polystyreen vleugel afwerken met epoxy en glasvezel

• Topicstarter Topicstarter Hans Pyfferoen
  • Startdatum Startdatum
H

Hans Pyfferoen

Guest
Ik heb een vleugel gesneden uit polystyreen en nu zou ik die graag nog verstevigen. Daarvoor heb ik epoxy en glasvezeldoek(geweven) aangeschaft. Ik heb een proefstukje gedaan maar dat viel mij sterk tegen. Het doek is niet vormvast zodat bij het aanbrengen van de epoxy dit moeilijk op zijn plaats blijft en ook heb ik een probleem met het uitrafelen van de uiteinden. Tevens lukt het mij niet om een mooie overlapping te maken waar de naad komt. Wie heeft er tips voor mij?

Ik hoop dat de schalen nog hebt waaruit je de kern gesneden hebt.
Neem een een stuk balsa van bv 1 mm en snij dit op maat naar het contour van de vleugel zorg rondom voor wat overmaat.
Leg de stukken in de afvalstukken waaruit de kern is gesneden.
Zorg er voor dat je tussen de schaal en het balsa wat folie legt.
Smeer de vleugel in met epoxy en leg de glasmat er op.
Smeer het geheel nogmaals in met epoxy.
Leg het geheel in de schalen op het balsa.
Herhaal het geheel aan de andere zijde en leg het balsa met de kern er boven op.
Dek het geheel af met wat gewicht, bijvoorbeeld een rijtje telefoonboeken.
Uit laten harden, schalen met de folie verwijderen en de overmaat van het balsa wegschuren.
Hiermee krijg je perfecte strakke vleugels.
In plaats van balsa kun je ook abachi fineer gebruiken.

inderdaad daar krijg je sterke, en LOODZWARE vleugels mee. Ik doe nooit lijm, is te nu epoxi, of verdunde lijm, altijd op het hout.

ik vergat te schrijven lijm op de vleugel, zelf strijk ik lijm nog af, met een pin code kaart( sta toch geen geld op de rekening)

de schalen heb ik niet meer! hoe kan ik nu te werk gaan?

ruud zandvliet zei:
Hoi hans,

mocht het niet te vinden zijn is de diverse draadjes dan wil ik je graag helpen door het hier te beschrijven.

groeten ruud
Ja, graag! :?:

Hoi hans,

Zonder de schalen word het moeilijk vrees ik,deze zijn toch zeker nodig om een rechte vleugel te krijgen tijdens het persen.
het beplanken van vleugels doe ik als volg,eerst de kern zeer licht schuren om eventueele snijrillen te verwijderen en hierna even stofzuigen om het stof uit de kern te halen.
afhankelijk van het soort vleugel en spanwijdte kern voorzien van ligger.
Balsa of abachifineer met enige overmaat in de vorm van de schuimkern snijden.
glasweefsel(b.v 58grams) op maat snijden met de zelfde overmaat als de beplanking.
Let wel glas snijden onder 45graden om een torsiestijfe vleugel te krijgen.
alles klaarleggen op een stuk folie,dan epoxy mengen met een paar procent EPS50 schuimiddel.
glas op de beplanking leggen en impregneren met de epoyx en juist zoveel dat het glas veranderd van wit naar transparant.
beplanking op een stukje folie in de schaal leggen en hierop de kern plaatsen en uitrichten.
hierna bovenbeplanking erop,en weer een stukje folie gevolgd door de bovenschaal,en dit verzwaren met de nodige boeken,hierbij letten op een gelijke verdeling.
door het schuimmiddel schuimt de epoxy op en dringt goed door in de schuimkern voor een optimale hechting.
met alleen epoxy krijg je een maar zeer oppervlakkige verlijming.
groeten ruud en succes

juist..

Ik doe het exact zoals ruud beschrijft.. en raad je zeer aan dat eps50 bij hem te bestellen.. echt heel erg handig spul met indekken van schuimvleugels..

Peter

Back