polyester?

Hallo,

Ik ben begonnen met het bouwen van een crackerbox. Ik heb begrepen dat ik daarvoor epoxy nodig had. Dus ik ging naar de provak, volgens de man daar was polyester een soort van het zelfde(hij heeft ervaring met het bouwen van model boten). Dus ik heb een potje polyester, verharder en glasmatten gekocht. Kan ik dit gebruiken?

gr. roman

Hoi, ben zelf ook bezig met een crackerbox. Ik heb thuis nog een potje polyester staan met verharder en liep eigenlijk met dezelfde vraag!

Ik hoop natuurlijk dat het kan :)

och, lood en goud zijn ook beiden metalen he :-)

epoxy en polyester zijn niet hetzelfde, er zit een immens verschil in prijs en sterkte. Polyester krimpt vb bij het drogen, epoxy niet. Epoxy is ook veel sterker, in bepaalde vorm is het transparant en kan je het gebruiken als afwerken op hout - te bedekken met vernis. Polyester is gekleurd en vaak voorzien van kleurstoffen er bovenop. Ik vind epoxy makkelijker werken, vanwege de langere droogtijd van sommige epoxy's.

Patrick

Polyester is inderdaad heel anders, ten eerste stinkt het als een gek! Epoxy is vrijwel geurloos (wel goed blijven ventileren!) Polyester krimpt inderdaad en is meestal gelig.
Mag ik vragen wat voor matten je mee genomen hebt? Want je moet weefsel hebben en niet losse vezels die in elkaar geschoven zitten.. dan gaat het niet goed komen.

Natuurlijk is polyester te gebruiken, maar als het ouder word krijg je sneller (krimp) scheurtjes in het oppervlak. Kortom: het kan, maar zelf gebruik ik 100% liever epoxy!

Ik heb een matje, geen losse vezels volgens mij. Als ik thuis ben zal ik een foto maken. Kan ik mischien herkennen of het goed of fout is?

Ik heb net gekeken, volgens mij is het het zelfde als op de foto. Dit kan ik dus niet gebruiken? Want volgens mij ging het bij die gene fout omdat hij het er weer af probeerde te halen(heb het topic gelezen)

Haal gewoon echt glas weefsel 25/50gr en epoxie , dit is als het erop zit bijna helemaal vlak, laagje spray filler erover en het is spiegelglad.
Kan zelfs op hout mits netjes gedaan zonder filler eroverheen, aflakken en je ziet de hout nerf, ook fraai.
Staan wel voorbeelden van zeer fraaie houten crackers op Xtreme.
Ga aub niet met polyester en vezelmatten rommelen, het wordt NIET mooi en is een hel om weer vlak te krijgen. Dit is voor auto reparaties niet voor meodelbouw!
Begin anders niet aan houtbouw....sonde van het werk.

Marcel

Oke dus dan moet iki gaan kijken voor andere matten? Polyester ga ik wel gebruiken, dat heb ik gister gekocht en kan ik niet meer terug brengen. Hebben ze de goede matten bij bouw winkels?

heej,

ik ben dus zo slim geweest met mijn polyester :A dus dat gebruik ik niet meer....
maar als je het alsnog wilt gebruiken dan zijn gevlochte matten het beste anders kraag je een soort van die draaden er aan het het is heel lastig te bewerken.
ik zou niet zo 1 2 3 weten waar ze dit soort matten hebben maaar je kan het als het goed is gewoon bij de polyserves bestelle;)

nick,

Dit soort weefsel, want dat is het, is alleen te krijgen bij de beter modelbouwzaak of bij bedrijven als Polyservice en Fa Duursma. Ze doen allen aan postorder.
R&G in duitsland is ook een goed adres.
Dit weefsel ziet eruit als vitrage stof en is heel dun en kwetsbaar.
25 of 50gr is een aanduiding van hoe dik het is, kost ongeveer 6-7euro p/m

Oke maar is het eigelijk wel nodig in de boot die ik aan het bouwen ben? Hij word 36CM lang en is helemaal gemaakt van 2,5MM triplex. Ben niet echt vanplan om hoge snelheden te gaan halen. Kan ik het hout niet alleen insmeren met polyester?

polyester zo op hout als was het lak zou ik niet doen, je boot blijft kleven, kun je weer oplossen door een beetje paraffine mee te mengen maar dan kun je hem niet meer goed aflakken.

verder gebruik ik altijd polyester met keeper weefsel, gaat perfect, glad afwerken is ook geen probleem

Jurriaan, het voordeel dat het zo stinkt is dat je vanzelf goed gaat ventileren;-)

epoxy kan ik helaas niet goed tegen, krijg nogal last van mijn luchtwegen, en een beetje op mijn huid staat garant voor dagen jeuk

voordeel van epoxy tegenover polyester in de scheepsbouw is dat het wel 100% watedicht is, polyester niet. je kan het gebruiken, maar voor duurzaamheid, sterkte en kwaliteit zou ik voor epoxy gaan

Och wat vind je stinken?
Persoonlijk vind ik het geen onaangename geur.
Een ander voordeel van polyester is dat het veel minder kritisch is op de juiste mengverhouding, al moet je natuurlijk niet overdrijven.
Epoxy is echter wel kritisch qua mengverhouding.

Persoonlijk werk ik altijd met polyester en met redelijke resultaten mag ik wel zeggen, en nooit met epoxy, maar dat komt misschien ook omdat ik dat nog niet geprobeerd heb.

Misschien nog een ander niet te verwaarlozen verschil: volgens mij is epoxy duurder dan polyester.

Begin aub niet aan houtbouw als het argument voor gebruik van polyester is dat het goedkoper is. Dan is het budget gewoon te laag om hier aan te beginnen.
Epoxie is veel beter en prettiger om mee te werken dan Polyester, het argument allergie is wel een goede reden...

Ja ik begrijp dat epoxy beter is. Maar moet ik nou met die matten werken of is dat niet nodig bij de boot die ik aan het maken ben? En polyester is niet waterdicht?

Tja het glasweefsel geeft bescherming tegen aanvaringen en het evt raken van opstakels.
Dan zal de boel niet zo snel los scheuren op de naden.
Als je het niet doet denk ik niet dat het bootje een lang leven heeft.
Ik weet dat 36cm klein is maar toch sonde van het werk als het binnen een jaar vol met water is gezogen.
Polyester heeft last van Osmose en is dus niet 100% waterdicht, denk alleen dat je daar niet veel last van hebt bij een modelbouwboot. Geld meer voor boten die langer in het water liggen.

Oke, maar ik kan het hout dus ook alleen maar insmeren met polyester?

Even offtopic:

Weet iemand mischien hoe ik waterkoeling kan maken voor mijn brushless motortje?

Laatst bewerkt:
Back