Poor Mans Vario

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door hmeijdam, 11 nov 2013.

  1. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ah, ik snap hem :)

    Ik ging er van uit dat je de gehele vario op een printje wilde zetten, dat had ik dus mis. Jouw doel was het kleiner maken van de arduino print.

    Missschien eindigt dit project wel met een printje waar alles op zit. Ontworpen door alle deelnemers. Een soort 'OpenVario', net als de OpenAltiMeter, de hoogtemeter voor DLG's (openaltimeter | home). Ik zie nu dat die OpenAltimeter ook met een ATMega328p en een BMP085 werkt. Da's ook toevallig ;)
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    ATTiny85 als poor mans vario kandidaat?

    Dat van die losse Atmel 328 in combinatie met een kristal heb ik al eens uitgeprobeerd op een experimenteerbord.

    [​IMG]

    Ik won er echter geen gewicht mee en ook qua kosten is het zelfs nog iets duurder als een Arduino Pro mini. Ik heb er dus nooit een prototype van gemaakt. Merk op dat ik niet kan werken met het losse formaat Atmel 328 wat op de Pro Mini is gebruikt. Met mijn hobby soldeer gereedschap is het formaat DIP module zoals hierboven het kleinste waar ik nog mee overweg kan.

    [​IMG]

    Qua afmetingen is een losse processor wel iets smaller dan de Pro Mini

    [​IMG]

    Ik heb dat toen verlaten als zinvolle optie voor de Poor Mans Vario. Mochten de smallere afmetingen van de losse processor van doorslaggevend belang zijn voor een DLG, dan kan het dus wel. Het zendertje zal dan waarschijnlijk het breedste onderdeel worden. De losse Atmel 328 processor is met behulp van een andere Arduino te programmeren.

    Waar ik op langere termijn nog wel wat in zie voor de Poor Mans Vario is de ATTiny85. Ik ben aardig wat avonden bezig geweest om te pogen de software voor de ATTiny85 gecompileerd te krijgen, maar ik struikelde op de beperking in veldlengtes voor de druksensor berekeningen. Daar worden volgens de datasheet van de druksensoren eerst hele grote getallen met elkaar vermenigvuldigd en dan pas gedeeld. Iemand met meer rekenkundig inzicht dan ik, zou die formules wellicht kunnen omwerken, zodat ze met kortere veldlengten kunnen volstaan.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2013
  3. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ik zie op de site van OpenAltimeter dat ook zij een ATMega328p gebruiken. Maar die ziet er een stuk kleiner uit dan de lange chip uit de post van hierboven.

    De OpenAltimeter is 31 * 16 mm.
     
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Zij zullen wel de TQFP package gebruiken, die ook op de Pro Mini zit. Ik kan daar niks mee, want zo klein kan ik niet werken. Ik denk trouwens dat die op de foto van de OpenAltimeter dan aan de onderkant zit en die chip met 8 pootjes die je ziet lijkt me iets anders.
     
  5. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Net op de site van atmel gekeken,
    De atmega328p is ook 8bit heeft 32k flash tov 8 van de attiny85
    De attiny 1634 heeft 16k, maar 20pins.
    Mvg
     
  6. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ja, die zit aan de andere kant.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    De OpenAltimeter werkt de dus ook op 8 bits. Dan zou dus iemand die verstand van software heeft kunnen leren van de software van de OpenAltimeter :confused:
     
  8. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
  9. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Je hebt helemaal gelijk. Ik had dus over het hoofd gezien dat ook de 328 een 8 bits processor is.

    Dan weet ik echt niet meer waarom mijn code niet wilde compileren voor de ATTiny85. Ik merkte dat als ik de declaraties van de "long" en "float" rekenvelden veranderde in "int", dan wilde het wel weer compileren, maar dan gingen de berekeningen natuurlijk helemaal mis. Dat kreeg ik niet opgelost.

    Ik wist dat de ATTiny85 een boel minder commando's kent dan de AT328, maar dat heeft dan niks met de 8-bits te maken. ik moet dus eens naar de datasheet van de ATTiny85 en kijken welke commando's en datatypen hij kent en dan kijken of je de software code van de Poor Mans Vario kunt omwerken, met alleen gebruikmaking van de commando's die de ATTiny85 kent.
     
  10. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
  11. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
  12. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Is zo'n kant en klare arduino bordje niet een oplossing?
    smallest arduino clone | Femtoduino

    18x34mm ProMini versus 15x21mm Femtoduino scheelt de helft in oppervlak maar het kost wel $12,-.

    [​IMG]

    Kost wat meer maar als je het stapelt met de kleine BMP180 bordje , wordt het een elegant pakketje.
     
  13. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Wat gebruik je als IDE voor Arduino ontwikkeling?

    Ik ben heel tevreden met MS VisualStudio met VisualMicro add-in.
     
  14. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Dat dacht ik ook.
    Ik heb hem besteld :D
     
  15. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ik gebruik Arduino IDE 1.0.5
     
  16. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Dan kan ik de VisualStudio+VisualMicro combinatie aanraden.

    Naarmate de projecten groter zijn geworden, werd ik helemaal claustrofobisch van de minimalistische Arduino IDE. Het was dan ook een aangename verrassing om er achter te komen dat ik mijn favoriete IDE ook voor Arduino kon gebruiken. Eigenlijk doe ik al mijn software ontwikkeling (Windows, Arduino, .Netduino, …) in VisualStudio.

    VisualMicro is gratis. Voor $30,- kan je met VisualMico add-in ook debuggen via usb. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het kan bijzonder handig zijn.

    Als je niet aan een VisualStudio licentie kan komen kan je VisualMicro ook combineren met AtmelStudio. Ongeveer zelfde IDE, volledig gratis en zeer geavanceerd. Dat geeft ook de mogelijkheid om bijv. de ATTiny processoren zonder Arduino te programmeren om de onderste uit de kan te halen.

    http://www.visualmicro.com/
    http://www.atmel.com/microsite/atmel_studio6/

    Nee, ik heb helaas geen aandelen Microsoft, Atmel of VisualMicro.
     
  17. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Laatst bewerkt: 18 nov 2013
  18. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
  19. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Mooi alternatief voor de Apple gebruikers. Het ziet er gelikt uit.
     
  20. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Poor Mans Vario werkend setje proof of concept te koop [edit:verkocht]

    Als proof of concept is mijn Prototype III te koop met een bijbehorende ontvanger. Ik heb deze set zaterdag getest tot boven 500 meter hoogte, maar toen werd mijn Elipsoid zwever wel klein. Hij werkt dus prima.

    [Edit: Verkocht aan A380. Hans, veel plezier er mee en we horen je ervaringen wel in dit draadje]

    De ontvanger zit op een printje gestoken met een klein audio versterkertje, die de luidspreker aanstuurt. Ik heb er een stekkerverbinding tussen gezet, zodat je er ook evt een oortelefoon op aan kunt sluiten in plaats van de speaker. Een kastje voor de ontvanger mag je zelf in elkaar modelbouwen. Zowel de zender als ontvanger zitten dmv pinstekkers vast en kunnen dus gewisseld worden, mocht je eens andere signaal overdracht oplossing aan de vario willen aansluiten. De ontvanger heb ik gevoed door een oud ontvangerpack (4x NIMH), daarna met een 4x 1,5 volt alkaline en hij werkt ook met een 2s Life pack.

    Prijs is € 25,-
    Dat zijn de materiaalkosten, want het moet natuurlijk wel een Poor Mans Vario blijven ;)
    Opsturen kan als brievenbuspost tegen portokosten.
    Eerst zien werken (op de Ermelose heide) kan natuurlijk ook.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2013

Deel Deze Pagina