 30C, bovenstaande motor met propeller, 30 A regelaar.

    Statisch was het 20A. :p
    Dus niet statisch zal dit nog iets minder zijn.

    Lijkt me dus een goede combinatie.:-D

    Groet, Gerhard
     
  11. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Hoe komt het dat de motor minder ampere trekt in vlucht? Eigenlijk zou een 25 A regelaar toch ook voldoende zijn dan?
     
  12. GdeGroot

    GdeGroot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Omdat dan het vliegtuig snelheid maakt door de aandrijving.
    Hierdoor is er in feite minder weerstand voor de motor, dan in statische gemeten.

    Ik heb ook over een 25A regelaar na gedacht, maar omdat je veel volgas gaat vliegen met de Polaris, zal de regelaar ook sneller warm worden.
    Bij 30A heb je gewoon wat meer speling.:p

    Groet, Gerhard
     
  13. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    ik heb nog 25A regelaars liggen, dus bij mij komt er gewoon een 25A in. Ik ga eerdaags dezelfde motor en prop bestellen als jij.

    In de lucht gaat er zo'n 10% vanaf, dus zou hij 18A trekken in de lucht. We merken vanzelf hoe warm de regelaar wordt.

    Freek: dat hij statisch meer trekt komt inderdaad omdat hij 'tegengehouden' wordt. In de lucht kost het minder moeite om zn rondjes te draaien omdat het model dan vooruit gaat.
     
  14. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Ah oké, toch nog iets geleerd deze week:D
     
  15. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Hoi, dat verhaaltje gaat maar gedeeltelijk op, bij de start gebruik je alle vermogen en als je gaat klimmen enz enz, het verhaaltje van jullie gaat wel op als je een beetje aan het rondtuffen bent, dan gaan er weinig Amp door de kabeltjes.

    Maar dat geld ook voor andere aandrijvingen natuurlijk, bij normaal rustig rondvliegen wordt er weinig energie gebruikt, ma bij andere bewegingen zal er veel energie verbruikt moeten worden om de boel in de lucht te kunnen houden.

    Daar dient men wel degelijk rekening mee te houden, omdat de energie die je mee neemt voldoende is om een veilige landing te kunnen maken en met een eventuele doorstart ook nog een veilige landing te kunnen maken.

    Maar men kan meestal met een mindere Apm regelaar uit, als voorgeschreven staat gebruiken, als je er dan maar van uitgaat, dat je toch niet de hele tijd volgas vliegt.


    Vriendelijk Gr Japiooooooooooooooooooooo
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2009
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Als je een prop heb met erg veel spoed trekt hij in de lucht juist meer ampere.
    Dat komt omdat hij op de grond overtekt waardoor hij minder ampere trekt.
    Meestal gaat het inderdaad wel op dat hij in de lucht minder trekt.
     
  17. GdeGroot

    GdeGroot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Polaris maiden

    Vandaag tussen de buien door even gevlogen.

    Het vliegt echt leuk:p

    Je kan hem snel maar ook zeer goed langzaam vliegen.:p
    Met motor uit komt het mooi zwevend binnen.:p

    Uitslagen op rol wel een stuk minder gezet.
    Wat een snelle rol zit er in dit vliegtuig.:p

    Starten op kort gras. No problemo:p

    Een bocht draaien met rol, dan heeft de Polaris wel de neiging om weg te vallen. Dat is dan ook het enige min puntje wat ik kon vinden.

    Vliegtijd op een 3S 2100 mHa is 6 minuten.
    Gewoon 3 accu's meenemen;)

    Er volgen nog wat bouwfoto's

    Groet, Gerhard
     
  18. GdeGroot

    GdeGroot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Foto's Polaris

    Hier een foto van het staartstuk.
    Motorschot heb ik gemaakt van kunststof (kan tegen water);)

    [​IMG]

    Aan de zijkanten heb ik een luchtinlaat gemaakt voor de regelaar.

    Hier de ruimte om je accu te plaatsen. Moet zeggen ruimte genoeg:p
    Met een 3S 2100 lipo ligt het zwaartepunt precies goed.:p

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met cockpitkap. Deze kap het ik eerst eruit gesneden en daarna met zwarte folie bespannen. Je ziet dat je prima folie kunt aanbrengen op depron.;)
    [​IMG]

    Op de bovenkant heb ik een luik gesneden om bij de servo's en ontvanger te komen indien nodig:rolleyes:

    [​IMG]

    Hier nog even een totaal plaatje.:p
    Ja, het is een spektrum uitvoering geworden. Net als mijn Calmato.

    [​IMG]

    Ik vindt het een geslaagd ding. :D
    Echt een aanrader mocht je nog twijfel hebben.:rolleyes:

    Groet, Gerhard
     
  19. GdeGroot

    GdeGroot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Zo moet het dus NIET

    Tja, shit happens :bad-words::eek:nweer: :yes:

    Een Polaris de grond in.

    Nou, en dat na een 6 tal vluchten al :bad-words:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Was al met een tweede begonnen. :p
    Nu moet ik eerst deze weer vlieg klaar maken.:(

    Heb leuke reacties gehad van clubgenoten die hem zagen vliegen.
    Denk dat er nog wel meer Polarissen gebouwd gaan worden.:p

    Groet, Gerhard
     
  20. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    en waardoor kwam de crash nu?

    Wel jammer. Beetje hard om je nu te feliciteren met de maiden! Anyway, als je doorbouwt vliegt jouw tweede ook eerder dan mijn eerste... Ik ben hard tentamens aant leren, dus even geen tijd voor hobby.
     

Deel Deze Pagina