politiewagen Volvo XC90 1:14

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 28 dec 2018.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Deze zagen jullie niet aankomen he ;)

    Alweer een nieuwe build. Alweer geen echte modelbouw maar een beetje speelgoedfreubelgedoe.

    Mee eens? Sluit het topic maar dan!

    Nieuwsgierig? Lees gerust verder.

    Ik merk tijdens de diverse rijdagen/demo's dat naast de vrachtwagens op de baan juist ook de randvoertuigen erg worden gewaardeerd door het publiek en de andere rijders.

    Tijdens de december rijdag op ons clubparcours hier in Terborg kwamen we tot de conclusie dat we eigenlijk naast de ambulance een politiewagen nodig hadden. Ik bedacht me dat we ook in Brugleuningerveen bij MBVP niet altijd blauw op straat hebben. Op veel andere banen waar ik wel eens rijd trouwens ook niet. Dus een beetje overleg met de autoriteiten. Het mocht natuurlijk weer niet te veel kosten. Ook moest hij naast de auto van het AT functioneren. Die kennen jullie al wel.

    De politie stapt over naar Mercedes. Echter in het geheim zijn bij de aanbesteding ook enkele Volvo's getest. Laat ik er daar nu eentje van achterover gedrukt hebben.......:bye:

    Mazzel ook nog want een witte! Dus striping en klaar ;)

    Links dus de Audio van het AT.

    [​IMG]

    Rechts de XC 90. Lekkere bak toch?

    [​IMG]

    Ook hier dus weer een beperkte ombouw. Zoals bij deze Rastar auto's gebruikelijk eerst de besturing aangepast. Ook een CTI regelaar geplaatst en ombouw naar een kleine 2S lipo.

    Vooralsnog blijft de originele motor behouden. In de toekomst wil ik hem nog een keertje ombouwen naar N20 motoren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen ik het onderstel zover had wilde de servo graag alle kanten op. Op de een of andere manier stoorde er iets terwijl de motor toch ontstoord is. Ik had nog een elco liggen en na die in gestekt te hebben was het goed.... curieus dus.

    Ook voor en achterlicht in orde gemaakt. Gewoon branden meer niet. Foto's of filmpje volgt nog.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De garage wilde eerst een enkele blauwe chaoslamp op het dak zetten. Daar was ik echter fel op tegen. Die zie je toch met goed fatsoen niet! Beetje balk uit China valt toch veel beter op!.

    [​IMG]

    Ook personeel is er al maar natuurlijk geen uniformen in die maat. Ook zijn deze gasten niet in het zwart leverbaar....tja dan maar zelf aan het "naaien".

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik wacht nu even op een kleine bestelling en dan gaan we verder!
     
    LuukTrucker, ahop, Ghossie en 7 anderen vinden dit leuk.
  2. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Leuk Rolf, meer blauw op straat is altijd goed. Ik zou die Chinese rotzooi van het dak halen, of in elk geval zo plat mogelijk op het dak monteren. Of gewoon links achter één blauwe pit plaatsen. Net zoals bij de Volvo V70's etc het geval was. En die is er ook van die Chinees pruts fabrikant. Wel wat blauwe flitsers achter de grill, voor ruit etc.
    Wordt een leuke uitdaging de gele striping op het uniform te schilderen !
     
  3. JHMA36(2)

    JHMA36(2)

    Lid geworden:
    10 mei 2015
    Berichten:
    194
    CA68CC36-3B92-4414-A79C-AC29FCB2F0D6.jpg Ik heb er net een gemaakt van een audi Q7, nu nog verlichting aanbrengen.
     
    Helicor, Cor, VOLVO FH 16 750 en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Nieuwsgierig, dus toch maar even kijken !
    SMILEY LACHEN - kopie.jpg

    Hallo Rolf,

    Helemaal goed een VOLVO !
    SMILEY DIKKE DUIM - kopie.jpg

    Ziet er nu al goed uit, straks met de striping wordt het helemaal een mooie Politieauto.
    Je gaat als de Brandweer ! O nee, als de Politie !


    Maar gehandicapte politiemannen zonder voeten ? dat wordt wel erg lastig lopen !
    SMILEY VERDRIETIG - kopie.jpg

    Ik heb zelf ook nog 2 Volvo 's XC 60, (oud type) al 6 jaar op voorraad. (nieuw in de originele Volvo dozen)
    Maar ik heb ook nog 2 Volvo 's XC 90
    C 90, 1x zwart metallic en 1x wit, al 2 jaar op voorraad. (nieuw in de originele Volvo dozen)
    Gekregen van de Volvo dealer.
    Deze 4 Volvo 's zijn bedoeld als Directie auto's maar ja, de tijd, waar haal ik de tijd vandaan om ze om te bouwen. (te veel projecten, te weinig tijd)
    SMILEY VERDRIETIG - kopie.jpg

    Ik denk, ik pimp het topic een beetje op !
    SMILEY LACHEN - kopie.jpg SMILEY OKAY - kopie (2).png

    Wel een beetje Overkill. :( :(

    P.S.
    Rolf, als je de smileys niet leuk vind, dan haal ik ze weer weg.
    SMILEY SORRY.01 - kopie.jpg
     
    trialrolf en MarlinNavigator vinden dit leuk.
  5. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Blijft lastig die striping aanbrengen. Trucje is om de striping uit te lijnen op zo'n glad lettervel van de plakletter firma's. Als dat goed zit met schilderstape de strepen van het vel halen en in één keer alle strepen op het model plakken. Dan pas de wielkasten en deurnaden uitsnijden. Daardoor wordt de overgang tussen blauwe en oranje striping strakker. Overigens de juiste hoek is 40 en en geen 45 wat nog wel eens fout gaat. En dan kom je met het aantal strepen weer niet uit. Oja en als je niet goed oplet, blauw en wit/oranje/rood wisselt van positie op de linker en rechterzijde.
    Ben blij dat ik nu een aantal oude brandweervoertuigen maak, want ik heb een p...st hekel aan die striping plakken.
    Overigens wel mooi die tekst :Waakzaam en Dienstbaar, decals?
    Piet, je ziet het kan ook zonder Smileys.:bye:
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  6. JHMA36(2)

    JHMA36(2)

    Lid geworden:
    10 mei 2015
    Berichten:
    194
    De tekst 'waakzaam en Dienstbaar' staat weer op de nieuwe A4. Zowel die tekst als de politie zijn Decals die ik heb laten maken.
    De striping heb ik gemaakt van striping die bestemd is voor echte auto's. Lekker goede kleefkracht.
     
    trialrolf en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  7. marcelinets

    marcelinets Guest

    Rolf maakt toch niet uit dat dit voertuig geen modelbouw is, als jij vind dat er meer blauw op de baan hoort gewoon bouwen.:thumbsup:

    Fred bedankt voor de tip over stripping aanbrengen kan ik gebruiken voor de SB-32-1 nu 17-1061.:thumbsup:

    Wat een gezeur over die smiley,s als Pieter dat nou leuk vind, wees eens wat vriendelijker en accepteer eens wat meer van elkaar. Bij deze alvast een goed en gezond en mooi 2019.
    Vriendelijke groet, Marceline
     
    trialrolf en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  8. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Rolf, je schreef in je openings bericht:
    Op de een of andere manier stoorde er iets terwijl de motor toch ontstoord is. Ik had nog een elco liggen en na die in gestekt te hebben was het goed.... curieus dus.

    Ja curieus, maar ik vraag me af hoe je die dan geplaatst hebt: over de voeding? Dat zou kunnen, maar weinig helpen dacht ik.
    Over de motor contacten?
    Dat kan niet, want de motor heeft afwisselende polariteit , bij voor- en achteruit rijden, en een Elco is polariteit gevoelig.

    Overigens, een nette oplossing die kennelijk werkt, maar wat heb je precies, en waar gebruikt.
    Cor
     
  9. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Wat er gebeurde noemen ze geloof ik Brown out. De ontvanger valt uit. De elco heeft een stekker en die heb ik gewoon in de ontvanger gestoken. Heb het een keer eerder gehad met een snellere auto en toen werd me deze oplossing verteld. Dus ik dacht moet hier ook lukken en sinds ik dit probleem de eerste keer heb gehad heb ik een paar van die Elco op voorraad. Hoe het allemaal precies technisch werkt weet ik niet.
     
  10. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Duidelijk, je hebt hem dus in de voeding van de ontvanger gestoken.
    Goed om te onthouden :)
    Cor
     
  11. JHMA36(2)

    JHMA36(2)

    Lid geworden:
    10 mei 2015
    Berichten:
    194
    Dit gebruik ik vaak als er meerdere servo's aangestuurd moeten worden, hierdoor trek je te veel spanning van je ontvanger. De Elco houdt een constante voeding op je ontvanger. Dit heeft niets met een storing te maken
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Ik heb geen/nauwelijks ervaring met elektronica maar toch even een waarschuwing :
    Wel opletten dat de Elco goed wordt aangesloten, want anders kan deze ontploffen.

    Bovendien houdt de Elco (condensator) nog even de spanning vast, als deze wordt losgekoppeld.
    Nu is dit bij 12 volt niet zo erg, maar bij 220 volt kan je een beste klap krijgen. (ik spreek uit ervaring, hahaha)
    Vandaar deze waarschuwing.
     
    trialrolf en Ghossie vinden dit leuk.
  13. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Maar met 1 servootje zou je eigenlijk dit probleem niet moeten hebben. Maar goed, werkt nu.
     
    Catwoman en arm1948 vinden dit leuk.
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Op speciaal verzoek heb ik even de Volvo "gesloopt" en een foto gemaakt. Zo zit de stuurservo bij de Volvo XC 90. Vrij eenvoudig want de servo arm grijpt meteen in de stuurstang.

    [​IMG]

    Echter zijn er volgens mij geen 2 Rastar auto's gelijk onder de kap. Best grappig gezien de prijzen. Ze moeten toch overal maar weer mallen voor maken. Schijnbaar daar een minder probleem dan bij andere fabrikanten. :);)

    Hier nog een paar foto's van andere Rastar stuuroplossingen die ik nog kon vinden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het blijft eigenlijk altijd een geval van open schroeven en goed kijken. Een dremel, wat vijltjes,boor, kruiskopschroevendraaiers en mesjes als gereedschap. Dan hotglue, dubbelzijdig tape en wat armpjes of spul dat je als links kunt gebruiken. Stukje styreen oid kan ook handig zijn.
    Beetje freubelen en passen en meten en er vooral voor zorgen dat je de veertjes niet wegspringen. Natuurlijk ook een klein servootje en wat armpjes.
    Ook handig is als je een zender hebt waarbij je de servo uitslag kunt beperken. Meestal is 100% teveel.
    Succes ermee.

    Bij de volgende post verder met de pliezie auto......Zit nog steeds op mijn sirene te wachten.
     
    ahop, markioo, bvdh en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    En de kleine bestelling is binnen. Naast gewone verlichting en de zwaailichtbalk krijgt deze natuurlijk nog een setje frontflitsers en ........
    Tuurlijk, sirene!!

    [​IMG]

    Een keertje iets bij RC Beleuchtungen besteld. Ging met name om de sirene. Helaas was mijn eerste keus van modellbauregler niet beschikbaar. Deze is in herontwikkeling en einddatum/leverdatum onbekend. Dus ook maar meteen flitsmodule mee besteld.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De speaker zit in de hoedenplank.

    [​IMG]

    [​IMG]

    2x 5 mm gaatje voor de flitsers. De grill is erg breekbaar en blijft nog net heel...... pfff
     
    Catwoman, MarlinNavigator, bvdh en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. hobbyvanrobbie

    hobbyvanrobbie

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Nissewaard
    Rolf,

    Gave Volvo,
    Leuke inspiratie weer, zo'n auto.
    En het mooiste is, met blauw zwaailicht mag je alles doen in het verkeer :thumbsup:. Dus zie je wel voorbij "vliegen".

    Dat wordt dus oppassen voor de heren chauffeurs.
    Ik hoop, dat je bij de oldtimer bestuurders het eea een beetje door de vingers zult zien, haha

    mvrgrob


    PS, mocht ik teveel bekeuringen krijgen van deze Volvo meneer, dan ga ik ook solliciteren bij de "pliessie", en wordt ik je collega :) :) joke.:beer:
     
    arm1948, trialrolf en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  17. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Rolf, omdat ik al wat vaker sirenes heb ingebouwd een tip. Wij rijden meestal op de verharde platen van het MBVP parcours. Als je de speaker in de bodem monteert gericht naar beneden zal het geluid weerkaatst worden door de harde platen. Daardoor heb je veel meer volume. Probeer maar eens uit op je werkbank. Zoals je nu het geluid "opsluit" in het model zal het in veel gevallen bij demo's met veel achtergrond geluid slecht hoorbaar zijn. Maak ook een om kisting om de speaker, dan zal het geluid ook beter later klinken. Een versterker is ook een optie maar die vreten vaak weer veel stroom.
    Vaak is montage onder de motorkap een mooie plek, zeker als er al wat gaten in de bodem zitten. Desnoods een aantal bij maken.
     
    VOLVO FH 16 750 en arm1948 vinden dit leuk.
  18. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Hoi Fred, dank voor het meedenken. Heb de sirene bij ons in Terborg al proefgereden. Zit op randje of ik hem zal DEMPEN. verhogen van het volume lijkt niet echt aan de orde. De klank vind ik redelijk. Niet zo scherp. Denk dat ik in Ede zo nog een keer "test" of volume voldoende is. Er zit geen volumeknop op dus moet op zowel grote als kleine evenementen uit de voeten kunnen en geen overlast veroorzaken . In de ambulance zit een Beier dus dat is regelbaar. Deze niet dus.....
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  19. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    We gaan weer verder met de politiewagen. Wilde deze eigenlijk voor het Broshuis Event ook in de striping hebben maar dat is helaas niet gelukt. Eerste grote optreden zal dus wel Ede worden op de baan van MBVP. Mogelijk mag ik zelfs parkeren bij het politiebureau daar?

    De agenten hadden hun zwarte uniform aangetrokken. Dit heb ik gedaan door ze goed te ontvetten en daarna met een kwastje in de Flat Black van Tamiya gezet.

    [​IMG]

    Ik heb een tijd terug een aantal van deze setjes trim line gekocht in verschillende kleuren. Waren in de uitverkoop. Nu komen de gele van pas.
    Het is natuurlijk onmogelijk (voor mij in ieder geval) om ook de details van het uniform te maken. Ik denk dat het beter is een goede aanduiding te maken dan slechte details. Dat is eigenlijk ook de insteek bij de auto.

    [​IMG]

    Gelukkig heeft het Nederlandse uniform een paar er uit springende details waar ik dan gebruik van maak.

    [​IMG]

    Na de plaatsing in het interieur nog een beetje bijgestipt. De hechting van de verf is niet optimaal maar eenmaal in de auto is dat geen probleem meer. Ook door het bewegen van de scharnieren in elleboog en schouder komt er nog wat oude kleur naar boven. Dat moet je dan dus even aanstippen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op hun plek ziet het er dan zo uit en ik ben er zelf heel tevreden mee. Ook kun je op deze foto's zien dat ik op advies van Fred de zwaailichtbalk heb laten zakken door de voetjes eronderuit te halen. Dat zier er ook beter uit. Het advies van Fred om hem eraf te halen heb ik niet opgevolgd.

    Ik vind de huidige panieklampen op de Nederlandse politiewagens zo armoedig. 1 blauwe lamp op een stokje. Nee, mijn lichtbalk is misschien niet de mooiste maar de Nederlandse politie rijdt ook Taxi tegenwoordig en geen Volvo meer. Aanduiding dus ;-)

    De volgende update is hopelijk de striping.
     
    jimmy, ahop, bvdh en 6 anderen vinden dit leuk.
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Tja, dat krijg je als je koffiedrinkers krijgt, dan blijf het werk liggen en hebben wij de Volvo XC 90 moeten missen.
    Jammer !

    SMILEY HUILEN - kopie.jpg
     

Deel Deze Pagina