Poor Mans Vario

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door hmeijdam, 11 nov 2013.

  1. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    De DLG uitvoering gemaakt maar dan met de uitwisselbare aTTiny zodat er nog wat gerommeld kan worden met de waarden en eventuele upgrade.

    1.jpg
    Van een stukje standaard printbaan boord gebruik ik 4 banen en maak daar twee kleine onderbrekingen in om de negatieve voeding te verslepen.


    2.jpg Verbind die baan even aan elkaar met wat soldeer en haal ongewenste hoogtes er af.

    3.jpg
    soldeer er een 4 pins stekkerpootje op en slijp daarna pootje 7 zo ver mogelijk af zodat die later geen sluiting kan maken met de verbogen poot 7 van het DIN blokje... zie hiervoor de uitvoering van Hans . Soldeer de pootjes 5 en 8 nog niet want anders kan het DIN voetje er moeilijker op.

    4.jpg
    Haal het zwarte stukje er af en breek van het DIN voetje pootje 6 en 1 af, die hebben geen functie in deze uitvoering. Buig pootje 2,3 en 4 naar voren want dat soldeert makkelijker.

    6.jpg
    Schuif het BMP180 boordje over de pinnen en soldeer het vast. Werk de scherpe stukjes van de pinnetjes weg zodat ze straks niet door de krimpkous prikken.

    7.jpg
    De soldeerbanen 1,2,3 en 4 zijn respectievelijk V+, servo, zender en V-

    8.jpg
    ATTiny er op

    9.jpg
    Stuurstroom en data er aan.

    10.jpg
    Alles bij elkaar met zender 8 gram.

    Ten opzichte van zijn grote broer heeft deze uitvoering een klein rateltje. Dat rateltje (hij klinkt een beetje schor als het ware) dat is er niet uit te krijgen. De full size versie op basis van de ATMega328 ( of 168) processor heeft dat rateltje niet, want die heeft twee timers aan boord.
    Dit is zo gelaten, omdat het de bruikbaarheid verder niet in de weg zit.

    Op de trap werkt het prima en uit het raam is het bereik 600 meter met vrij zicht.

    Pas straks op met het toepassen van krimpkous de sensor moet niet afgedicht worden.

    Mooi project en dank aan @hmeijdam voor de begeleiding en informatie.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 5.jpg
      5.jpg
      Bestandsgrootte:
      534,3 KB
      Weergaven:
      284
    aurectar en Ariel vinden dit leuk.
  2. Jim Thompson

    Jim Thompson

    Lid geworden:
    8 dec 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Bellingen NSW Australia
    Hi Hans,

    I got my vario working nicely. The only problem I encountered was a Linux Permission problem. I have been plagued by such before.........don't ask for details unless you want a long and convoluted read!
    Thanks for the thread and your ongoing assistance.

    Jim.

    Hallo Hans,

    Ik heb mijn vario mooi laten werken. Het enige probleem dat ik tegenkwam was een Linux-toestemmingsprobleem. Ik ben al eerder geplaagd door zoiets ... vraag niet om details, tenzij je een lange en ingewikkelde lezing wilt!
    Bedankt voor de discussie en uw voortdurende hulp.

    Jim.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ron van sommeren, aurectar en Erik Janssen vinden dit leuk.
  3. Jim Thompson

    Jim Thompson

    Lid geworden:
    8 dec 2018
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Bellingen NSW Australia
    I meant to add to my post above; the two wires sticking out of the rx box and ready for a socket to take an ear plug jack plug. Coming in the mail...........

    Ik wilde toevoegen aan mijn bericht hierboven; de twee draden die uit de rx-box steken, zijn klaar voor een socket om een plug voor een oordop te pakken. In de post komen ...........
     
    aurectar vindt dit leuk.
  4. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Iemand al geprobeerd om de uitgang van de ontvanger op een simpele bluetooth module te zetten zodat het geluid via je telefoon te horen zou zijn als hij gekoppeld is....?????? Lijkt me praktisch.. en zo'n module kost een euro bij Ali.
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Bluetooth draagt maximaal 30 meter.
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De vario-ontvanger is bij de piloot. Dus die 30 meter reikwijdte zou genoeg zijn. Zie alleen het nut niet. Het maakt niet uit of het geluid uit de vario-ontvanger komt of dat de ontvanger dit via Bluetooth verzend naar een telefoon die op zijn beurt het geluid produceerd.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  7. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ik neem aan dat je de superheterodyne ontvangermodule zelf bedoelt en niet de complete PMV ontvanger die ik daar omheen heb ontworpen?

    Wellicht werkt dat met zo'n bluetooth module, maar dan heb je denk ik nog wel een of meerdere weerstanden nodig om het signaalniveau wat te verkleinen. Ik ben bang dat de bluetooth module anders overstuurd wordt. Probeer het gewoon uit zou ik zeggen.
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  8. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Ik wilde dan gewoon de superheterodyne ontvangersmodule ergens neerleggen en aansluiten op de module. Met als bedoeling dat ik de geluidjes uit mijn iphone zou horen en eventueel met een oortje. De achterliggende gedachte is om zo min mogelijk draadjes, accu's en spulletjes bij me te hebben als ik aan het vliegen ben.
    Ik dacht aan deze van Alie, kost zo weinig dat ik er maar twee besteld heb om te proberen.

    https://nl.aliexpress.com/item/3289...chweb0_0,searchweb201602_3,searchweb201603_60
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Weet je zeker dat het een zendmodule is?
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  10. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Okee ik zat fout te denken :confused:
     
  12. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Uit de ontvanger komt geen geluid, daar zit nog een versterker en een luidspreker achter, en die wil ik hiermee vermijden. Maar wordt lastig om een juiste zend bleutooth te vinden die dit gelijk over kan zetten naar geluid op de iPhone.
     
  13. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Het lastigste lijkt me niet om een Bluetooth audio transmitter te vinden, maar wel om je IPhone als Bluetooth speaker te laten werken.

    Eenvoudiger zou zijn lijkt me een Bluetooth audio transmitter naar een bluetooth headset of bluetooth speaker. Waarom perse je Iphone ertussenin?
     
  14. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Die Iphone heb ik altijd bij me en de rest ligt dan ergens anders en ik zou dan met oortjes ook mee kunnen luisteren zonder de anderen op het veld gek te maken met de geluiden. met een Bleutooth speaker heb ik weer een apparaat er bij.
     
  15. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Een snelle Google search levert geen resultaten op waarbij de Iphone gebruikt kan worden als Bluetooth audio ontvanger die vervolgens de ontvangen audio afspeeld via de ingebouwde speaker of de koptelefoon.
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  16. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Dat is niet helemaal correct.
    Als je een oortelefoontje direct aansluit op de ontvangermodule uitgang, zul je heel zacht het vario geluid horen. Wat ik eromheen heb ontworpen is een hele simpele audioversterker met een mogelijkheid speaker/oortelefoon, aan/uit en volumeregeling. Eigenlijk is de toegevoegde waarde daarvan met name dat het een op zichzelf staand en compact bedienbaar geheel wordt.
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  17. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Ja ik weet het, heb al een ontvanger uitvoering gemaakt met een oortelefoon aansluiting, gevoed met een standaard stekkertje en het uitgaande signaal van de ontvanger rechtstreeks op een gewone ouderwetse transistor, zonder poespas. Maar ik blijf dan met accu, omvormer en zo in mijn zak lopen...... en het is natuurlijk ook gewoon "moet toch kunnen"

    IMG_6369.JPG IMG_6370.JPG
     
  18. Ludger Kuhnen

    Ludger Kuhnen

    Lid geworden:
    13 feb 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Duitsland
    Hallo all together,

    I am new here, coming from germany. I understand all written netherlands and speak resonable ABN, but if I start writing in netherlands, I think you won´t love it. Nevertheless I hope I am welcom here.

    I found this thread, shortly after I began to start with arduino programming at the begin of January this year.

    I was very interested, so I build one and, wow, it run immediately.

    But there was one thing, I did not love, and that was adjusting the deadband, because everytime, a landing was necessary.

    So I started to modify the code, so that I am able to set the deadband with a second RC-Channel ( Potentiometer Channel, and gives me a deadband from 0 to 300 ( easy to change if necessary ).
    Now I can adjust the deadband so that the Vario is just even quiet in air, depending air-stream in the Fuselage, which might be( or of cause is ) different in differend aircraft.

    Works perfect. If somebody is interested, I can pos the Code, that initially was written by R. Bakke. ( Many thanks for that!! )

    In addition, there was one point in the code, I did not understand, and maybe somebody can explain that to me:
    Question:
    When reading ch1 to check, if the radio should play vario or altitude beeps, why is it necessary to map the the input channel (1000,2000, -500, 500 ) ??
    Wouldn´t it be possible to check in the if-loop, whether the pulse is >1500 or <1500.
    I thing that makes the same without mapping, unless there is a reason I do not understand.
    Thx in advance for answering this question.

    Beste Groetjes

    Ludger
     
    Berrie vindt dit leuk.
  19. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Hi Ludger,
    I haven't looked at the code for quite a few years, but I just did and you are absolutely right. The mapping must be a cut and paste leftover from some other program. But for now it is good for nothing so checking at 1500 us would suffice.

    Hallo Ludger,
    Ik heb al een paar jaar niet naar de code gekeken, maar zojuist dus even en je hebt volkomen gelijk. De map functie zal een knip en plak overblijfsel zijn uit een ouder programma, maar is nu nergens goed voor. Controleren tegen 1500 us volstaat.

    vr gr,
    Hans
     
  20. Ludger Kuhnen

    Ludger Kuhnen

    Lid geworden:
    13 feb 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Duitsland
    Hello Hans,
    bedankt for the quick response.
    Now I got it. Thueght alreadey, I´m stupid.

    Meanwhile I was facing the next "problem" I cannot solve and find nowhere answers.
    I like to implement a LCD-Display in a program, but seems unpossible for me unfortunately.
    I have an idea, how it could work, but as I am unsure, I decided not to spend money for a display that will probably never work in my scetch.
    It is a magic for me, how people get displays to work in a way, that they are readable.
    So further projects will be without any kind of display.

    Main thing is, my Vario works perfect.

    Before that, I programmed a scale light system for aircraft with a pwm-based antcollisionlight ( looks like a bulb :) ), navigation lights, Landing light and scale strobelights.
    All with mosfet to power-LED´s, whereby ( not necessary, just for training ) there are optocouplers between Arduino and the power-Mosfets.
    It looks really nice. ACL on power up, TX_channel-switch mid position starts NAV and strobes, and far end position starts landing-light, so all covered by 1 channel.

    Next was a temperature switch, with up- and down buttons to set the desired temperature. It is for my heated charge box for lipos.
    I would like to have a display, that shows the actual temperature and the desired one.
    Because I have no idea, how to get my sketch more quickly running to be able also to serve display, I now set the desired temperature by default, und if I change it, I just count the times I push the button.
    The Sketch runs 4-5 times a second ( roundabout ) partly due to the waits for the pushbuttons, which is by far to slow. Therefore it had to run appx 10 times faster, helaas.

    Nevertheless, thanks again and have a nice weekend.
     

Deel Deze Pagina