Polijsten met koperpoets?

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door _monster_beetle, 13 nov 2006.

  1. Ik vroeg gisteren hier thuis of we toevallig nog polijstpasta hadden staan. Nou kreeg ik te horen dat we dat niet hadden, maar dat het ook met koperpoets zou moeten kunnen.

    Nu is mijn vraag of hier al ervaring mee is, en of het dan echt werkt.
     
  2. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Ligt er aan wat je wilt polijsten ...... "ouderwetse" Koperpoets (Brasso) is een licht schuurmiddel samen met een oplosmiddel ...... maar sommige kunstoffen (of lak/verfsoorten) worden door het oplosmiddel aangetast .....

    Maar voor het echte werk zijn neutrale polijstpasta's (Commandant "Groen"en "Rood") te prefereren .....
     
  3. Ik wil staal en alu polijsten. Maar dan kan ik dus gewoon beter een echte polijstpasta kopen als ik dit zo hoor.
     
  4. mustang

    mustang Guest

    Aluminium gaat heel goed met Brasso !
     
  5. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Alu gaat zeker goed met koperpoets. Ook kan je met koperpoets heel goed plexiglas mooi maken. Kleine krasjes verwijderen waardoor het weer mooi glad wordt. Zelfs afgezaagde zijkanten kan je, uiteraard na wat schuurwerk, mooi doorzichtig maken.

    Voor het grovere werk beter eerst een polijstpasta nemen en afwerken met koperpoets.
     
  6. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Gewoon ordinaire JIF (of tegenwoordig heet dat CIF). Heb je met diverse frisse luchtjes. Ik gebruik het om bekraste cd's meet te poetsen. Gaat prima... Dit in het kader van de hobby met huis- tuin- en keukenmiddelen goedkoper maken.
     
  7. aqua-holic

    aqua-holic Guest

    je kan ook commedant nummertje 4 gebruiken :wink:

    groeten stefan
     
  8. lucbra

    lucbra

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Merelbeke
    Ik heb vroeger eens gehoord van iemand uit de chemische nijverheid dat je in geval van nood steeds nog kunt polijsten met tandpasta.

    Zonder lachen, tandpasta bevat zeer fijne korreltjes (ik spreek me niet uit over de gels, maar wel de goede ouderwetse tube). Toen ik een nogal geschramde voorruit had bij m'n auto (van de ruitenwissers), heb ik die behandeld met tandpasta en krantenpapier. Naderhand bleek inderdaad dat een groot deel van de schrammen verdwenen waren, en vooral het wisvlak (je weet wel, daar waar enkel de ruitenwissers komen) niet meer te onderscheiden was van de rest van de ruit.

    Ik heb het wel nog niet geprobeerd op verf en lak, maar eigenlijk zou dit een beetje gelijkaardig moeten zijn. Daarenboven bevat tandpasta geen sterke zuren of basen, dus dat loopt ook wel vlot.

    Hopelijk helpt dit...

    Vriendelijke groeten,

    Luc
     
  9. Tata

    Tata

    Lid geworden:
    14 jun 2006
    Berichten:
    60
    Ik heb de ervaring wél dat het goed werkt Luc ! Dacht er al aan terwijl ik aan het lezen was en jij had het al neergezet. Tandpasta is een wat fijner schuurmiddel dan koperpoets of Cif (Ik noem het ook nog gewoon Jif hehe) Daardoor is het prima geschikt voor het 'ontkrassen' van cd's en natuurlijk het 'opschuren' van je tanden ;) Bovendien ruiken je CD's gelijk lekker hehehe. Op Modelbouw heb ik het nog niet geprobeerd,.. maar veel kwaad zal het niet kunnen,.. je stopt het zelfs in je mond. Maar ja altijd eerst ff testen natuurlijk
     
  10. lucbra

    lucbra

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Merelbeke
    Van die CD's ontkrassen had ik nog niet gehoord - dat moet ik zeker eens proberen met een oude CD.

    Luc
     
  11. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    weet je waar tandpasta ook goed tegen werkt ?
    Vis schoongemaakt/gegeten ? Handen wassen met tandpasta.
     

Deel Deze Pagina