Portofino I: hoogte van de schroef?

• Topicstarter Topicstarter Darko
  • Startdatum Startdatum
D

Darko

Guest
Beste,

Ik heb een Portofino (I) van Graupner. Origineel moet deze met 2 motoren gemaakt worden, maar om de kosten te beperken, hou ik het bij 1 motor (de multispeed 700BB die vroeger op dit forum al ter sprake is gekomen).

Nu is mijn vraag op welke hoogte ik de schroef uit de boot moet/mag laten komen. Er wordt vooropgesteld dat deze half boven, half onder water zou moeten uitkomen

In de handleiding staat dat het 15mm van de kiel naar boven zou moeten zijn. Maar dat is met twee motoren en ik heb geen idee welk gewicht ze dan voorzien.

Ik heb deze morgen het bad laten vollopen en de boot met alle onderdelen erin gelegd en blijkt dat die 15mm dan nog een extra 30mm onder de waterspiegel liggen. Maar dit is als de boot stil ligt. Als hij wat snelheid heeft zou de portofino moeten gaan glijden, zodat ie (volgens mij) toch hoger komt te liggen.

Iemand die mij kan helpe???? :?

Bedankt!!! Dirk

portofino.jpg

dit schip?

het is niet dit schip (Portofino II), wel zijn voorganger (de Portofino I).

Maar weet jij op welke hoogte de schroef uit deze boot komt? Dit zou mij waarschijnlijk ook al wel iets voort helpen.

Dirk

Hoi hoi,

Dit model heeft me "vroeger" veel plezier gegeven. Ook ik had hem met 1 schroef aangedreven. Achter de versterkte spiegel hing een k&y setje bestemd voor een methanolmotor. met dit setje had je veel afstelmogelijkheden. het beste presteerde de boor met de schroef exact parallel aan de rompbodem, echter het hart van de schroef (de as) zat ongeveer 8 mm onder het laagste punt.
Hij werd aangedreven door een Graupner Speed 900BB torque motor op 30 cellen (soms ook 36 cellen). De motor dreef een 52*1,6 mm carbon propje aan. Dit ging erg goed, het was net een stofzuiger (qua geluid). Alleen de aandrijving in het water, en een waterfontijn van ruim 2 meter hoog dat erachteraan spoot, spectaculair aanzicht. Een motor i.p.v. twee is dus prima te doen. Succes

Groetjes Aldert,

Wat bedoel je juist met "de as zat ongeveer 8mm onder het laagste punt"?

anderzijds lijken 36 cellen wel een 'aanvaardbare' snelheid te geven 8O. Ik probeer het met 12....

Ciao, Dirk

Back