Polaris bouwverslagje

Discussie in 'Watervliegen' gestart door jitze, 26 mei 2009.

  1. GdeGroot

    GdeGroot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Een ruime bocht laag over de grond op volle snelheid. Daarbij ging ik cross over een zandweg met aan beide zijden prikkeldraad.
    Daar overheen gevlogen was ik (naar mijn idee) even de controle kwijt:(. Hij viel ineens heel hard wel in die bocht. Was geen correctie moment meer over. En dat met 2.4.

    Staartstuk ziet alweer op z'n plek:p
    Ga er een nieuwe neus ervoor bouwen.:p
    Een beetje epoxy en een beetje tijd. ;)

    Daarna, gaaaaaan met die banaaaaan:p

    Gerhard
     
  2. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    jammer jammer...

    misschien toch nog iets meer wennen aan het toestel? Of zat er stiekem nog een randje prikkeldraad waar je met je tipfloat achter bleef hangen?


    Wij hebben gelukkig geen prikkeldraad in de buurt van de club. Ik en prikkeldraad gaan niet echt goed samen. Was ooit bij een vriend in de rivier aan het zwemmen en ben over een paal met prikkeldraad heen gezwommen... Weiland liep door tot in het water en het was vloed.
    Reactie van dat ei: oja, dat was ik nog vergeten te zeggen...
    En Jitze loopt met ruim 20cm litteken over zn borstkas...:mad:
     
  3. GdeGroot

    GdeGroot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Wennen? Nee, het vliegt niet zo moeilijk.
    Randje prikkeldraad? Nee, daar ging ik wel hoog genoeg voor.
    Ik vloog niet bij de club, maar THUIS. In het weiland.:p

    Misschien iets minder stunten de volgende keer.:rolleyes:

    Groet, Gerhard
     
  4. GdeGroot

    GdeGroot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Polaris is klaar

    Polaris is weer vliegklaar:p

    Gisteravond bouwen tot in de late uurtjes.:sleepy:

    Vanavond maar weer proberen:p

    Moet op richting nog wel een nieuwe servo in.
    Maar daar kan ik wel zonder mee vliegen.

    Zal ook eens een filmpje maken van een vlucht.:cool:

    Groet, Gerhard
     
  5. GdeGroot

    GdeGroot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Het filmpje van de herstelde Polaris

    Na een avondje bouwen, kon hij vandaag weer de lucht in.
    Heb een filmpje van gemaakt. Niet zo'n goede kwaliteit.

    De bocht op het grasveld ging iets te hard.
    Maar het is wel leuk om over het gras te scheuren.:p
    Mijn cameraman heeft hem nog aardig kunnen volgen.
    Ondanks de zon recht voor ons.:cool:



    Nu kan ik me opmaken om nog twee te bouwen voor clubgenoten.:)

    Groet, Gerhard
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Goede morgen allemaal,

    Ik ben begonnen met de bouw van de polaris, hij wordt opgebouwd uit balsa en depron.
    Waarom niet alleen met depron?
    Ten eerste, balsa kan ik beter afwerken, bij depron vind ik schuren niet zo mooi en je krijgt gauw deukjes. Ten tweede vind ik het leuker, beetje knutselen met balsa, en kijken hoe je sterke constructies kan krijgen met het combineren van depron met balsa.

    Foto's volgen morgen, want vandaag krijg ik niet echt de kans om iets fatsoenlijks bouwen en te laten zien.

    Groet,
     
  7. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    ik dacht al zoiets :cool:

    @Freek: depron is inderdaad niet geweldig mooi af te werken. maar let er wel op dat je de constructie niet te stijf wilt maken. Liever wat buigen dan dat het breekt.
     
  8. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Dag PolarisFans,

    Ben vandaag weer een beetje opgeschoten met m'n Polaris, ben vorige week met de vleugel aan de gang geweest, nu met de romp.

    De vleugel heb ik aan de buitenkanten versterkt met balsa, een leading edge van balsa zeg maar...
    Voor de rest heb ik nog met weinig balsa gewerkt, ik denk dat de romp gewoon van depron word en de staart had ik al eerder gemaakt, die is ook gewoon van depron.

    Al met al, niet zo veel balsa als gedacht, maar dat maakt ook niet zo veel uit.

    Ik weet alleen nog niet hoe ik de romp ga afwerken, het moet natuurlijk wel waterdicht worden. Ik zat te denken aan blanke lak aan de buitenkant en aan de binnenkant, epoxy langs de naden. Tips zijn welkom

    Groet,

    Freek
     
  9. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Ik weet niet hoe ver je inmiddels (4 weken later) bent?

    Ik ben hem ook aan het bouwen, en ben nu op het punt dat de electronica moet worden ingebouwd. Daar is het nog even op wachten.

    Op zich is depron uit zichzelf gewoon waterdicht. Dus als je goede verlijmingen hebt, dan zou er niks mogen gebeuren.

    Ik gebruik PU lijm (bv. Bison montagelijm). Als je een heel dun streepje op de verlijmen delen doet, en dan even met een sateprikkertje met wat water er overheen wrijft, dan gaat dit tijdens het drogen bruisen en zorgt het voor een waterdichte verbinding (wel 4 uur te drogen leggen!). Het puilt dan aan de binnenkant en buitenkant wat uit alsof het een lasnaad is. Je kunt aan de buitenkant dit vrij gemakkelijk bijschuren. Het blijft ook licht hiermee. Soms "help" ik mezelf ook door op sommige punten wat foam safe CA te gebruiken, wat na 1 minuut vasthouden blijft plakken, zodat de PU rustig kan drogen zonder moeilijk te hoeven doen met allerlei gewichtjes op onmogelijke ronde oppervlakten (al ontkom je er niet altijd aan). Op die manier Epoxy kom ik een beetje van terug. Het is zwaar, relatief moeilijk te schuren (beetje link omdat de depron zo verdwenen is). Dus daarom dat ik epoxy alleen voor kritische plekken gebruik (bv verlijming staartstuk, carbon etc.).

    Ik ga hem lakken met styro lak in spuitbus. Heb al een testje gedaan op een stukje depron, en zonder grof geweld gaat het er zelfs niet eens af onder de warme kraan... Dus daar hoeft geen blanke lak overheen (scheelt weer gewicht).
     
  10. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    hmm nu inmiddels 5 weken:lol:

    Ben nog niet verder, had hem even weggelegt zodat ik even kan bedenken hoe ik hem ga afwerken. Dat "even bedenken" is een beetje uit de hand gelopen dus ik moet er komende weken maar weer eens aan gaan knutselen.

    Servo's en regelaar heb ik al binnen, moet alleen nog de motor bestellen en het liefst ook nog een 2.4 Ghz ontvanger, maar de ontvanger kan ik ook even lenen uit m'n zagi.

    Over het afwerken, ik heb volgens mij wel een goede oplossing. Ik heb een paar rollen isolatie tape, met een vezel er doorheen geweven. Deze tape plakt goed aan depron, en nog wel beter als ik er met de strijkijzer overheen ga. Dit beschermt het depron goed en maakt het geheel ook nog eens waterdicht.

    Groet,

    Freek
     
  11. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Aha, ik ben meer van het ongeduldige type. Als ik ergens aan begin, moet het ook af, en snel ;)...

    Dat heeft zo zijn nadeel, want de paint-job is volledig mislukt. Weegt teveel (zo'n 100 ml was snel leeg...), maakt het depron ruw en laat nog eens los ook (van te voren goed ontvet met warm water met afwasmiddel).

    Tot overmaat van ramp laat de tape ook nog eens los :( :( :( ! Het is Pattex tape, extra sterk, waterdicht en met verstekingslaag. Het water is eronder gekropen en de depron voelt sponzig aan. Hoe kan dat nou???

    Welke tape gebruik je precies?

    Anyway, alles werkt, ondanks dat ie wat overgewicht heeft kruipt ie uit je hand richting plafond. Nu was dit wel een lichte accu. Deze is te licht om het zwaartepunt goed te krijgen.
     
  12. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Oei, dat is niet leuk om te horen..!

    Die tape van mij is geen huistuinenkeuken tape maar meer een dikke zilverfolie met vezels erin. Het is niet heel erg zwaar. M'n vader had het een keer mee genomen van 't werk en het wordt volgens mij gebruikt voor het afdichten van verwarmingsbuizen etc.

    Misschien heb je teveel gespoten in één keer met de verf zodat er toch teveel oplosmiddel is mee gekomen?
     
  13. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Waarschijnlijk heb je verf op Alkyd-basis gebruikt. Dat lost het Depron deels op (met een beetje geluk trekt het helemaal krom 8O) en na een tijdje valt het er gewoon vanaf. :evil: Je moet verf dat geschikt is voor Styropor (piepschuim in normaal Nederlands) gebruiken. Voordat je gaat verfen het Depron goed ontvetten met bijvoorbeeld Glassex.

    Om tape extra goed te laten hechten op Depron, smeer ik de plakrand altijd eerst in met een heel dunne film UHU POR (uitstrijken met je vinger gaat prima). Laat het vervolgens een uur drogen en plak dan de tape. Als je dan de tape loshaalt, komt het Depron mee. Voorzichtig loshalen is dus geen optie meer. :D ;)



    Vandaag bij een klant die een 42" plotter had, dus even de hele tekening in één keer op papier gezet. Na de verkoop van mijn Mini Mag Lite met 39 LEDs nu dus geen nachtvlieger meer. Moet dus een nieuwe bouwen die toegevoegde waarde heeft: Nachtwatervliegen. 8O :lol:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Haa mooi filmpje!
     
  15. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Nee zeker geen alkyd. Het is "foam" safe acryl lak, speciaal voor styro achtige materialen. Maar ik denk dat ik het probleem al weet van de loslatende tape. De afwasmiddel was dermate geconcentreerd dat het onder het plakband ook de lijmlaag oploste. Ik heb daarna een teststukje eerst goed schoongemaakt met alcohol en daarna later drogen. Tape erop, en vervolgens uur in warm water: no problem!

    Bedankt voor je lijm tip! Die UHU Por had ik nog net niet. Heb hier een bak met al zoveel lijmsoorten (5 min / 30 min epoxy, PU, secondelijm foam safe). Zal de UHU Por dan ook eens proberen.
     
  16. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    POR lost het Depron iets op maar niet zo heftig als PU lijm. Ook hard POR niet uit en blijft flexibel. Ideaal om dik Depron te plakken (en met een rups langs de naad tevens waterdicht ;)). Juist omdat het nooit hard wordt plakt de tape extra goed. Zelfs over de meeste verflagen heen is er nog prima met tape te plakken, gewoon de POR over de verf smeren (moet je verf wel goed vastzitten :? :D).
     
  17. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Aha, merci. Ik zie dat het ook snel droogt als je het eerst 10 minuten laat liggen en dan pas samenvoegt. Dat kan voor sommige delen een groot voordeel zijn t.o.v. PU lijm.

    Op zich werkt de PU tot nu toe erg prettig voor de delen die echt muurvast moeten (zoals het inzetten van de staart). Alleen je moet het lang blijven klemmen. Van oplossen niets gemerkt, wel dat het schuimt, en dat het daardoor wat uitpuilt en je een soort lasnaad krijgt (wat dan ook wel weer voor waterdichte las zorgt).

    Enfin, ik moet nog even een mooie constructie bedenken voor een waterdichte batterijklep en dan maar eens proberen te vliegen. Dan kan ik altijd nog een berbeterde nieuwe maken met de opgedane ervaring en keniis.
     
  18. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Afgl weekend Polaris van kennis ingevlogen..
    Dit ding vliegt beter dan een SEawind EPP!

    Kan alleen niet tegen zijwind.. ploep!
     
  19. gertbartelink

    gertbartelink

    Lid geworden:
    15 jun 2003
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Kampen "The city that rock's, the city that never
    Een leuk model om een klein beetje nurflugel-jet-ervaring te krijgen.... lekker snel ragbakje..

    Ik heb zowel de eerste als de tweede geplakt met "cre-ation" alles lijm van De Action

    [​IMG]

    Deze lijm is dunner dan Uhu Por en minder flexibel, maar veel goedkoper ( nog geen 1 € )
    De werkwijze is precies dezelfde als bij Uhu Por

    Voor mij geen dure lijm meer !

    Uiteraard wel epoxy gebruiken op de plaatsen waar deze aanbevolen word !

    gr Gert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  20. freijn

    freijn

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Warm_Timboektoe Onzinnige berichten 34.128 nutt
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina