Goedendag allemaal,
na diverse vliegtuigen, autootjes, etc, heb ik al een paar jaar geen modelbouwproject meer gedaan. Nu trekt het zeer om eens een technische uitdaging aan te gaan, en ik vrees dat het een eigen ontwerp duikboot gaat worden. Ik heb al het 1 en ander gelezen, de eerste schetsen staat in autocad en niet gestoord door enige kennis van zaken vorderen de technische plannen. Zo ben ik nu bezig met een redelijk belangrijk deel, het duikmechanisme. Ik heb 2 opties in gedachte, die ik graag met jullie wil delen.
1) Water onder druk in de duiktank(s) pompen. Mijn duiktanks worden waarschijnlijk RVS buizen, aan de kopse kanten dicht gelast (lang leve mijn werkgever). Als ik met een electrische pomp (Kavan) water in de buizen pomp (en zorg dat de lucht er niet uit kan) dan vergroot ik de massa van de buis, zonder dat de omvang toeneemt. Volgens mij dan zo'n Kavan pomp tot een bar of 3 pompen. Terugslag ventiel in de persleiding, en een regelbaar ventiel om het water er weer uit te kunnen laten drukken door de samengeperste lucht, et voila, we kunnen duiken en stijgen.
2) Lucht uit de duiktanks pompen naar een druktank(je). Met zo'n 12V bandenoppomppomp (3x woordwaarde) kan je 5 bar pompen. Als ik deze pomp laat aanzuigen uit de duiktanks, en de lucht in een druktank laat verzamelen, zou dat ook moeten werken. Wederom een terugslagventiel in de persleiding, en een geregelde by-pass daarvan om de druktank weer in de duiktanks te laten ontluchten. Ook zo moeten we kunnen duiken en stijgen.
Zelf voel ik meer voor de eerste methode. Die lijkt me minder complex. En ik denk dat het pompen met een luchtpomp veel warmte oplevert, zo'n bandenpomt wordt snel heet. Maar graag lees ik jullie input. Oh ja, ik zit ook nog te puzzelen met de doorvoer van roerstangen van het electronica compartiment naar buiten, waar het waarschijnlijk nogal nat zal worden. Wat is daar de standaard oplossing voor?
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Hugo
na diverse vliegtuigen, autootjes, etc, heb ik al een paar jaar geen modelbouwproject meer gedaan. Nu trekt het zeer om eens een technische uitdaging aan te gaan, en ik vrees dat het een eigen ontwerp duikboot gaat worden. Ik heb al het 1 en ander gelezen, de eerste schetsen staat in autocad en niet gestoord door enige kennis van zaken vorderen de technische plannen. Zo ben ik nu bezig met een redelijk belangrijk deel, het duikmechanisme. Ik heb 2 opties in gedachte, die ik graag met jullie wil delen.
1) Water onder druk in de duiktank(s) pompen. Mijn duiktanks worden waarschijnlijk RVS buizen, aan de kopse kanten dicht gelast (lang leve mijn werkgever). Als ik met een electrische pomp (Kavan) water in de buizen pomp (en zorg dat de lucht er niet uit kan) dan vergroot ik de massa van de buis, zonder dat de omvang toeneemt. Volgens mij dan zo'n Kavan pomp tot een bar of 3 pompen. Terugslag ventiel in de persleiding, en een regelbaar ventiel om het water er weer uit te kunnen laten drukken door de samengeperste lucht, et voila, we kunnen duiken en stijgen.
2) Lucht uit de duiktanks pompen naar een druktank(je). Met zo'n 12V bandenoppomppomp (3x woordwaarde) kan je 5 bar pompen. Als ik deze pomp laat aanzuigen uit de duiktanks, en de lucht in een druktank laat verzamelen, zou dat ook moeten werken. Wederom een terugslagventiel in de persleiding, en een geregelde by-pass daarvan om de druktank weer in de duiktanks te laten ontluchten. Ook zo moeten we kunnen duiken en stijgen.
Zelf voel ik meer voor de eerste methode. Die lijkt me minder complex. En ik denk dat het pompen met een luchtpomp veel warmte oplevert, zo'n bandenpomt wordt snel heet. Maar graag lees ik jullie input. Oh ja, ik zit ook nog te puzzelen met de doorvoer van roerstangen van het electronica compartiment naar buiten, waar het waarschijnlijk nogal nat zal worden. Wat is daar de standaard oplossing voor?
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Hugo