Ponton 1/50 voor Happy Hunter

Hallo iedereen,

na een tijdje te druk voor modelbouw, toch terug. Ik heb besloten een ponton te bouwen (1/50)om te slepen met mijn Happy Hunter II
Afmetingen gemaakt en uitgezaagd in hout

full

Dan begonnen alles vast te lijmen
full
full

Hoeken licht geschuurd om de rondingen te bekomen
full

Dek erop en geplamuurd
full

Daarna geschuurd en 3 lagen G4 erop (waterdicht)
full

Dan zwart gespoten (2 lagen)
full

Voor het dek wilde ik een effect van ijzer platen.
Dus afgemeten en garen gespannen
full

Dan onregelmatig gespoten met zilverkleur en garen verwijderen
resultaat : platen effect.

full

De bolders zelf gemaakt uit messing.
full

Dan bolders geplaatst, stootranden op de hoeken en banden op zijkanten.
Sleeptros gemaakt en geplaatst
full

Voor meer effect op het dek heb ik besloten "rivets' te maken ( speldjes) Gaatjes voorgeboord en speldjes erin
full

366 in totaal
full

full

Nu nog bewerken met verf voor roest en zorgen voor een cargo

tot zover

Met vriendelijke groeten,

Olav

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,
Mooi ponton heb je gemaakt heb je er ook aan gedacht om er ballast in de romp te stoppen.
Het draagvermogen van het ponton is vrij hoog dus de diepgang van het ponton is dan minimaal.
Het ponton vaart dan door en zal je hunter dan gaan raken.
Ik spreek uit ervaring omdat ik ook een ponton heb gemaakt voor achter mijn hunter.
Met een paar kilo gewicht erin zal hij meer door het water afgeremd worden.

Een mooi model om na te bouwen. (Na-apen dus?) Mag ik de maten van je? Deze lijkt me ook erg leuk achter mijn Zwarte Zee.

Hallo Edwin,
Bedankt voor de info. Daar kan je wat mee! Ik neem de vrijheid om je bouwplan over te nemen, want twee keer het wiel uitvinden is toch verloren energie, nietwaar? Maar eerst de ZZ afmaken.
Groet van Poekie

Graag gedaan hoor daar is tenslotte dit forum voor.... om informatie en dergelijke uit te wisselen.
De tekeningen die je kan downloaden zijn voldoende om je ponton te maken.
Ik gebruik ongeveer 4 kg ballast in het ponton om enigszins wat diepgang te creëren.

Bouw ze... :D

Hallo Edwin,
Zitten er onder je ponton aan de achterkant nog een paar scheggen. Heb je niet gezien op de foto van de onderkant. Al slepend geven de scheggen de ponton toch wat stuur en vaart recht achter de sleepboot aan. Zonder scheggen zal de achterkant willen gaan zwabberen. Gr. Klaas.

Back