Polyesterplamuur te verdunnen?

• Topicstarter Topicstarter Igwe Aneke
  • Startdatum Startdatum
I

Igwe Aneke

Guest
Kan iemand mij vertellen of, en zo ja waarmee, je polyesterplamuur kunt verdunnen?
Ik ben bezig met het maken van een plug en zou het liefst de plamuur met een kwast in dunne lagen willen aanbrengen. :)

Polyester plamuur verdunnen?Nog nooit van gehoord.Misschien zou je het kunnen proberen met thinner?Of je plamuur zonder verharder even in de zon leggen en dan verharder erbij en dan plamuren.De component A wordt door de zon dunner en is makkelijker te verwerken.
Maar nogmaals,nog nooit van gehoord.
Kwastplamuur,wat jij bedoelt is geen 2-componenten,maar een plamuur die droogt door middel van opname door zuurstof.Is te verkrijgen bij de verfgroothandel en ook misschien bij Gamma.

Misschien een leuke tip!Als je de epoxyplamuur aanmaakt,laat er dan wat verfdruppels (van de kleur die je later gaat gebruiken) op vallen en dan mixen.Heb je gelijk plamuur in kleur!(alleen duurt het iets langer voordat het droog is)
gr Marcel.

Je zou het kunnen proberen met wat aceton, maar of het effect geweldig is, weet ik niet:

Polyesterplamuur wordt gemaakt van een dunvloeibare polyesterhars, om er zo veel mogelijk (goedkope) vulstoffen bij te kiepen. Bij het verdunnen ga je de hars verdunnen, maar aangezien die in basis al pisdun is, verwacht ik niet dat je die nog heel veel dunner krijgt.

Een andere optie is om ergens polyester rijplamuur vandaan te halen. (De Ijssel coatings moordrecht). Dit is een vloeibare plamuur.

Wat voor plug ben je aan het maken? Wellicht kan je ook met gips (roodband) af (plamuurt ook goed, of fix&finish, beide van Knauf, en bij de bouwmarkt te koop, ook in kleine pakken)

Daarna natuurlijk wel goed in de spuitplamuur of primer, en dan aflakken. Minimaal een week uitharden voor je een mal maakt.

Een andere mogelijkheid is om je plamuur zelf te maken. Dat heeft zo zijn voordelen. De kant-en-klare plamuur verhardt naar mijn gevoel te snel. Als je polyesterhars eerst mengt met verharder, dan kan het naar behoefte verdikt worden met aerosil of micro-balloons. Beginnen met weinig hars, want er kan flink wat verdikkingsmiddel bij!

Ik zal eens een proefje doen met aceton.
De epoxyplamuur heb ik wel eerder succesvol met aceton verdund...mja...dat was epoxy :lol:

Bedankt voor de tips in ieder geval. :)

Een heel oud recept om zelf plamuur te maken is het volgende:
Neem wat hars en voeg hier talkpoeder bij tot de gewenste dikte is bereikt. Voeg daarna wat versneller toe, als ik het goed heb onthouden heette dit cobolt en was te koop onder de naam BUTANOX. Alles goed vermengen en dan de gewenste hoeveelheid voor gebruik aanmaken met verharder.
De beste resultaten worden bereikt met: 4% verharder en 0,5% versneller. De verwerkingstijd is dan ca. 0,5 uur.

Groetjes Hans.

Het verdunnen van de polyesterplamuur met aceton is gelukt. :D
Dunne lagen met de kwast scheelt straks weer in het schuren. ;)

Aan Hans en allen die geinteresseerd zijn:

Minicursus polyester:

Polyesterhars moet, wil het uitharden, voorzien worden van:
Cobalt (is een versneller)
Peroxide (=verharder) (o.a. Butanox, maar onder veel meer merknamen te koop)

De cobalt zit vaak al in de polyesterhars ("voorversneld")
Na toevoeging van de peroxide heb je, afhankelijk van de formulering, een paar minuten tot een uur verwerkingstijd.

MENG NOOIT PEROXIDE MET COBALTVERSNELLER. Dit geeft een oncontroleerbare reactie, waarbij er peroxide in je oog ZAL spetteren, en dat kost je in het ongunstige geval je oog (of 2).

Wees bovendien voorzichtig met peroxide, vooral met morsen en spetteren. Peroxide op de huid is vervelend, op brandbaar materiaal (stof, hout, papier) kan het brand veroorzaken, zelfs uren na het morsen.

Gebruik al jaren de volgende methode voor het verdunnen van twee componenten plamuur: eerst de plamuur verdunnen met epoxy tot de gewenste dikte verkregen is, daarna pas de vereiste harder toevoegen zoals aangegeven. Idiaal te verwerken met een scheermesje om 25 grs. mat mee dicht te maken.

@ skiff:
Bij het verdunnen ga je de hars verdunnen, maar aangezien die in basis al pisdun is, verwacht ik niet dat je die nog heel veel dunner krijgt.
Mijn ervaring was toch anders. Ik heb het niet tot de max. uitgeprobeerd, maar kon het toch aardig verdunnen totdat het bijna volledig vloeibaar was. :?

Het was polyesterplamuur van Wilsor overigens.

Ik stond trouwens wel te kijken van hoe snel dit spul uithard 8O
En van de stank ook trouwens :lol:

Back