Poor Mans Vario

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door hmeijdam, 11 nov 2013.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Gefeliciteerd Andre.
    het RF setje gebruikt OOK (On Off Key) modulatie. Dan is er per definitie geen continue draaggolf, zoals bij AM of FM modulatie wel het geval is.
    Welke ontvanger module gebruik je precies? De SRX882 heeft een soort ingebouwde squelch functie, die het ruissignaal onderdrukt als er geen data signaal binnenkomt.
     
  2. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Dank je Hans,
    Ik gebruik inderdaad die STX882 / SRX882 set.
    Het lijkt inderdaad wel of er een soort squelch op zit, maar er spettert wel wat ruis door. Nu ik weet wat OOK betekend, snap ik het principe. Thanks.
     
  3. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Getriggerd door het artikel in Modelviegsport een PMV kit besteld bij Hans.

    Na zorgvuldig (dacht ik) solderen de zender en ontvanger onder spanning gezet en …. niets! Alles nog weer eens gecontroleerd, met de nodige koppen koffie, maar geen fout kunnen vinden. Ten einde raad Hans gevraagd wat te doen. Met behulp van de autosleutel met afstandsbediening de ontvanger getest en die bleek te werken!

    De zender opgestuurd naar Hans, conclusie: “Bij nadere inspectie onder een 8x vergrootglas zag ik tussen de pootjes van de processor een heel klein soldeerpareltje zitten. Dit ter plaatse van de 2 opgesoldeerde pinheaders voor de druksensor. Na verwijdering deed hij het nog steeds niet, dus overleden verklaard.”

    Gelet op mijn soldeerkunsten een door Hans gebouwde zender besteld. Tevens ook een DLG-zender met brown out detection en hoogte afroep in 10-tallen meters laten bouwen.

    Bij ontvangst gelijk geprobeerd in de lift, 5 verdiepingen, van ons appartementencomplex en nu werkt alles perfect en naar volle tevredenheid.

    Hans, bedankt voor de prima service en support.[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Fijn te horen dat het allemaal goed werkt. :thumbsup:

    Ik moet nu toch echt voor mijn eigen ontvanger ook eens zo'n mooi doosje gaan maken.
     
  5. houtjesplakker

    houtjesplakker

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Omgeving van Gouda
    storing op servo's

    Vandaag op het veld bleek de PMV te storen op mijn Futaba 2.4ghz Fasst besturing.
    Bij nader onderzoek bleek dat de storing alleen optreedt wanneer de voedingsspanning voor de ontvanger betrokken wordt uit de BEC van de motorregelaar.
    De oplossing heb ik gevonden door het plaatsen van ferrietschalen om de aansluitdraad tussen de PMV en de ontvanger.
     
  6. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Het zend-gedeeltje zit in je vliegtuig en de ontvanger blijft op de grond.
    Dus ik denk dat je bedoeld tussen de PMV en de zender?

    Bij mij zit er 1 tussen de hele voeding naar de PMV (en dus ook de zender).
    Het zal wel helpen want ik had geen storingen.
     
  7. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Volgens mij bedoelen jullie exact hetzelfde. Een ferrietringetje tussen de 3-aderige servodraad die van de RC-ontvanger naar de PMV loopt.
     
  8. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    P1110716.JPG Voor mensen die geen behoefte hebben om de PMV ooit te herprogrammeren kan de zender desgewenst ook direct op de Arduino print gesoldeerd op getoonde manier. Hij zit dan op de plek waar de software programmer op aangesloten wordt. Het is dan wel nodig om in de software de audio uitgang van pin "2" naar pin "0" te verhuizen.
     
  9. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    wat een leuke vario :) hoe bruikbaar is een vario vraag ik me af, welke voor iedere 20 cm stijgen een vrij kort hoog piepje geeft, en iedere 20 cm dalen een laag piepje? het lijkt me rustig en "stil" in gebruik.
     
  10. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Marcel, ik denk dat je de gevoeligheid dan beter op 1 meter kunt zetten. Overigens zit er in de software al een instelbare "deadband". Door het opsolderen van een potmetertje kun je instellen boven welke daal- of stijgsnelheid de vario geluid moet gaan maken. Binnen die instelbare grens is hij stil. Ik heb dat hier beschreven.
     
  11. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ah dank je, maar ik bedoel iedere gestegen (bijv) 20 cm respectievelijk gedaalde 20 cm hoogte :) een alternatieve vario methode.
    1 m/s stijgen is dan ~ 5 hoge piepjes per seconde. ik stel dit voor omdat de sensor toch een absolute druk weergeeft. de standaard vario toon is een emulatie van een analoge differentie druk sensor, en daarmee in deze hardware, omslachtiger.
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2015
  12. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, maar wilde aangeven dat de 20cm resolutie binnen de bandbreedte van de sensorruis ligt. Leg je hem stil op tafel, dan zal de sensor spontaan hoogteverschillen van 20cm genereren. Daarom zit in de sensor al hardware sampling (ik activeer 8x hardwaresampling) en volgen er daarna nog twee lowpassfilters.

    Onderstaande 8 regels code zet de absolute drukmeting (flpressure) om in een gedempte variotoon. Hierbij bepaalt "toneFreq" de toonhoogte en "ddsAcc" zorgt ervoor dat bij stijging de toon niet constant is maar onderbroken en de onderbrekingsfrequentie toeneemt, naarmate de stijgsnelheid toeneemt.
    Eerst zijn er twee lowpassfilters om te bepalen of we aan het stijgen of aan het dalen zijn en daar een toonfrequentie uit te bepalen.
    Een derde lowpassfilter volgt dan nog om de variodemping in te stellen. Dat wil zeggen hoe snel de vario reageert op drukverandering.

    Code:
      lowpassFast = lowpassFast + (flpressure - lowpassFast) * 0.2;
      lowpassSlow = lowpassSlow + (flpressure - lowpassSlow) * 0.1;
      toneFreq = (lowpassSlow - lowpassFast) * 50;
      toneFreqLowpass = toneFreqLowpass + (toneFreq - toneFreqLowpass) * 0.1;
      toneFreq = constrain(toneFreqLowpass, -500, 500);
      ddsAcc += toneFreq * 100 + 2000;
      if (toneFreq < 0 || ddsAcc > 0) tone(audiopin, toneFreq + 550);
      else noTone(audiopin);
    
    Jouw voorstel is ongeveer zo iets:

    Code:
    Te bepalen dempingsroutine
    if (huidige druk - vorige druk) < - (20cm drukverschil)
    {
    hoge piep
    vorige druk = huidige druk
    }
    if (huidige druk - vorige druk)  > (20cm drukverschil)
    {
    lage piep
    vorige druk = huidige druk
    }
    
     
    *Henk* vindt dit leuk.
  13. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    :p ik kan helaas niet programmeren maar volgens mij is het dat :) kan dat werken met de sensor op maximale resolutie, en low pass filters (integratie) van het hoogte signaal?
     
  14. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Jouw idee is best praktisch uitvoerbaar, maar voor de Poor Mans vario houd ik mij aan het vario geluidssignaal wat vanuit de 1:1 luchtvaart komt. Dat is een soort standaard geluidssignaal.
     
  15. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Hallo Hans,

    Weer even dit topic omhoog slingeren.
    Afgelopen weekend met een PMV gevlogen en blij verrast.
    Ik had een grotere vertraging tussen daadwerkelijk stijgen van het model en stijgaangifte door de vario verwacht maar dat bleek reuze mee te vallen.
    Enkel mis ik wel een indicatie van de vlieghoogte (nu enkel vario signaal, althans zoals ik het ervaar).
    Was er nu een methode om de vario ook een hoogte indicatie te laten geven?

    Gr.
    Paul
     
  16. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ja, daarvoor moet je hem in een kanaal van je RC ontvanger prikken, waar je een schakelaar aan toewijst. Probeer maar eens uit door hem op een servo tester aan te sluiten.
     
  17. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944

    Ahaa, dat had ik al eens gedaan om de vario van stroom te voorzien.
    Gezien die toen enkel piepte en geen variotoon doorgaf dacht ik toen juist dat ik iets raars had gedaan :rolleyes:
    Ik zal hem vanaf eens net als mijn andere vario aan de knuppelschakelaar toewijzen en luisteren naar het verschil.
    Ergens in dit topic staat vast wel vermeld hoe het hoogtesignaal / piepjes geïnterpreteerd dienen te worden. ik zal het eens doorworstelen.

    Merci weer! :cool:

    PS.
    Kan ik trouwens een losse vario en zendmodule bij jou bestellen (dus zonder de ontvanger)?
    Het is fijn als ik deze vario's gewoon in de kist kan laten zitten en dus niet steeds hoef te verhuizen van kist naar kist.
     
  18. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb in de startpost een uitleg toegevoegd hoe de hoogte afroep werkt.

    Ja, ik kan je nog aan een zender/vario helpen. Diverse mensen (waaronder ikzelf) gebruiken meerdere zenders i.c.m. één ontvanger. Ik stuur je details via een privé bericht.
     
  19. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Hoi Hans,

    Pakketje ontvangen.
    Netjes (uitgekiend) verpakt.
    Komende maandag met mijn kleinzoon het geheel in elkaar zetten en dan naar het veld.
    Ik ben erg benieuwd naar de resultaten.
     
  20. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Hallo Hans,

    Vanavond je envelopje gevonden in de brievenbus. Gelijk na het eten even aan het solderen geslagen.
    Ben er weer blij mee, merci weer! :cool:
    (dit keer ter test mijn eigen servokabel gebruikt, is net even iets flexibeler en lichter)
    Servotester erop aangesloten en zowaar, het werkt en nu bemerk ik ook die hoogte-indicatie :oops:

    Gr.
    Paul
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina