Polariteit Sanwa ontvanger ?

• Topicstarter Topicstarter TheRaptor
  • Startdatum Startdatum
T

TheRaptor

Guest
Vandaag door stom toeval ontdekt dat mijn Sanwa RD 8000 zenderaccu een omgekeerde polariteit heeft ten opzichte van andere merken. Nu vroeg ik me af op dat met de meegeleverde 8 kanaals ontvanger (RX-831) ook zo is want daar is geen accu bij ? :? Wie kan me zeggen waar de positieve draad moet zitten ? Is dat in het midden of aan de buitenkant ? (Dit kan wel eens conflicten geven bij het laden !)

Er zit toch zeker wel een batterijboxje bij?

In ieder geval hebben de huidige Sanwa ontvangers een stekkersysteem, dat compatibel is met andere merken. De plus van de servosnoertjes en van het accusnoer zit dus in het midden. Zie ook deze modelbouw-faq: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=22

Bij oude Sanwa apparatuur hebben de servosnoeren drie zwarte draden en zit de plus wél aan de buitenkant.

Corrien zei:
Er zit toch zeker wel een batterijboxje bij?
Nope.

Zender batterijbox :
Rood buitenkant.
Zwart midden.

Ontvanger ?
Graag raad van iemand die dezelfde heeft.

Corrien zei:
In ieder geval hebben de huidige Sanwa ontvangers een stekkersysteem, dat compatibel is met andere merken.
Klopt.

Corrien zei:
De plus van de servosnoertjes en van het accusnoer zit dus in het midden.
Dan heb ik twee verschillende laad-kabels nodig die kunnen verwisseld worden met kans op vuurwerk ! Want dat zijn dezelfde stekkers met een andere polariteit. :roll:

TheRaptor zei:
Graag raad van iemand die dezelfde heeft.
Zelf heb ik er geen, er liggen er hier alleen een paar voor controle, maar dat telt zeker niet?

De zender heeft toch een laadplug? Trouwens, de stekker van de zender-batterijhouder is veel dikker dan die voor de ontvanger...

Corrien zei:
De zender heeft toch een laadplug ?
Ja, maar volgens de handleiding zit er een diode in en dan werkt mijn lader niet goed.

Corrien zei:
Trouwens, de stekker van de zender-batterijhouder is veel dikker dan die voor de ontvanger...
Neen, dat zijn identiek dezelfde. 't Zijn beiden gewone servo stekkers.
EDIT : Die stekker is blijkbaar door de winkelier er op gezet om hem te kunnen laden met dezelfde kabel, zonder er bij na te denken dat de polariteit andersom is ! De originele stekker is inderdaad iets dikker. (Geribbeld) Maar beiden passen wel in de ontvanger en in de zender.

Het werkt.

De polariteit van de ontvanger is hetzelfde als van andere merken.
De zender heeft een omgekeerde polariteit.

Oppassen geblazen dus met de stekkers bij het laden want ze zijn verwisselbaar !

Back