Polly dubbeldekker sportmodel

Mijn nieuwste ontwerp is deze Polly:
polly-10_517.jpg

De Polly is van oorsprong een ontwerp van Bill Brown, een simpel model van onbespannen balsa. Dit model heeft een leuke Old Timer uitstraling en dat heeft ervoor gezorgd dat veel mensen hiermee aan de slag zijn gegaan. Vanwege de belangstelling heeft Bill zelf een paar varianten ontworpen:

- Polly 1: ontwerp van Bill Brown; hoogdekker met vleugel op een pylon en enkel kielvlak, te zien op de foto hieronder;
- Polly 2: hoogdekker met vleugel op een pylon en dubbel kielvlak, ontwerp van Bill Brown;
- Polly 3: hoogdekker met cabine en enkel kielvlak, deze variant is ontworpen door Bill Carney;
- Polly 4: dubbeldekker met bovenvleugel op een pylon en dubbel kielvlak, ontwerp van Bill Brown;
- Polly 5: laagdekker in racestijl, met enkel kielvlak, een ontwerp van Lyman Hatz;
- Polly 6: mijn eigen variant, een dubbeldekker met cabine en dus eigenlijk een combinatie van nummers 3 en 4.

polly-AlBackstrom.jpg

Uiteraard houdt de ontwikkeling hier niet op, intussen is bijvoorbeeld een Polly op twee drijvers gezet om zo een watervliegtuig te maken. Iemand anders heeft een Polly uit depron van vleeswarenschaaltjes gebouwd. Ook is intussen een canardvariant ontwikkeld. Wie weet wat er nog meer voor creatiefs zal ontstaan?

Wie interresse heeft om ook eens een Polly te bouwen, ik kan per e-mail de bouwtekeningen sturen. Van mijn dubbeldekker zet ik deze ook binnenkort op mijn site. Bill Brown is zelf erg te spreken over mijn model!

Laatst bewerkt:
De constructie is heel eenvoudig. Uiteraard is bij een model wat volledig uit balsa bestaat belangrijk om hiervoor de juiste kwaliteit te zoeken. Neem voor de romp en staart zo licht mogelijk balsa want anders wordt het model al snel te zwaar. Voor de vleugels is de stijfheid ook belangrijk, het balsa wat ik gebruikt heb is "kwartiers gezaagd" en dat is voor deze vleugels de beste kwaliteit. Het is met goed zoeken wel eens in de stapel balsahout in de winkel te vinden en is te herkennen aan de streepjes dwars op de nerfrichting. Het voordeel van kwartiers gezaagd hout is dat het vrijwel nooit kromtrekt.

De propeller is gesneden uit een stukje vurenhout en afgewerkt met politoer. Diameter en spoed is 5x7, wat voor een redelijk lange motorloop zou moeten zorgen. De vrijloop en lagers heb ik gemaakt van 1 mm messing, een vrij zwaar materiaal wat meteen ook dienst doet als neusgewicht. Door het oogje aan het uiteinde is het rubber eenvoudig op te winden.

Mijn model weegt zo'n 15 gram en dat is voor een dubbeldekker met 30 cm spanwijdte een mooi gewicht. Vanwege de naam heb ik een leuk stukje "nose art" ontworpen en met merkstiften er op gezet. Het lichtgrijs is sterk verdunde acrylverf.

pollyparts.jpg

pollysketch.jpg

polly-nose.jpg

polly-9.jpg

Laatst ben ik op de Goffert wezen vliegen met mijn nieuwe Polly. Als motor gebruikte ik een lus van 2,8 g/m met een gewicht van 1,3 gram. Ze doet het al heel aardig, ook al gebruik ik nog een vrij kort motortje. Langste vlucht was 30 seconde. Hierbij bleef het model vrij laag, ik zal dus een wat dikkere motor gebruiken voor de volgende keer vliegen, ik denk dan aan 3 mm dikte (1/8"). Als ik dan ook de motorlengte wat ruimer neem moet de vluchtduur duidelijk langer kunnen worden.

polly-8.jpg

polly-7.jpg

Laatst heeft Polly weer buiten mogen spelen. Op eeen lus van 3 mm rubber vliegt het dubbeldekkertje heel lekker. Zo lekker dat ik na een aantal vluchten haar weer uit de top van een boom moest halen. Kostte ongeveer eeen uur, maar toen kwam ze onbeschadigd weer naar beneden. Vluchttijden waren rond de 30 seconde, wat voor het veldje waar ik vloog dus ook ruimschoots voldoende was.

Een tijdje terug weer met Polly kunnen spelen. Hier is ze in de lucht:

Polly-flying_800x600.jpg

Een bouwtekening staat nu overigens op mijn website.

En hier is een Polly van de man die de eerste Polly ontwierp: Bill Brown. Dit is een grotere versie dan de oorspronkelijke, en gebouwd van Stick en Tissue in plaats van balsa plaat.
BillBrownsPolly.jpg

Laatst bewerkt:
Ik vond bij het ordenen van mijn PC nog twee niet eerder gepubliceerde foto's van de Polly. Ze stammen nog van september. Zo kom je nog eens wat tegen.

Hier in de klim:
flyingpolly2_800.jpg

En hier in zweefvlucht:
flyingpolly_800.jpg

Afgelopen weekend heb ik weer met Polly kunnen vliegen, ondanks het vliegverbod.... Dat heb ik geweten ook, het modelletje kwam hoog in een appelboom waar ik hem uit heb moeten meppen. De schade viel gelukkig mee en ik heb wel wat heel mooie plaatjes kunnen schieten. Hier is een montage van 3 leuke beelden

flyingpollies_800.jpg

Back