Politie Chevrolet C10

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marceline, 8 jan 2022.

  1. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik wil de politie chevrolet C10 gaan bouwen omdat dit een jeugd herinnering is waarmee ik ben opgegroeit, en heb een schaalmodel hiervan ooit gekocht bij een modelshop op de Bergselaan in Rotterdam.
    Let wel dit wordt een langzaam aan bouwverslag.
    Wil de wpl D12 1.10 onderstel gebruiken en eventueel verlengen, en omdat de wielen mooi zijn, alleen een vraag welke maat moet de bovenbouw zijn?
    Op shapeways is iemand die ze maakt, als ik de juiste maat weet kan ik aan hem vragen of hij het kan maken.

    Alleen is ali express niet zo snel met leveren van de wpl d12 1.10 chassis.
    Ik wil de blauwe uitvoering gaan maken.

    Tips zijn welkom. 07695 (2).jpg 710x528_23106885_12810733_1523983278_1_0.jpg DltVsy-W0AIY-cr.jpg
     
  2. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    foto van shapeways. 710x528_23978200_13209619_1530601596_1_0.jpg 710x528_18840872_11033047_1495040955_1_0 (2) bij madaboutcars.jpg
     
  3. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Zul je om moeten rekenen naar de schaal die je wilt maken dan toch? Originele maten zou achter te komen moeten zijn?
    Waar is die blauwe van? Kun je daar maten nemen?
    Kun je op shapeways dan niet op schaal bestellen dan? Begrijp je vraagstelling aan ons niet helemaal dus... Wel gaaf ding overigens.
     
  4. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Rolf,
    De wpl d12 heeft maat 1.10 dus zou de opbouw ook 1.10 moeten zijn? volgens mij of denk ik nu verkeerd.
     
  5. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Denk dat je best eerst het chassis aanschaft, en vervolgens de body print op dezelfde breedte. Lengte is makkelijker aan te passen.
     
  6. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Even verder gezocht: Chevrolet Custom 10=laadvermogen, afgekort C10.
    De opvolger van de Ford F 10 0 werd gevonden bij Fords concurrent General Motors en wel in het kort daarvoor door Chevrolet geïntroduceerde type lil-ton Commercial, dat in 1962 de ChevroletApache verving. Het nieuwe model was in vele uitvoeringen leverbaar. Zowel qua opbouw als qua laadvermogen. De aanduidingen 10,20 en 30 stonden voor respectievelijk lil, 3/4 en 1 ton laad-

    vermogen. Ten opzichte van de Apache-modellen had de carrosserie van de nieuwe modellen een volledige gedaantewisseling ondergaan, waarbij met name de grille en de motorkap duidelijk zichtbaar verschilden met die van de Chevrolet Apache.

    Type-aanduidingen

    Chevrolet leverde het chassis in een groot aantal opbouwvarianten. Zo konden de lichte trucks onder meer geleverd worden als Step-Side piek-up, Fleetside piek-up en Extended-Cab piek-up, als Sport Utility Wagon (een pickup met een hardtop, zoals de later bekende Chevrolet 'Blazer'), als Panel Delivery (gesloten bestelwagen) en als zogenaamde Carryall Suburban. Deze naam is afgeleid van het woord suburb (voorstad). In de jaren dertig ontstond in de USA een trend om van de stedelijke gebieden te verhuizen naar kleinere, landelijker voorsteden. Daarmee nam de behoefte aan mobiliteit en vervoersmogelijkheden toe en werd de van een personenauto afgeleide stationwagon populair. Met een stationwagon kon 'alles' (carry all) worden vervoerd. De Carryall Suburban was in feite een stationwagon op een licht truckchassis.

    De eerste zes exemplaren van de Chevrolet Custom 10 (C 1 0) werden in 1963 in Rotterdam afgeleverd. Deze voertuigen waren uitgerust met een 6-cilinder motor en hadden evenals de Ford F 1 00 de in de USA al gebruikelijke automatische versnellingsbak.

    Deze eerste Cl 0 's werden nog donkerblauw gelakt, maar hadden al wel een wit dak met daarop een zwaailamp en een schijnwerper, alsmede een witgelakte grille, witte bumpers en dito velgen. Opvallend aan deze eerste Cl O's was de panoramische voorruit, zoals ook het voorgangermodel, de' Apache', bezat. De richtingaanwijzers aan de voorzijde waren weggewerkt in de motorkap boven de grille, terwijl de achterlichten driehoekig van vorm waren. Alle Cl 0 's die bij de Rotterdamse politie in gebruik waren hadden aan de achterzijde de zogenaamde paneldoors, grote dubbele openslaande deuren.
     
  7. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    mst-cmx-1-10-4wd-kit-with-c-10-body.jpg



    Hoi Fred,
    Dank voor de informatie ik ga hier naar kijken. Ja mijn andere trucks zijn op tamiya basis.
     
  8. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Even een filmpje op youtube opgezocht over het voertuig helaas pakt de link hem niet later weleens opnieuw proberen.
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2022
  9. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Heb de designer op shapeways een berichtje gestuurd, om te vragen of het model in 1.14 te maken is en wat de prijs zou zijn.
     
  10. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Ben maar simpele "spuitgast", maar toch, als je het stuk uit het boek leest praten ze in 1963 over de eerste C10, zoek op de foto's en je ziet bij de eerste uitvoeringen een tweedeurs model met dubbele achterdeuren. Dat kan dus een "custom" zijn (bestelwagen met extra ramen en achterbank), de naam C10 doet zijn intrede en vanaf die tijd worden het C10's genoemd.https://images.app.goo.gl/qppokHZZHikD9H7GA
    Latere modellen o.a. de latere van de foto's hebben vierdeuren en dubbel achterdeuren. Dat zou dan de fabrieksuitvoering (Suburban) kunnen zijn, die in Rotterdam dan nog gewoon C10 wordt genoemd. Er waren ook 4x4 en die werden K10 genoemd, ingezet bij de ME.
    Dus ja, de laatste zullen standaard Suburbans zijn geweest, de eerste waren aangepaste uitvoeringen, de C10.
     
  11. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Mijn doel is wel een model te maken, eerst maar eens afwachten wat de desginer zegt of hij het in 1.14 kan maken en wat de kosten zijn. En onderstel van de wpl D12 1.10 of 1.16 bestellen op ali express.
     
  12. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Marceline, ik heb het model niet goed bekeken op Shapeways, maar meestal zijn ze niet goed voorbereid op RC. Of het is een kap in 1:10, bedoeld voor een brandstof model.
    Ik zou gewoon gaan voor twee elektromotoren in de achteras, en een losse vooras op een plaat of frame. Kan in 3D simpel geprint worden en in maatvoering aangepast. Zoek een paar banden en dan komen de velgen( ook (3D) vanzelf . 20211221_132200.jpg
     
  13. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Hier is de fabrieks info:
    The C10 was a new type of truck for Chevrolet. It was originally available in a 6.5-foot bed with a 115-inch wheelbase and an 8-foot bed with a 127-inch wheelbase. The C10 had improved weight distribution compared to previous Chevy trucks thanks to the increased load capacity of the front axle. It also featured a larger cab and bigger windshield.

    Body styles of the Chevy C10 include the Stepside, Fleetside, Suburban SUV, panel truck, or a custom option. The Stepside had rear wheels located on the outside of the truck bed with a step mounted between the wheel wells and the cab. While the Stepside had dimension, the Fleetside looked more linear with a flat panel cargo box. There were a few C10 trim packages available that allowed you to customize the appearance and features of your truck.


    Oftwel, het chassis was een C10, of C20, en dan kwam er een carosserie op, o.a. een Suburban.
    Dus iedereen heeft gelijk, het is een C10 Suburban of een C10 Pick up of Panel Van.
     
  14. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Bedankt voor je uitleg en opties, ik heb al een metalen achteras met kogellagers en aandrijfas van de wpl d12 1.10 Voor 3D printen moet ik kijken wie dat kan printen misschien ook via shapeways of iemand anders.
    Of foto maken van de wielen van het schaal model en kijken op shapeways of iemand ze kan maken, zal daar eens kijken naar banden, we gaan zoeken.
     
    Herman Herrebout vindt dit leuk.
  15. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Welke elektromotoren zijn hier geschikt voor?
     
  16. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Je wilt die D12 gebruiken , dat is een drifter, oftwel starre achteras, geen diff, en een snelle motor. Maar daar zijn vast andere motoren voor ( zoek Bruder sprinter D12)
    Velgen zijn simpel te tekenen, printen kan ik, maar ook veel andere hobbyisten. Shapeways tekent niks, zijn allemaal zelfstandige ontwerpers die hun modellen daar plaatsen, waarna klanten bij Shapeways het produkt kopen. Beter is het om een STL file te zoeken van het type(bouwjaar) C10 Suburban die jij wilt maken. Ik vind de uitvoering met grote amerikaanse blauwe lamp op het dak de mooiste.
     
  17. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Oke gaan we naar dat STL file zoeken, en bruder sprinter d12. Ik vind de witte en blauwe uitvoering mooi met twee blauwe lampen en zoek lamp.
     
  18. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    De blauwe was 4x4, in gebruik bij ME, tenzij je voor de hele oude gaat, tiwn waren ze allemaal blauw met wit dak.
    Cults 3D, kun je ze vinden, ook in schaal 1:14. Je betaald een bedrag en je kunt de bestanden downloaden.
     
  19. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Een Gear motor met ongeveer 500 omwentelingen kom je op een nette snelheid uit . Met 4 mm as.


    Dan kan je de stock aandrijf as gebruiken.


    Zo heb ik het ook in me bus.
     
  20. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Marceline, ik heb even gekeken, bij Shapeways, aan de hand van jouw foto's, maar dat is een 1:72 of 1:48 model. Die kun je niet zomaar vergroten naar 1:14. Voorbeeld, in 1:48 is de wanddikte 2 mm, zou je dan naar 1:14 gaan wordt dan ongeveer drie keer zo dik, oftewel 6 mm. Details die jij wel graag wilt hebben zijn te klein voor 1:48, en die zie je dus niet terug in 1:14. verder zijn het massieve modellen, dus bumper, grille, koplampen achterlichten alles zit in, en aan het model. Wil je daar nog verlichting in aan brengen heb je een behoorlijke uitdaging en klus.
    Bij Cult 3d heb je wel sets speciaal voor Rc modelbouw, maar ik heb nog geen C10 Suburban gevonden, wel kortere uitvoeringen en ombouwsets van 1:10 modellen.
    Denk dat je het topic weer kunt sluiten, of laten sluimeren tot dat iemand jouw model tekent,
     

Deel Deze Pagina