Omdat ik voor de "Plankie" een hoop lamineerfolie had gekocht ben ik op zoek gegaan naar meer toepassingsmogelijkheden voor dit folie.
Naast gebruiken over schuim en een open balsaconstructie heb ik het nu ook toegepast voor een "Printed Warbird" op basis van 3mm Coroplast .
Mijn keuze is gevallen op de Polikarpov I-16
De keuze voor Coroplast is omdat ik van een clubgenoot 2 stukken kreeg en dit een combatmodel is. Kom maar op Depron vliegers :evilbat:
Deze is zojuist gereedgekomen voor de eerste testvlucht.
Ik ga geen heel bouwverslag maken, want hij is al klaar, maar het werkt als volgt:
Hier kun je zien hoe de hoogteroer servo half in de romp zit gelijmd en de ontvanger steekt nog een stukje naar buiten.
Door het flexen van de vleugel had ik echt een HXT900 (9grams) servo nodig, omdat die er aardig aan moet trekken. En nog twijfel ik of ik er niet nog wat carbon bij moet steken in de vleugel of dat ik een dikkere vleugel moet maken met bijv een KFM Profiel
Deze foto laat het carbonstaafje in de vleugel zien
En deze foto het carbonstaafje in de romp om het slappe stuk tussen vleugel en hoogteroer stijver te maken.
De aandrijving gebeurt met een goedkoop Emax buitenlopertje en een 10 Ampere Hobbyking ESC. Er zit een 2S 1600 MAh lipo rechtop in de neus.
Binnenkort laat ik weten of het ook nog vliegt.
Hans
Naast gebruiken over schuim en een open balsaconstructie heb ik het nu ook toegepast voor een "Printed Warbird" op basis van 3mm Coroplast .
Mijn keuze is gevallen op de Polikarpov I-16
De keuze voor Coroplast is omdat ik van een clubgenoot 2 stukken kreeg en dit een combatmodel is. Kom maar op Depron vliegers :evilbat:

Deze is zojuist gereedgekomen voor de eerste testvlucht.
Ik ga geen heel bouwverslag maken, want hij is al klaar, maar het werkt als volgt:
- Selecteer welke warbird je wilt en print deze op een kleurenprinter uit
- Puzzel de A4 velletjes aan elkaar en lamineer het met lamineerfolie (ik heb 32 micron gebruikt).
- Knip de stukken uit en plak een rompzijkant, een vleugelbovenzijde en de hoogteroer bovenzijde met spuitbuslijm op een stuk coroplast (of 6mm depron). Let op dat de kanalen in de coroplast van vleugeltip naar vleugeltip lopen ivm de carbonversteviging en de scharnieren voor de roeren. Voor de romp lopen de kanalen van voor naar achter.
- Snijd met een mes de delen uit de coroplast en lijm het vliegtuig met hotglue in elkaar. Hotglue is de enige lijm die ik heb kunnen vinden, waarmee je Coroplast (Polypropeen) stevig kunt lijmen.
- Nu is het het moment om de besturing in te bouwen, omdat je dan de servo's en roerhoorntjes nog met hotglue op de niet bedekte zijde van de coproplast kunt lijmen.
- Zoals op onderstaande foto's is te zien heb ik in de vleugel en de romp nog een stukje 2,5mm rond carbon gestoken. Met name de vleugel heeft dat nodig, omdat deze anders te ver doorbuigt en dan kan het rolroer niet scharnieren.
- Ik gebruik ook een van de kanalen in de romp om de besturringsstang voor het hoogteroer naar achteren te geleiden (die loopt dus door de romp.
- Bij de Polikarpov heb ik de accu rechtop staand achter de neus gemonteerd, omdat ik anders het zwaartepunt niet goed kreeg. Dat is ook de reden dat de neus dubbel is uitgevoerd, waarbij de accu, ontvanger en regelaar ook in de neus konden worden weggewerkt. Normaal zitten die aan de buitenkant tegen de romp met klittenband oid.
- Vervolgens heb ik de rest van het coroplast met de prints bekleed en de randen met plakband afgezet
- De roeren scharnieren door aan de onderkant een van de zijkanten kanalen van het coroplast weg te snijden. Het overblijvende stuk werkt dan als een onverwoestbare scharnier.

Hier kun je zien hoe de hoogteroer servo half in de romp zit gelijmd en de ontvanger steekt nog een stukje naar buiten.

Door het flexen van de vleugel had ik echt een HXT900 (9grams) servo nodig, omdat die er aardig aan moet trekken. En nog twijfel ik of ik er niet nog wat carbon bij moet steken in de vleugel of dat ik een dikkere vleugel moet maken met bijv een KFM Profiel
Deze foto laat het carbonstaafje in de vleugel zien

En deze foto het carbonstaafje in de romp om het slappe stuk tussen vleugel en hoogteroer stijver te maken.

De aandrijving gebeurt met een goedkoop Emax buitenlopertje en een 10 Ampere Hobbyking ESC. Er zit een 2S 1600 MAh lipo rechtop in de neus.
Binnenkort laat ik weten of het ook nog vliegt.

Hans