Port of Rotterdam RPA 13 (DAMEN IBV 2808)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Rickkk, 20 jan 2018.

  1. Rickkk

    Rickkk

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Monster
    En we zijn weer eens gestart met een nieuw project.

    Deze keer is de keuze gevallen op een (IBV) incidenten bestrijdingsvaartuig van het Havenbedrijf Rotterdam.
    Een mooi serie werkschepen met een flinke bluscapaciteit. Het model zal dus ook 2 bluspompen krijgen, 1 voor de blusmonitoren voor de brug en 1 voor de monitor aan de achter zijde.
    Het vaartuig word gebouwd in de schaal 1:50 en zal een lengte van ongeveer 58 cm krijgen.
    Ik ben inmiddels al aardig op weg, voor de romp heb ik eerst een houten plug gemaakt en hierna een mal + de uiteindelijke romp. Voor de romp is het eerste keer dat ik het op deze manier heb gedaan met polyester etc dus ik ben zeker tevreden.
    De opbouw van het schip zal voornamelijk uit 1 mm styreen gaan bestaan, het dek is wat dikker en bestaat uit 1.5 mm platen.

    Het word weer een leuk project waar we met veel passie en plezier inmiddels aan begonnen zijn.
    Hierbij even snel een over zicht met het werk tot nu toe.

    minderman-rpa11-a.jpg

    DSC_0048.JPG

    DSC_0049.JPG

    DSC_1088.JPG
     
    Edgar24 vindt dit leuk.
  2. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Hi Rickkk,

    Leuk projectje ben je begonnen en de opbouw ziet er ook netjes uit zeg.

    Heb je al ideeën over de aandrijving? Het origineel heeft verstelbare schroeven in tunnels, uit mijn hoofd met Becker-roeren.
    Ga je nog wat bijzonders doen met de achterste blusmonitor? Bv verstelbaar van jet naar scherm?

    Vraagje over de romp. Lijkt het zo op de foto of is die recht? Bij het origineel loopt het voordek op zoals je op de eerste foto kan zien.

    Ik ben benieuwd hoe ze gaat worden, blijf je volgen.

    Groet,
    Mathieu
     
  3. Rickkk

    Rickkk

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Monster
    Hoi Mathieu,

    Over de aandrijving heb je helemaal gelijk, het schip heeft verstelbare schroeven en Becker roeren. Schroeven hangen wel vrij bij deze serie en zitten dus niet in tunnels/buizen.
    Verstelbare schroeven is echt iets waar ik totaal geen kaas van heb gegeten en zal het model dus met vaste schroeven uitrusten.

    Voor de blusmonitoren ben ik nog even aan het puzzelen. Het originele vaartuig geeft makkelijk 18 bar en 35.000 liter water.
    Voor het model is het dus even kijken hoever we komen. Ik heb nu 2 graupner pompen die rond de 2000 ml per minuut geven, dit is niet echt veel dus het word even kijken of we iets met nevel kunnen doen. Veel ruimte hebben we ook niet anders zou misschien iets van een vijver/aquariumpomp nog iets kunnen zijn.

    Het dek is niet recht, er zit een lichte kromming in zoals bij het origineel maar is misschien nu nog lastig te zien. In de opbouw zit een verloop van 4 mm ten opzichte van de voor en achterkant, deze loopt dus ook mooi weg. Ik denk dat het een duidelijker beeld geeft als de boeing/verschansing er op staat.

    Groeten Rick
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2018
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Je bent goed bezig er iets moois van te maken.
    betreffende de blusmonitoren en de pomp is het een kwestie om de juiste diameter te vinden aan de uitgang van je monitor.
    vb: darm dia 6mm voor aanvoer water, uitgang spuitmond dia 1,5 mm , je gaat zien dat je al een heel eind komt met die waterstraal.
    Verder is het een kwestie van testen tot je het beoogde resultaat bekomt.
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Hoi Rick. je moet ook niet té enthousiast worden met blusmonitoren. Vreten stroom en ruimte en uiteindelijk gaat het om het effect... Niet de schaal, anders zou je 700 liter/min per pomp moeten verspuiten. Dat gaat je geen vrienden opleveren tijdens vaarshows...
    Als je toch een beetje "effect" wil hebben: experimenteer straks eens met een wat platgeknepen nozzle. Daarmee kun je een bredere straal maken. komt wat minder ver, maar het effect is beter.
     
  6. Rickkk

    Rickkk

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Monster
    DSC_0064.JPG Bedankt voor de tips allemaal, we gaan zeker even verschillende opties testen en/of uitproberen.
    Heb inderdaad wel gekeken voor verschillende pompjes met aardig vermogen maar wat Roel al zei ze nemen een hoop ruimte in en vreten stroom.
    @Marc w ik zal inderdaad rond de 6 mm blijven in de toevoer omdat anders de monitoren ook veels te groot worden.

    We gaan eerdaags wel een test opstelling maken en lekker met water spelen.
    Natte update volgt ;)

    Bij deze nog wel een update mbt de opbouw. Alles zit nog los en is hier en daar wat ruw, maar het geeft toch gelijk wat meer karakter aan het schip en de motivatie lekker verder te bouwen.

    P.s De draden gaan er nog uit hoor, is even als trekdraad om te kijken of de ruimte goed is.

    Groeten Rick
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2018
  7. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Hoi Rick, ziet er erg gaaf uit, mocht je ergens detail foto’s van nodig hebben dan kan ik dat altijd aan mijn collega’s vragen.
     
    Erik57 en Rickkk vinden dit leuk.
  8. Rickkk

    Rickkk

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Monster
    De eerste natte test was een goed begin.
    Ik had 2 opzetjes gemaakt, de één was gewoon een pijpje styreen met een dichte kop met meerdere 1 mm gaatjes.
    De ander is een stukje pijp waarvan ik het einde een stuk smaller heb gemaakt, hierin zitten rondom ook 1 mm gaatjes en daarover schuift weer een groter pijp. Dit is een beetje zoals bij het origineel om door de druk de straal in nevel te veranderen.
    De test was met een 6 volt accu terwijl de pomp 10 volt is. Met de juiste accu moet de straal dus nog wat krachtiger zijn.

    Maar conclusie tot nu toe; het pijpje met de meerdere gaten in de kop geeft een mooie bredere straal.
    De ander heeft wel de betere looks natuurlijk. Ik ga kijken of ik hier de opening strakker kan maken waardoor die hopelijk ook een mooiere straal geeft.

    Al met al niet ontevreden.

    Groeten Rick IMG_20180201_201656.jpg
     
    Marc w vindt dit leuk.
  9. Rickkk

    Rickkk

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Monster
    DSC_0192.JPG DSC_0191.JPG DSC_0195.JPG Bij deze weer een update van het Patrouillevaartuig.

    Het is nog even wachten op een onderdeel voor in de machinekamer dus de romp is helaas even voor wat het is. Hopelijk kan volgende week het dek erop en kunnen we ook daar verder mee aan de slag.

    In de tussentijd de opbouw wel een flinke zet kunnen gegeven. De bekende gele kleur zit erop en hier en daar zijn ook wat extra onderdelen toegevoegd.
    De stuurhut heeft ook de kleur gekregen en de ramen zijn ook geplaatst. Ramen zijn van een 0,4mm clear Evergreen plaat, deze heb ik daarna beplakt met een donkere blauw/zwarte raam folie. Zo komt ook dit mooi overeen met het origineel.
    De mast is ook meegespoten en is klaar voor de verlichting.

    Blij met het resultaat, scheepje vordert lekker zo.
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2018
  10. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Ziet er strak gebouwd en gespoten uit!
     
    Rickkk vindt dit leuk.
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    mooi kleurtje maar zeker ook mooi stukje vakwerk dat je in elkaar geknutseld hebt
     
    Rickkk vindt dit leuk.
  12. Rickkk

    Rickkk

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Monster
    De opbouw krijgt steeds meer details. De railingen staan er rondom op, deze zijn van 0,5 en 1,5mm messing draad, de hoogte van de pootjes is 2 cm.
    De ramen aan de voorzijde van de stuurhut zijn inmiddels voorzien van ruitenwissers. Deze zijn van 1mm rond styreen en 0.75 vierkant styreen.

    Weer een mooie update al zeg ik het zelf DSC_0248.JPG
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    het gaat er steeds beter uit zien, success met de laatste onderdeeltjes.
     
    Rickkk vindt dit leuk.
  14. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    zaandijk
    Rick, gebruik je aquariumslang voor de aanvoer van de pompen, volgens mij kun je beter siliconenslang gebruiken.
    die groene aquariumslangen worden behoorlijk hard en daardoor zou je je monitoren ook minder kunnen laten draaien.
    boot ziet er erg netjes uit, ga het wel volgen.
    groetjes Piet
     
  15. Rickkk

    Rickkk

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Monster
    Hoi Piet, bedankt voor de tip.

    De groene slang is nog oude slang die ik had liggen. Heb momenteel heldere slang van een luchtpompje liggen, deze is ook wel aquarium gerelateerd....
    Inderdaad een goeie om even verder te kijken voor een flexibele siliconen slang.

    Zo zie je maar tips en tricks zijn altijd welkom en zeker bruikbaar.
     
  16. Rickkk

    Rickkk

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Monster
    Één vraag,

    Heeft iemand een idee wat een goed materiaal is om korte bochten mee te maken.?? Het moet dan met een holle buis zijn ivm de toevoer van de bluskanonnen.

    Heb al iets met messing geprobeerd maar de buigen die ik heb is veel te groot..

    Groeten Rick
     
  17. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    2 stukjes buis haaks op elkaar solderen?
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Koperen of messing buis aan de binnenbochtkant inzagen (aantal sneden naast elkaar), dan buigen en de kieren dicht solderen. Heb het dacht ik gezien bij een van Macrabbit zijn schepen. Als ik het goed heb met uitlaatpijpen. Gr. Klaas.
     
  19. Rickkk

    Rickkk

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Monster
    Kijk super, bedankt voor de tips. Weer een uitdaging voor het weekend.

    Groeten Rick
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Voor het buigen nog even met een rattenstaartvijltje erdoorheen om de bramen aan de binnenkant weg te halen. Succes ermee! Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina