Portofino vaart niet rechtuit op topsnelheid

op deze boot moet een 42mm prop
doordat de prop zo groot is krijg je extreem last van een propwalk.
ook kan je beter een speed 700 bb turbo neo in deze boot leggen.
dat zal de snelheid zeker wel een stukje verhogen,

greetz jaimy
 
het is even in het engels maar het helpt een hoop.

PROPWALK

You may find that on full-speed straightline runs, your boat veers slightly to the right; this is especially likely with surface-drive setups. The propeller spins counterclockwise, and the force of its rotation pushes the boat through the water, but it also turns it to the right. With a sub-surface setup, the strut blade creates a stream of air bubbles that interfere with the prop's bite in the upper half of its rotation; this, too, contributes to strong propwalk.

Another cause of propwalk in a monohull is the strut blade. When water hits the strut blade, it runs along both sides of the strut blade and creates an underwater "wake." But the water streams don't immediately blend after passing the strut's trailing edge, so until that happens, the upper half of the prop rides in turbulent water.

* Adjustments. On a surface-drive, you can compensate for propwalk by bending the strut to the left in much the same way as you would turn an outboard engine to make a boat turn left. But if your strut is exactly centered on the transom, twisting it to the left will put the prop to the left of the boat's centerline, and this may cause the boat to chine-walk badly. Surface-drive models work better when the prop is far behind the transom and in "clean" water.

The solution for propwalk with a sub-surface drive is to position the strut hub far enough behind the strut blade to allow the water streams to converge before the water hits the prop blades. It is usually enough to move the strut hub back an inch. Although the newly extended prop shaft does allow more water to hit the top half of the prop, if the prop rides too far behind the transom, the model may lift when running at full speed, and this can cause the boat to hop, especially in the comers. A combination of a slightly bent strut and an elongated strut hub is often the best way to counter propwalk. If you plan to twist the strut to the left, install the stuffing tube so that it exits to the right of the keel centerline (you don't want the prop on the left of the centerline!).

dit stuk legt het gehele propwalk gebeure uit en legt ook een beetj uit hoe het te verhelpen is.

greetz jaimy
 
hallo je kan ook gewoon volgas geven en dan je roer trimmen op de zender zodat je wel rechtdoor kan varen. :D
 
Da's een 'iets-te-kort-door-de-bocht-antwoord', Sven... (Leuke woordspeling trouwens)

Wat je dan doet noemen we 'symptoombestrijding':
je heft de uiterlijke kenmerken van de kwaal op, maar de kwaal zelf niet.

Oftewel: in dit geval zet je je prop een beetje scheef, hetgeen snelheidsverlies betekent. En da's iets wat de topicstarter niet wil, denk ik.
 
idd je moet je roer zo scheef zetten dat je meer dan 10% snelheids verlies hebt.
en dat willen we niet met powerboats.
plus als je weer langzaam gaat varen moet je weer trimmen dus je blijft trimmen dan.
gaat dus niet werken.

wat wel werkt is je as iets omhoog plaatsen.. waardoor er iets minder blad het water raakt en dus minder propwalk ontstaat..

maar mijn voorkeur is gewoon een veel kleinere prop er op 42mm is meer dan zat.
het is en blijft een 700 motor.
die worden ook ingezet in mono 2's en daar varen ze bijna wel allemaal met 41 tot 44 mm.

de 50 mm is echt way to big.
45 mm kan wel maar dan heb je een lichte boot nodig.
en dat is het niet dus kom je op een 42mm uit..

succes er mee greetz jaimy
 
hij bedoelt in der daat een hydro prop.

tip over het zwaarte punt...
zie die op 29% vanaf die spiegel gezien te krijgen.

greetz jaimy
 
Hang er voor de verandering een mes-scherpe metalen prop op. Om propwalk te bestrijden is dat de eerste stap. Met scherp bedoel ik ook echt scherp (je vingers er aan snijden). Een botte (plastic) prop slaat op het water ipv er in te snijden. Stel je voor dat de prop door het slaan op het water, de kont uit het water tilt en naar links (van achter uit gezien) "verzet" en je krijgt een flauwe bocht naar rechts. De as 1-2 mm naar rechts verzetten kan ook helpen, maar meestal is het de prop. Ook de onderzijde van de romp kontroleren met een lang recht voorwerp, een afwijking aan de rechterkant kan ook tot "afwijkend" gedrag leiden. Een holte creert weerstand en trekt de romp in een flauwe bocht. Strut (as) hoger plaatsen ontlast alleen de motor en laat de romp dieper in het water zakken en vaart stabieler om de langs-as (tegen chine-walk). Maak in ieder geval de overgang tussen spiegel en vlak haarscherp (met plamuur/stabilit) en monteer de trimvlakken 1 mm hoger (dmv de gaatjes in de trimvlakken te sleuven). Die zitten nu te laag en veroorzaken weerstand.
Marc
 
Back
Top