Politie bezoek tijdens wild vliegen :)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door marwin, 20 nov 2010.

?

Ik ben voor wild/vrij vliegen!

  1. Ja

    72,6%
  2. Nee

    27,4%
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Hallo beste forum vrienden ,

    Ik wil de volgende ervaring met jullie delen

    Het was perfect weer vandaag, zonnig, geen wind, gewoon perfect. Dus ik en mijn broer met 4 vliegtuigen dagje wildvliegen in het moeras gebied tussen de wilde ossen tegen de duinen hier op ongeveer 1km afstand van voormalig mariene vliegveld valkenburg. Dat het lekker weer was dat vonden ze denk ik ook bij de zweef vlieg club valkenburg, dus ze waren volop aan het vliegen en trekken met de gele piper - zwever combinatie.
    Maar goed daar stoor ik mij nooit zo aan, want zo hoog zit ik meestal niet (soms met mijn zwever alleen)
    Voor de geïnteresseerde: Gevlogen toestellen:

    Parkzone F4U corsair
    Robbe Farta FLY
    Lanyu hawk(edf)
    BMI cloudsfly

    Nu was ik heerlijk aan het vliegen met mijn Parkzone F4U corsair met mijn nieuwe prop ( 10x8 ) er op en wat een power en acceleratie wat gaat die snel de hoogte in, dus dat beviel mij wel.

    Op dat moment komt er een piper - zwever combinatie over op denk zo 300 -400 meter over ons heen vanaf vliegveld valkenburg, mijn broer roept stoer ga eens wat hoger in lijn met ze mee vliegen, dus ik volgas om hoog en ga in lijn met ze vliegen om een mooi/leuk beeld te krijgen (op zo'n hoogte leken ze net alle 3 informatie te vliegen) maar ik zat voormijn gevoel nooit op hun gelijke hoogte of gevaarlijk dichtbij.

    Maar blijkbaar was het dicht genoeg voor 1 van de piloten om via de radio om te roepen dat er 1 of andere gek een vliegtuigje in lijn met hun mee liet vliegen (dat hoorde ik achteraf van de politie zelf), hé dat was blijkbaar mijn F4U corsairtje!!!!

    Maar goed 1.5 uur later was ik nog aan het vliegen met andere vliegtuigen en toen kwamen er op eens 2 agenten aan lopen. Ik mijn vliegtuig even geland om de heren in blauw vriendelijk te woord te staan en te verwelkomen met warme koffie en een gevulde koek .

    Ze hadden klacht binnen gekregen van de vliegclub valken burg over het verhaal wat ik net hier boven beschreef, en of ik daar iets meer van wist.
    Ik vertelde dat wij eigenlijk niet op die zelfde hoogte komen als waar de zwever zich bevinden, maar het kan kloppen dat ik het net die ene keer wel ben geweest 1.5 uur terug, maar ik realiseerde mij niet dat ik zo dicht bij was, wat mijn eigenlijk ook beetje overdreven leek.

    Ze moesten lachen en vonden het wel knap dat, dat mijn blauwe gekke corsair dat kon, ze wilde alles weten, materiaal, type motor Electro/benzine, snelheid, gewicht, geluid en ze waren onder de indruk, leuk grote mannen speelgoed is het vertelde ze tegen elkaar!
    Maar wisten niet goed wat ze hier nu mee aan moesten, nou zij de ene platte pet tegen de ander, hier zijn geen regels of wetten voor en ik zie er geen kwaad in.

    Heren leuk jullie te hebben gesproken en veel plezier en vlieg volgende keer niet met de heren van hier naast in lijn, wat het ook verder mag beteken ahahahahhahaaa..

    Toen hebben we nog even over de hobby enzo gesproken en gingen de aardige heren in blauw weer weg.

    Wij moesten zo lachen, we kwamen niet meer bij, weer een sterk verhaal er bij voor op een verjaardag

    Maar goed het was een geslaagde dag, en we hebben nu definitief goedkeuring van de krachtige arm der wet om hier te mogen blijven vliegen zolang we beloven niet meer de heertje van de lokaken vliegclub te plagen >>


    Ik weet dat ik commentaar ga krijgen van een aantal forumleden, maar please til niet te zwaar aan dit verhaal, wat het viel achteraf best allemaal mee en zat er echt nog wel 100/150 meter van de sleep formatie af.

    Morgen weer lekker vliegen, want de weergoden zijn positief
    > >
    Groet,>>
    > >
    Marwin
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2010
  2. Matanza

    Matanza

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Heffen, Mechelen, Belgie
    dat je je niet schaamt dat je dan hier ng durft te posten ook.

    Op gelijkaardige manier zijn er in België verschijdene clubs mogen stopen en is al de rest aan het vechten om te mogen blijven bestaan.

    Iig, een wel gemeende dank om z'n mooie hobby voor de serieuse mensen te verkl#&@ten.

    Mvg,
     
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Hoogte inschatten is zeer lastig....
    Dus het kan zijn dat het hoger was als jij dacht, maar ook andersom, dat het hoger leek dan dat het was....

    Wijze raad, neem geen risico, kom een 15 meter boven de grond (of lager).... en vlieg niet mee in lijn.....

    Als wapenliefhebber, en verlofhouder is het je GERECHTELIJK toegestaan je wapen in de tuin schoon te maken, op de tafel,of op een dekentje op het gras...

    Ik mag zelfs met het wapen, droogoefenen op trekkerdruk, schiethouding, of anderzijds training, met mijn wapen, magazijn, en enkel geen patronen.(wel rode blanks) Hoe denk je dat dat staat als inkijkend buur, als er iemand met een 9mm vuurwapen loopt te "zwaaien" Nogmaals gerechtelijk mag het!

    Maar je weet zelf wel dat het niet handig is, want als de buren inkijk hebben op de bewuste tuin???, en dat zien, dan staan ze met direct 10 man voor je deur, beuken hem in, en zeggen vervolgens sorry, als ik de juiste papieren laat zien........ nee das ook niet slim, beetje gezond verstand is wel eens goed.
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2010
  4. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Wat een onzin reactie. De politie blijkt er geen problemen mee te hebben. Lijkt mij niet dat er dan iets "verkl#&@t" wordt.
     
  5. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Marwin,

    lekkere vent ben jij !!

    Je geeft aan op 1km afstand van Marinevliegkamp Valkenburg te vliegen.
    Je weet dat daar dus 1:1 zwevers en motorvliegers zijn.
    Waarschijnlijk weet je niet dat er twee modelvliegclubs op de basis zitten.
    Dus dan vind ik het eigenlijk geen grappig verhaal wat je daar zo gezellig verteld.
    Sterker nog jouw actie, blijft weer plakken aan de modelvliegers die op Valkenburg zelf vliegen. Volgen wij de regels, zijn er weer anderen om het voor ons te verpesten. Er zijn door omwonenden klachten over geluidsoverlast (bijna nooit door onszelf, maar door de 1:1 sleper). Ligt toch gevoelig.

    Eerst zeker weten dat je je niet binnen een paar kilometer van een vliegclub bevindt voor je gaat wildvliegen.
    Dit is dus weer een geval van iemand die het "zo goed" weet, maar het dus niet weet !!

    Not amused !!!
     
    pieterjbo vindt dit leuk.
  6. Matanza

    Matanza

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Heffen, Mechelen, Belgie
    Ga dan maar eens bij een Belgische club een praatje maken. Ze zullen je het in geuren en kleuren kunnen uitleggen. Het geluk is hier om 2 vriendelijke agenta tegen te komen. Wij hebben helaas de 'raad van luchtvaart' (of hoe noemen ze het hier) op ons dak gehad. En ze maken het ons hier knap lastig. Als er de helft van de clubs overblijft mogen we tevreden zijn.

    Hier is het begonnen met een zwever nabij een vliegveld in oostende. Gelijk aardig dus aan wat de persoon hier boven ons verteld.

    Mvg,
     
  7. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Ik sluit mij geheel aan bij bovenstaand commentaar! Hoogte inschatten kan je niet zo 123 vanaf de grond, en als die mannen in een echte kist de politie al inseinen dan zat je per definitie te dichtbij, stoer verhaal, 2 mensenlevens in gevaar gebracht en modelvliegclubs op valkenburg in diskrediet! Ik hoop dat t op dat specifieke plekje constant zeikt van de regen!
     
    pieterjbo vindt dit leuk.
  8. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Hugy, met je 16 jaar weet je het wel erg goed he. Omdat jíj vind dat het belachelijk zou zijn, is het dus niet waar wat iemand anders verteld. Je weet absoluut niet waar je het over hebt.

    Ik wordt niet snel boos op het forum, maar als mensen mijn vliegplek gaan lopen verkloten wordt ik pissig.
    Bij mijn vorige club HLC - Hoofddopr hebben we een vliegverbod gekregen, wat later is verrruimd tot vliegen met een maximum hoogte van 45 meter.
    Ik heb zwevers en electro-zwevers, dus einde oefening voor mij op Hoofddorp. En waarom, omdat een aantal F3J wildvliegers bij Ruigoord op 300-350 meter hoogte zaten terwijl daar die dag twee aanvliegroutes waren op 500 meter hoogte voor de 2 landingsbanen die in gebruik waren.

    Belachelijk dat er hemelsbreed 5-6 kilometer tussen zat, maar de piloten meldden dat zij modelvliegtuigen op hun aanvliegroute zagen. En waar worden er met modellen gevlogen, inderdaad Hoofddorp, dus Hoofddorp vliegverbod.

    Dus vind je het nu misschien niet vreemd dat ik zeg: houd alsjeblieft je mond dicht over zaken waar je bal van af weet !
     
  9. Robion

    Robion

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    232
    Locatie:
    t Gooi
    Ik ben het helemaal met Mel eens, hoogte inschatten is haast onmogelijk en dit is geen leuk verhaal voor bij een verjaardag !
    Het is jammer dat je niet stoort aan een Piper-zwever combinatie want dan had je vast wel nagedacht over eventuele consequenties van je aktie.
    Dit soort grappen kunnen grote gevolgen hebben voor clubs in de omgeving, ik kan me niet voorstellen wat daar leuk aan is ?
    Enfin jij hebt je lol gehad; 1 dag lijkt me meer dan genoeg dus stop ermee, wellicht kunnen we op een dag er ook om lachen maar nu krijg ik er vloek neigingen van.
     
  10. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam
    [never mind]
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2010
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.828
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Laat ik maar niet zeggen wat ik denk.
    Maar stop er mee met die gekheid.
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2010
  12. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Lekker bezig Marwin.. jesus.. :roll:
    Door figuren als jij worden wildvliegers dus aangezien voor gevaarlijke gekken.
    Je vliegt naast een vliegveld, en je vliegt ook nog eens op luchtverkeer af.

    http://www.watbenjedan.com/
     
  13. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Tja verstandige keus, helaas heb ik geen quote van de startpost, anders had ik deze wel even laten staan, deze is namelijk HAAKS op de nu te ziene startpost:



    Edit, deze heb ik wel:Dit was de originele post:


    Kort samen gevat, over de politie:
    Politie geeft geen toesteming, maar bij gebrek aan kennis, laten ze het er bij zitten..Das heel wat anders! Wat btw je geluk is, het had heel andeers kunnen aflopen....

    De rest ga ik niet op in, het topic is door jezelf gesloten, dus laat ik hem ook dicht... maar wees er wel op verdacht dat je niet zomaar even de startpost kan editten als het je even niet aanstaat. Daar is deze functie niet voor bedoeld!

    Emil, mod algemeen deel
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2010
  14. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland
    1:Valkenburg is een gesloten vliegveld
    2:Ik zat nooit in de beurt van de 1:1 zwever
    3:Heel wassenaars luchtruim is voorzien van 1:1 zwever dus dan zou ik nergens meer kunnen vliegen
    4:politie heeft goedkeuring gegeven
    5:Vlieg (model) clubs valkenburg gaan sluiten dus heeft weinig nut nog om mij daarbij aan te sluiten
    6:Ik respecteer de hobby en de gevaren en risico's
    7:breng niemand in gevaar
    8:Noem mij geen prutser als je er niet bij was en mij niet kent
    9:Ik heb het verhaal enigszins geromantiseerd, dus daarom schreef ik al "vat het niet te zwaar op"

    Ik had het achteraf kunnen verwachten zulke reacties.

    Maar er is nooit iemand in gevaar geweest, ik vloog 150/200 meter lager achter ze aan!

    Maar logischerwijs heb ik wel geleerd van deze fout, en heb ik ook afgesproken met de agenten zulke acties niet meer uit te voeren.

    :oops:
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2010
  15. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    In de toekomst heeft iedere rijke stinkert ( die niet in het rood staan ) een prive-jet / heli of andere onzin.

    Binnenkort is het piraterij om met modelvliegtuigjes / helitjes rondtevliegen.

    ps. Sorry voor mijn negatieve opmerking.
     
  16. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    1: Ik weet niet precies wat je daarmee bedoeld. (Alleen leden van de clubs mogen er op).
    2: Daar dacht de 1:1 anders over, anders had hij nooit een klacht ingediend.
    3: Vliegen in de buurt van zweefvliegveld is altijd lastig, daar moeten afspraken over gemaakt worden.
    4: Politie kan en mag geen goedkeuring gegeven, zij gaan niet over lucht-corridors en vlieggebieden !
    5: Vlieg (model) clubs valkenburg gaan sluiten, maar eerste paar jaar nog niet. Voor €100,- ben je lid inclusief KNvVl-lidmaatschap.
    6: Wij respecteren allemaal de hobby en de gevaren en risico's, zeker met 1:1.
    7: breng niemand in gevaar - In jouw beleving en op basis van jouw kennis tot nu toe.
    8: Ik heb je geen prutser genoemd.
    9: Blijft toch een zeer serieus iets. Eén grapje kan onverwachte en vervelende gevolgen hebben voor een groep anderen.

    Goed, langzaam aan heb je wel een indruk gekregen dat anderen niet zo dol zijn geweest op je actie.
    Hopelijk leer je hier weer van, dat doen anderen ook nog elke dag (ik ook!!).

    Laten we de hobby leuk houden en niet voor anderen gaan bemoeilijken.

    Kom anders een keertje langs op Valkenburg, dinsdagavond is clubavond, kan je met leden praten.
    Of kijk op onze site voor meer (contact) informatie.

    Model Vlieg Klub Valkenburg (ZH)
     
  17. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Het kost je 3 regels om jezelf tegen te spreken.
    Het vliegveld is dicht, maarrrr... er komen regelmatig zwevers en pipers vandaan...
    Dat komt bij mij niet bepaald over als een gesloten vliegveld. :roll:

    Bovendien vind ik het "Jamaar ze vliegen overal dus gooi ik hem er ook maar tussen" argument ook nergens op slaan.
    Het is druk op de snelweg maar toch wil ik fietsen..

    Nee kerel, je hebt geluk gehad dat de politie zo dom is in valkenburg,
    maar zelf ben je ook niet bepaald een lichtpunt in onze modelwereld.
     
  18. elrofotografie

    elrofotografie

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    320
    Locatie:
    Ergens bij Rotterdam in de buurt
    BASIS VEILIGHEIDSREGLEMENT MODELVLIEGSPORT​
    HOOFDSTUK I - ALGEMENE BEPALINGEN​
    Artikel 1
    In aanvulling op en onverminderd het gestelde in de Regeling modelvliegen dient voor het veilig en
    verantwoord uitoefenen van de modelvliegsport het in dit reglement bepaalde in acht te worden genomen.
    Artikel 2
    In de Regeling modelvliegen heeft de wetgever de modelvlieger verplicht al het mogelijke te doen om
    risico’s te vermijden en de veiligheid te bevorderen.
    Risico’s zijn ondermeer:​
    Het in gevaar brengen van een ander luchtvaartuig.
    Artikel 2​
    Voor een vlucht met een modelvliegtuig gelden in afwijking van hoofdstuk III van het Luchtverkeersreglement
    de volgende regels:
    a. de vlucht wordt uitgevoerd in overeenstemming met de algemene vliegvoorschriften;
    b. de vlucht wordt slechts uitgevoerd onder omstandigheden en op locaties waarbij er
    vanaf de grond tijdens de gehele vlucht goed zicht is op het modelvliegtuig en het
    luchtruim daaromheen;
    c. de bestuurder houdt tijdens de gehele vlucht goed zicht op het modelvliegtuig;
    d. een hoogtemeter hoeft niet te worden gebruikt;
    e. het is verboden voorwerpen of stoffen te verwijderen tijdens de vlucht, met uitzondering
    van zand, water of voorwerpen waarvan de massa niet meer is dan 200 gram per
    voorwerp overeenkomstig door de Minister van Verkeer en Waterstaat op grond van
    artikel 13 van het Luchtverkeersreglement;
    f. een ander modelvliegtuig of een net of doek mag worden gesleept;
    g. kunstvluchten mogen worden uitgevoerd;
    h. het is verboden een ander luchtvaartuig zo dicht te naderen dat gevaar voor botsing
    ontstaat, tenzij tussen de bestuurders vooraf hierover afspraken zijn gemaakt;
    i. de bestuurder van een modelvliegtuig neemt alle maatregelen die een botsing kunnen
    voorkomen en geeft voorrang aan elk luchtvaartuig, dat geen modelvliegtuig is;
    j. voor een vlucht wordt geen vliegplan ingediend;
    k. gecontroleerde vluchten zijn niet toegestaan;
    l. vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 300 meter boven de grond of
    het water in luchtruim met klasse G, mits
    1°. voor vluchten binnen een afstand van 3 km van een ongecontroleerd luchtvaartterrein
    of een terrein waarvoor een ontheffing van artikel 14 van de Luchtvaartwet is​
    verleend, geen bezwaar bestaat bij de houder van de aanwijzing respectievelijk ontheffing

    2
    2°. voor vluchten binnen een gebied waarin laag mag worden gevlogen door civiele
    of militaire luchtvaartuigen iemand met de bestuurder van het modelvliegtuig meekijkt
    om deze te kunnen waarschuwen voor luchtvaartuigen;
    m. vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 450 meter boven de grond of
    het water, mits dit gebeurt binnen een aerodrome traffic zone van een militair luchtvaartterrein
    waarop modelvliegen is toegestaan en dit gebied exclusief voor modelvliegen
    wordt gebruikt of met de andere gebruiker(s) sluitende afspraken zijn gemaakt
    inzake separatie;
    n. vluchten zijn toegestaan in luchtruim met klasse C, mits een convenant is gesloten
    met de organisatie die de plaatselijke luchtverkeersleiding verzorgt en de bestuurder
    zich houdt aan de afspraken in dat convenant;
    o. de regels voor een radioverbinding met een luchtverkeersleidingsdienst gelden niet;
    p. de regels voor de bediening van boordapparatuur voor het beantwoorden van vragen
    door radargrondstations gelden niet;
    q. de regels voor de navigatie- en telecommunicatie-installaties waarmee een luchtvaartuig​
    voor het uitvoeren van een VFR-vlucht is uitgerust, gelden niet.

     
  19. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Hoooo sven, laten we het even gezellig houden, heb mijn fout al toe geven dus kap met dit persoonlijk gezeik.

    Verder is het een feit dat het voormalig vliegveldvalkenburg is.

    Maar goed het neemt niet weg dat ik inderdaad de volgende keer beter moet opletten en niet in het vaarwater van de 1:1 zwever moet komen of het zo voor iedereen leuk te houden.

    En ik wil zeker een keer gaan proberen vliegen op valkenburg, maar dan kom ik liever met mooi weer in het weekend om dan gelijk te gaan vliegen, want club avonden heb ik niet zo veel mee.

    Maar goed het lijkt mij verstandig als 1 van de admins dit topic sluit, want verder zal er weinig boeiends extra vermeld gaan woorden.

    Groet,
     
  20. sokolum

    sokolum

    Lid geworden:
    8 feb 2009
    Berichten:
    189
    Kan iemand vertellen waar informatie is terug te vinden over de wetgeving voor modelbouwvliegen?

    De FAQ van MBF mist namelijk de originele bronvermelding. Volgens mij is de info daar ook niet meer up to date?


    Nahh, het is goed dat je dit mededeelt, de hobby wordt steeds toegankelijker en ik denk dat dit wel eens vaker gaat gebeuren. Eigenlijk zou iedereen die een zender koopt, een kopie moeten krijgen over de wetgeving omtrent modelbouwvliegen. Ik vraag mij af of iedereen hier (of buiten het forum) zo bewust is over wat hij doet.

    Iedereen doet wel iets wat op het randje ligt van de wetgeving, FPV is er ook zo één.
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2010
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina