'portable' elektro zwever

Na een behoorlijk aantal vlieguren is mijn easystar wel eens aan zijn pensioen toe 8O 8O
Nu wil ik eigenlijk een kist hebben die aan allerlei moeilijk te verenigen eisen moet voldoen:
Ik wil de kist overal mee naar toe kunnen nemen. Dus compact of demontabel. De EZ heeft dan wel een vleugel in 2 delen, maar de staart en de romp blijven ruimte vreten. en zijn onhandig weg te bergen.
Dan wil ik graag een model met behoorlijk goede zweef eigenschappen. Gewoon met de elektroprop naar boven en zweven maar. Ik zoek liever thermiek of draai lui rondjes dan dat ik de ene rol na de andere looping er uit pers.
Ook met een beetje wind nog goed te vliegen, dat zou ook wel lekker zijn. Laten we maar zeggen tot windkracht 4 zou mooi zijn.
Deel van de fun is het zelf maken, liefst met balsa. Ik heb net weer een kleine werpzwever gemaakt met bals en papierbespanning en ik blijf het leuk vinden :roll:

Goed na lang wikken en wegen, zoeken en speuren, lezen en filmies kijken is de HAI (versie 1) als goede kandidaat overgebleven. Alleen die vleugel hè? 1m39 en natuurlijk ook nog met een V stelling en winglets. Dat is het enige minpunt. Volgens mij voldoet dit model verder aan alle eisen. Mooi stabiel, redelijk windbestendig en goede zwever. Tenminste zo komt de kist op het net naar voren en dat zie ik ook in Aerofly (het model is beschikbaar).
Heeft iemand ervaring met de HAI zodat ik mijn conclusies eens kan toetsen? Ik zat te denken om de vleugel deelbaar te maken. Is er iemand die daar ervaring mee heeft en hoe je dat kan construeren?

Ruud

Ik heb dit vliegtuig gemaakt. Ook heb ik de vleugel deelbaar gemaakt door aan de binnenkant van de vleugel 2 kokers te maken waar houten pennen doorheen gaan en dan gewoon de vleugel met elastiek op de romp bevestigen. Het vliegtuig is heel aardig wind bestendig maar de zweef eigenschappen heb ik nog niet mogen ondekken (komt vooral denk ik door te weinig v stelling). Verder met deze deelbare vleugel kun je hem best makkelijk transporteren ik stop hem soms gewoon in een rugzak en dan steken alleen de vleugels er uit.

Al met al een zeer leuk modelletje en ik denk als je de zweef eigenschappen goed kan aanpassen en het vliegtuig uitrust met borsteloos en lipo (heb ik ook gedaan in 10sec. op hoogte) dat je erg lange tijd kan vliegen.

Matthijs

hee mathijs, heb je een foto van jou zwever?
ben benieuwd hoe hij er uit ziet :P

mattiejplane zei:
Ik heb dit vliegtuig gemaakt. Ook heb ik de vleugel deelbaar gemaakt door aan de binnenkant van de vleugel 2 kokers te maken waar houten pennen doorheen gaan en dan gewoon de vleugel met elastiek op de romp bevestigen.
Matthijs

Hoi Mathijs,

Heb je een foto van die constructie? Hoe zet je de vleugels aan elkaar of anders gezegd hoe borg je de samenbouw van de vleugel?
Je vliegt zelf ook zonder borstels begrijp ik. Wat heb je als config?

bedankt,

Ruud

Ik zal proberen vanmiddag even een foto te maken. De vleugels schuiven zo zwaar tegen elkaar dat die uitzichzelf blijven zitten en dan nog elastieken er over heen komt hij niet meer los. ik drijf hem aan met een robbe roxxy 2827-34 met een robbe roxxy control de batterij is een 3s 800mah 11.1v en de ontvanger is een spitz 6 kan. met deze configuratie gaat hij als een tierelier.

gr. Matthijs

sorry voor het lange wachten op de foto's maar de software om de foto's op mijn computer over te laden doet raar dus ik zal proberen ze zo snelmogelijk te plaatsen.

mattiejplane zei:
sorry voor het lange wachten op de foto's maar de software om de foto's op mijn computer over te laden doet raar dus ik zal proberen ze zo snelmogelijk te plaatsen.

ik wacht rustig af :)

Ruud

ik heb hier de foto's waarop vrij duidelijk is te zien hoe de vleugels in elkaar vallen:

afbeelding038smallri8.jpg

afbeelding039smallsg2.jpg

afbeelding040smallqf4.jpg

afbeelding041smallel5.jpg

gr. Matthijs

Dit maakt mij een hoop duidelijk. Bedankt voor de foto's, ik ga iets dergelijks proberen. Zodra ik met de bouw start zal ik een draadje starten.
Waarvan heb je de pennen gemaakt? Berkenhout?

Ruud

Ik zou dat stokje toch maar vervangen door koolstof of iets dergelijks wand ik was toennet gaan vliegen en ik had er een cameratje in dus de vleugel sloot niet meer mooi aan op de romp toen sloeg er een windvlaag en krak stokjes doormidden! gelukkig weinig schade vleugels zijn nog goed alleen een scheur in de romp.

Matthijs

Back