pompen in duiboten ervaringen met verschillende type ???

Ik mis nog een systeem hier in de discussie.
Perslucht
Er zijn in Nederland en België meerdere mensen die een luchtdruk systeem hebben in de boot.
Deze dicussie's over duiksystemen komen vaker naar voren en bloeden zoals Raf schreef over de electronica meestal weer dood.
En er is zoveel plaats niet in een duikboot om alles in te stoppen.

-1 een klep die de tank afsluit van de uitganspoort.
-2 een klep die de "by-pass" leiding vanaf de tank aansluit of de zuigpoort van de pomp
-3 een klep die de uitgangspoort van de pomp aansluit op het buiten water.

In de Zweedse boten van een collega uit Bremen zit perslucht en een duiktank in, de boten zijn ongeveer 170/1980 lang en zitten echt propvol.
Maar de tendens de laatste jaren is weer meer naar duiktanks (zakken) aan het gaan zie ik op de treffens in Duitsland.
En het systeem van een stoommachine, de Stephensonschaar (de genoemde kleppen) zie ik nog niet in een duikboot gebruikt worden.
Dat lekt toch te veel en neemt veel plaats in.
En ik vraag Kloppertjes nogmaals, ligt een tip van de sluier voor je het wiel weer uitvind.
En om schommelingen tegen te gaan kun je ook een tank nemen met twee zuigers, of twee tanks of zakken als de ruimte er is.
En dat is meestal het probleem.
Ruimte............

Hein

2 pompen of 1 pomp in twee richtingen is idd veel gemakkelijker.

Een 90 graden kraantje kan heel licht lopen hoor. Mijn idee was om een stuk staf +/- 5 rond te nemen, met een aantal gaatjes op een rij, een aantal in een hoek van negentig graden tenopzichte van de anderen. Deze draait rond in een cilindertje met een rij gaatjes die niet verdraait zijn. Het uiteinde wordt afgesloten met een simpel dekseltje en een lipringetje om de uitstekende as. Is echt waterdicht, zeker met wat vet ertussen. Door de kraan 90 graden te verdraaien worden andere poorten geopend en voilla.
Meer zeg ik er niet over. :roll:

Mdvn:

De stoommachines die wij bedoelden zijn zogenaamde Oscilerende machines, waarbij de gehele cilinder incl zuiger om een asje draait. Hierdoor komt de enige poort in de cilinder telkens voor het goede gaatje. Kijk maar eens naar de simpele wilesco machines.

Het omkeren van deze machines gaat door middel van een plat schijfje met daarin 2 kwart cirkeltjes uitgevreest, tegen over elkaar. In de spiegel waarop ze liggen zijn 4 gaatjes geboort, allemaal 90 graden ten opzichte van elkaar. 1 gaat naar de stoomafvoer, 1 voert verse stoom aan, en de overige twee (recht tegenover elkaar) gaan naar de stoompoorten van de machine.

-----------poort 1
--------------O
stoom in O---O stoom uit
--------------O
----------Poort 2

(srry streepjes zijn nodig om het op de goede plek te krijgen)
door de kwart cirkeltjes in het plaatje erbovenop worden telkens 2 poortjes met elkaar verbonden. Bijv. poort 1 met stoom in en poort 2 met stoom uit.

Bij het omkeren draaien we het plaatje 90 graden. Hierdoor wordt nu poort 2 met de stoom in verbonden en poort 1 met de stoom uit. Een oscillerende maschine gaat hierdoor de andere kant op draaien.

Als men het nou nog niet snapt vreet ik me sokken op :hammer:

@Kloppertjes
smakelijk eten hoor.

Als men het nou nog niet snapt vreet ik me sokken op
:help:
ps, zijn het gewassen of ongewassen sokken

Hein

Eet smakelijk. :roll:

Ik kan het enigzins volgen, maar vraag me niet om het uit te leggen :| Is er ook een stoom-forum, idee voor Robert?

:help:
@Lex
na 9 maal aanpassen kan Kloppetjes het ook niet meer volgen, en is dus maar aan zijn sokken begonnen.

Als men het nou nog niet snapt vreet ik me sokken op
Laatst aangepast door Kloppertjes op Di Oktober 04, 2005 8:56 pm, in totaal 9 keer bewerkt

:onweer: :puppydogeyes:
En dan kun jij het enigzins volgen,
:worship: :worship:

Hein

Had problemen met mn internet browser, dus ik kon niet zien dat ie aangepast was. Het scherm bleef gewoon staan op het invoer geval.
Ik heb hem maar 1 keer aangepast, dat schemaatje met die poorten was niet duidelijk (verspringen, etc)

Mn sokken zijn ongewassen en de hele dag gedragen, jammie :P

ps: spelllen is nog steeds heel errug moeilijk :oops:

Inderdaad Raf het zogenaamde Propel is eigenlijk vloeibaar propaan. In de verkeerde mengeling met lucht, en een onstekingsbron (vonkje) is het explosief. NIET gebruiken dus.
Hoe zit het eigenlijk met een echt perslucht (compressor) duiksysteem?
Welk type van klep wordt er gebruikt om de tank te ontluchten?

@Zinnia en Raf,

beide heren geven al een punt aan over perslucht.
Er werd Propaan, Freon, Butagas en dergelijke gebruikt omdat dat niet zo duur was.
De openingen van de ventielen is tegenwoordig geen probleem meer.
Het veiligste is nog gewoon een compressor zoals Fred, Harrie en Ronald hebben, en geen geknoei met gassen.
En die kleine kleppen worden ook vaak gebruikt uit oogpunt van de kosten.
Ik heb in Maastricht bij een winkel roestvrije ventielen gehaald die voor 1.000.000 schakelingen gegarandeerd zijn.
Dat is wel veel he.
Ze zijn niet veel duurder dan de Festo maar waren wel beter.
Zelfs op 6 volt verkrijgbaar.
En als je weer boven komt gaat de vlotter in de toren open en de compressor draait weer en vult je tank.
En als dat drukvat ontploft dan heb je wel zoveel druk dat je een heel groot gat in het water hebt.
Ik heb hier een tank liggen die gebruikt kan worden tot 16 bar, dus genoeg voor tig aantal keren te duiken.
Maar doe er geen gas in maar gewoon lucht.
Wel zo veilig.
En een boot op pers lucht hoeft dus echt niet gevaarlijk te zijn hoor als je je maar aan de regels houdt.

Hein

Hein,

Wat voor compressors gebruik jij ervoor. Die bouwmarkt dingen maken een *&^%-herrie. Daarom hou ik het maar op Engel-spullen (niets mis mee, behalve de prijs). Enne, die Festo kleppen? Waar kunnen particulieren die kopen? Prijzen evt? Misschien maar een een HINTS EN TIPS opzetten met adressen waar je je spullen vandaan kunt halen.

grtz.

Danny

@Danny,
via een modelbouwer van Sonar zijn vaker compressors te bestellen.
Ze zijn niet goedkoop maar goed.
Hij heeft ze in al zijn 5 boten zitten en draaien perfect.
En geen problemen met roest of oxidatie van de delen.
Ze kosten rond de 100 euro, een flink bedrag maar wel heel economisch in gebruik en opbrengst.
Bij winkels die perslucht en hydroliek systemen verkopen die hebben meer dan alleen Festo materiaal.
Daar moet je eens kijken of zoeken via internet.

Hein

Hoi Raf,

Dat zou ook nog eens kunnen werken. Alleen krijg je dan geen probleem met het afkoelen van de lucht in de WTC als de boot in het water ligt, en het daardoor zakken van de binnendruk, en het daardoor niet meer leeg, of niet volledig leeg, kunnen persen van de tank?

Hallo duikboters,

weer even verder in een oud draadje.

Er zijn verschillende meningen over het wel of niet, en zo ja hoeveel, lekken van een tandwielpomp. Ik heb net een "wetenschappelijk verantwoordde" test gedaan:

Men neme een Cavan tandwielpomp van 1,8 lt/min opbrengst. Zet deze op de grond en sluit deze met een slang aan op een emmertje water dat 1,60 meter hoger staat. Dan heb je 0,16 bar druk op de pomp, en dat is ongeveer hoeveel overdruk er in een WTC ontstaat bij volgepompte ballasttank met de ontluchting in de WTC. (In ieder geval bij mijn U 2540) Dan krijg je dus dit: (de pomp draait hier dus niet!)

pomplek.jpg

Een soort Manneke-Pis immitatie! Er blijkt ongeveer 120 cc per minuut te lekken. Wil je de sub op zweefgewicht houden is een klep dan toch aan te raden.

Back