Pontje over De Zijl - Build from scratch

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Rob de Boer, 12 nov 2018.

  1. Rob de Boer

    Rob de Boer

    Lid geworden:
    22 okt 2018
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Leiden
    Mijn zoontje is gek van het pontje dat in de zomer bij ons achter heen en weer vaart. Voor mij een mooi excuus om eens aan een nieuw projectje te beginnen: mijn eerste modelboot.


    Het is niet mijn bedoeling om een zo accuraat mogelijk model van het pontje te maken, maar iets dat er op lijkt. Doelstelling is een blij zoontje en wat leuks te doen voor papa in de komende maanden.

    Ik heb gezocht naar beschikbare bouwtekeningen waar het rompontwerp op het oog een beetje op die van het pontje lijkt. Dat ontwerp heb ik een beetje aangepast om het mezelf makkelijker te maken en om wat meer diepte in de boot te krijgen. Het origineel leek me wat ondiep en ik moet er uiteindelijk wel een motor en servo en alles in kwijt kunnen.


    De lengte van de uiteindelijke boot is ongeveer 66cm. Spanten en kiel maak ik van 8mm MDF. Beplanking wil ik met triplex doen. Het geheel wil ik vervolgens met epoxy waterdicht maken.


    Volgende stap is de spanten gaan zagen, maar daar kan ik nu nog even niet mee verder, want zoontje slaapt. :)
     
    MarcT, Reinoud en Hans N. vinden dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.096
    Locatie:
    Oostvoorne
  3. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Als je er mee wil gaan varen, laat dan het MDF alsjeblieft links liggen en stap over op triplex of balsa. MDF en water hebben een nogal destructieve liefdesverhouding en het zou zonde zijn als bij het eerste beetje water in je boot, al je noeste arbeid kapot gedrukt wordt door opzwellende MDF spanten...
     
    MarcT en Stoompomp vinden dit leuk.
  4. sieb

    sieb

    Lid geworden:
    24 jul 2011
    Berichten:
    166
    Locatie:
    leiderdorp
    leuk project,
    zelf woon ik ook lans de Zijl waar het pontje over vaart.
     
  5. Rob de Boer

    Rob de Boer

    Lid geworden:
    22 okt 2018
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Leiden
    Dank voor de tip over MDF, setsunakaede. Ik heb een plaatje multiplex gekocht. Spanten uitgetekend. Moet alleen nog de uitsparingen voor de kiel erin tekenen en nog even nadenken hoe hol ik de spanten ga maken. Het is 9mm multiplex, dus ik neem aan dat ik er best veel uit kan halen. De dekhoogte verspringt bij spant 4 (wordt hoger aan de voorkant). Ik ben van plan om die in ieder geval een 'bovenbalkje' te laten houden. De rest wilde ik ongeveer een centimeter dik maken zonder bovenbalkje.


    Verder heb ik de werf gemeten, gezaagd en deels in elkaar gezet.

    Ik ben van plan om 1,5mm triplex te nemen voor de beplanking. Is dat te dun? Verstandiger om 2,5mm te nemen?

    Volgende keer weer verder...

    edit: de foto's kreeg ik helaas niet horizontaal. Kijkt een beetje rottig zo...
     
    MarcT vindt dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.096
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rob, Waarom bouw je zulke zware spanten als je toch de romp met epoxy gaat bekleden? In mijn optiek is 3 mm triplex zwaar genoeg. Spanten goed in model van de romp schuren en dan lijmen met waterbestendige houtlijm. Met de huid erop wordt het een bijna onvervormbare doos en met de epoxy erop kan het helemaal niet meer stuk. Lees nog maar eens na wat ik in het begin heb geschreven. Misschien iets meer epoxy en weefsel nodig, maar dat "betaalt'zich terug in een veel lichtere en ruime romp. Volgens mij kun je alle elektronica er met gemak in kwijt. En er zit geen spant meer in de weg. Kijk maar wat je met de info doet. Jij moet het schip bouwen en hebt daartoe iets in je hoofd. Neem het triplex voor de huid niet te dik. 1.5 mm is dik genoeg. Heb met mijn kleinzoon een Wiesel gebouwd en voor het beplanken 3 mm triplex gebruikt. Veel te stug om vloeiend op de spanten te klemmen. Extra gleuven moeten zagen voor een beetje flexibiliteit. Het 3 mm triplex stond er nog en investeren in dunner werd ons te duur. Had wijzer moeten zijn en gelijk balsa van 2 mm moeten nemen. Wel kwetsbaar, maar na het stabiliseren met lak en epoxy ook bijna onverwoestbaar. Succes ermee! gr. Klaas.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  7. Rob de Boer

    Rob de Boer

    Lid geworden:
    22 okt 2018
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Leiden
    Dank Klaas, alle advies is welkom. :thumbsup: Het is mijn eerste boot, dus ik heb nog een boel te leren.

    Ik ben van plan om het hout gewoon in de romp te laten. Die epoxy is wat mij betreft puur bedoeld om hem goed waterdicht te krijgen. Ik zag in jouw bouwverslag dat jij het hout er helemaal uit hebt gehaald. Ziet er top uit. Het eindresultaat is ook echt fantastisch. Maar dat niveau van afwerking en detail is voor mij nu denk ik een beetje te hoog gegrepen. Het moet er wel leuk uit gaan zien, maar het wordt allemaal waarschijnlijk wel wat lomper. Wil de lat voor mezelf niet meteen te hoog leggen.

    Als er een andere goede methode is om het hout helemaal waterdicht te krijgen laat ik me ook graag wijzer maken. Het hoeft van mij niet per se epoxy te zijn, als hij maar geen water naar binnen laat.

    De spanten zijn zo dik omdat ik de kiel ook zo dik wil maken, dan kan ik de schroefas daar dwars doorheen laten lopen. Die haal ik uit dezelfde plaat multiplex. Anders moest ik daar apart ook nog een plaat voor kopen.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.096
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen dank Rob, maar ik heb het gevoel dat je het jezelf moeilijker maakt dan het is. Natuurlijk kun je ook andere producten gebruiken om je hout waterbestendig te maken. Mijn insteek is dat als je toch met epoxy aan de slag gaat probeer dan een epoxy rompje te maken. Of je nu één of 3 lagen zet, de spullen heb je dan toch al in huis. Maar nogmaals jij hebt de ideeën in je hoofd en moet ze uitvoeren. In mijn optiek is 8 mm multiplex veel te dik en wordt het daarmee alleen maar moeilijker om daar de schroefas doorheen te boren. Of je zaagt het "pad" van de koker eruit en plakt er twee segmenten naast. Kijk maar wat je het beste lijkt. En lees Sjouke zijn verslag van de Jaguar. Ook hij hikte eerst tegen het epoxyverhaal aan. Alternatieven om je hout te behandelen. G4, blanke lak, eventueel parketlak. en als je goed kijkt/leest dan zul je zien dat mijn bouwmethode en niveau helemaal niet zo high-tech is. Ja ik heb wat ervaring en weet hoe een scheepje er uit moet en kan zien. Daarbij komt het plezier van het bouwen en een verslag schrijven. En intussen hebben daar de reacties een positief resultaat op. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  9. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Als je low-tech wil waterproofen kan je tissue gebruiken en parketlak, werkt op zich ook best heel aardig (zoek mijn EeZeBilt verslagen maar eens op, of dat van de Zeerovers die ik samen met mijn dochter heb gebouwd). Voordeel is dat je je zoon kan laten helpen, want hee, trappenlak, waterbasis.... Epoxy is spul waar ik mijn kinderen nog even bij uit de buurt houd.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  10. Rob de Boer

    Rob de Boer

    Lid geworden:
    22 okt 2018
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Leiden
    Ik denk dat ik het epoxyplan maar laat varen. Er zijn zo te lezen genoeg andere opties. Parket/traplak klinkt goed en vermoedelijk wat eenvoudiger te verwerken.

    Vraagje daarbij: hoe zorg je dan voor de juiste kleur? Als je met tissue die transparante lak aanbrengt krijg je een leuk patroontje, maar kun je er daarna nog gewone verf overeen doen? Omdat de transparante lak eigenlijk bedoeld is als eindlaag bedoel ik.
     
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.279
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Lang genoeg laten uitharden ( staat normaal op de pot, overschilderbaar na .... uren of ...dagen), daarna even met een schuurpapiertje erover en de juiste kleur aanbrengen.
    Zoals mijn collega bouwers het al aangaven. Zoek het niet te ver.
    En je gaat er later toch niet met een hamer op slaan, dus hoeft het ook niet zo stevig te zijn als een echt schip.
    Blijf vooral vragen stellen als je twijfelt, er is niks zo vervelend als steeds opnieuw moeten beginnen.
    succes met de bouw, Marc
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.096
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rob, Het veerpontje is een stalen scheepje en heeft een gekleurde romp. Dus zou ik daar geen vernis op doen. Of eventueel satijn over de kleurlak. Je zou wel het dek kunnen beplanken en dat blank lakken/vernissen. Dat geeft een mooi effect en is denk ik een leuke oefening. Kleurlakken zijn er ook op waterbasis. O.a. Revell aquacolour. Goed te verwerken en ook in satijnglans verkrijgbaar. Doet naar mijn idee wat natuurlijker aan dan hoogglans. Gr. Klaas.
     
  13. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Je kan je romp die met tissue/parketlak waterdicht gemaakt is prima aflakken met wat anders.
    Wat ik doe:
    Waterproofen met tissue/parketlak
    Schuren
    evt. plamuur (daarna weer schuren!)
    Spuitplamuur van Motip
    schuren...
    (herhalen tot helemaal mooi glad)
    In de kleur zetten met Revell AquaColor of Tamiya watergedragen verf
    aflakken met dezelfde parketlak als in het begin (ik gebruik de Gamma Parketlak of Traplak mat of zijdeglans)
     
    MarcT vindt dit leuk.
  14. Rob de Boer

    Rob de Boer

    Lid geworden:
    22 okt 2018
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Leiden
    Inmiddels heb ik alle spanten gezaagd en deels aan de kiel vastgelijmd. Ik was van plan om de kiel in een stuk te laten en daar de schroefas doorheen te boren, maar dat is niet gelukt. Ik heb hem nu in tweeen gezaagd en zet de schroefas daar straks tussen. Nu heb ik er voor de afstand nog even een roerstokje tussen gezet. Moet nog wel bedenken hoe ik dat stuk straks dan waterdicht maak.


    Verder heb ik 1,5mm triplex, schroef, schroefas, koppeling, roer en alle elektronica in bestelling. Dat was ook nog een behoorlijke uitzoekerij, zeg! Zoveel keuzes om te maken. Borstel of borstelloos? NiMh, lood of LiPo? BEC of niet? Welke schroefas bij welke motor? Welke spanning? Welke regelaar? Maar mede met hulp van de meneer van Quartel ben ik er volgens mij uit gekomen.

    Als de schroefas binnen is kan ik precies gaan bekijken of ik nog iets aan de kiel moet veranderen voordat het achterste deel ook vastgelijmd gaat worden. En dan kan het grote beplanken gaan beginnen! :)
     
    MarcT en Tazz 19 vinden dit leuk.
  15. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Leuk project! Ik ben benieuwd naar het vervolg :)
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.096
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ron, Raad je aan om de roerconstructie zo te maken dat roer en schroefas demontabel zijn. Als je onderhoud moet plegen is dat wel zo gemakkelijk. Succes verder! Gr. Klaas.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  17. Rob de Boer

    Rob de Boer

    Lid geworden:
    22 okt 2018
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Leiden
    Ik heb er toch voor gekozen een vrij hangend roer te nemen. Die kan ik er neem ik aan vrij makkelijk uit laten zakken indien nodig. Dan is het ook makkelijk om de schroefas eruit te trekken toch? Ik neem althans aan dat de as op een of andere manier uit het buitenbuisje te halen is?
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.096
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rob, Met een aangehangen roer is het gemakkelijk om het roer te verwijderen en de schroefas uit de koker te trekken. Zorg wel dat de doorvoer van het roer zo lang mogelijk is en aan de bovenkant goed afgesteund. Anders komen alle buigkrachten op de bodem. Gr. Klaas.
     
  19. Rob de Boer

    Rob de Boer

    Lid geworden:
    22 okt 2018
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Leiden
    De bestelling is al even binnen. Daardoor kon ik gaan bekijken hoe ik de schroefas door de kiel kon laten lopen. Ik was van plan om dwars door de kiel te boren, maar dat ging net niet recht genoeg. Bovendien moest ik toch een dikkere schroefas hebben voor het motortje dat ik wil gebruiken, dus is de kiel in tweeen gegaan. Ik weet niet of dit echt een hele goede manier is om het te doen, maar volgens mij zit het nu wel stevig. En hopelijk ook recht genoeg... De achterste spanten kon ik ook vastlijmen.


    Daarna ben ik begonnen met beplanken. Heb ervoor gekozen om het in twee delen te doen. Het achterste deel van de romp is behoorlijk plat, daar kan ik bredere planken gebruiken. Bovendien kan ik zo eerst op een makkelijk stuk een klein beetje ervaring opdoen met zagen, lijmen en klemmen van het triplex. Het is tenslotte nog altijd mijn eerste boot. Ik merk dat ik de planken hier en daar niet helemaal strak aangesloten krijg. Maar ik neem aan dat ik dat met houtplamuur kan fixen.

     
    MarcT en Tug.NL vinden dit leuk.
  20. Rob de Boer

    Rob de Boer

    Lid geworden:
    22 okt 2018
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Leiden
    We naderen het punt dat ik inmiddels een jaar bezig ben met dit project. :feli:Het gaat niet hard, maar heb er nog altijd de grootste lol mee. Het beplanken ging niet vlekkeloos. Al met al is dat niet heel strak geworden. Vooral halverwege blijf je heel duidelijk een naad zien tussen de twee apart geplankte delen. Volgende keer misschien toch maar over de hele lengte planken... En de boeg zag er in eerste instantie echt als een rommeltje uit.
    Maar met de daaropvolgende plamuur en schuursessies begint het toch wat meer op een mooi gevormd bootje te lijken. Naad blijf je wel zien, en de boeg is niet superstrak geworden, maar ik vind het goed zo. Ik heb de boot inmiddels ook van de werf af gehaald. Ik had niet goed genoeg vooruit gedacht. De afstandhouders waren net te kort om de laatste planken er goed op te krijgen. :frustie:
    Voor alle duidelijkheid, deze plamuurfotos zijn genomen voor de volgende schuursessie... :)

    Intussen heb ik er op twee plekken al de dwarsbalk van de spant tussenuit gehaald. Ik denk dat er nog een paar uithaal en er in ieder geval 2 met afstandhouders laat zitten.
    Dan kan ik straks de buitenkant handiger waterdicht maken. Al struinend op dit forum heb ik het volgende bedacht: de binnenkant met G4 behandelen om waterdicht te maken en de buitenkant ga ik alsnog met epoxy en glasweefsel doen voor de extra stevigheid.

    Als dat gebeurd is kom ik toe aan het dek. Daarover wel een vraag: Is het gebruikelijk om die ook helemaal waterdicht te maken? Ik wil hem graag makkelijk demontabel laten namelijk. In ieder geval de achterkant. Zodat ik makkelijk bij batterij en de de electronica kan als dat nodig is. Hoe pak je zoiets aan? Het leek mij dat het dek in ieder geval op de romp moet eindigen zodat eventueel spatwater langs de buitenkant van de romp kan lopen en niet linea recta de binnenkant in loopt. Dit pontje heeft voor het grootste deel ook niet een opstaande rand, dus dat kan qua ontwerp wel. Ideeen zijn welkom. :yes:
     
    MarcT vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina