Portugese vissersboot nu ook schaal 1 op 3

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 10 okt 2009.

  1. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hallo,

    Misschien niet een echte modelboot, maar toch ook weer wel. Ik ben een paar weken geleden begonnen met het bouwen van een portugees vissersbootje. Het orgineel (ik heb wat foto's van een vakantie jaren geleden) is ongeveer 4 meter, het model is inmiddels 2m30 lang geworden. Geen tekening, ik doe deze boot uit het hoofd/op het oog. De boot wordt gebouwd volgend de zgn. "stich and glue" methode.
    Materiaal is voornamelijk Okume massief en marine grade multiplex 6 mm. Lijm die ik gebruik is PU bruislijm van Bison en "West" Epoxy.

    De boot is bedoeld voor de kids, die zeu**n al :) een jaar om een eigen bootje. Mijn eigen boot is niet echt iets voor de kleintjes. (twee stuks,8 en 11 jaar) Leuk project om te doen, Ik ben niet zo'n ervaren botenbouwer, ben meer van de vliegtuigen.

    Motorisering is een tweedehands dewalt accuboormachinevan 30 euro. Ik heb motor en tandwielbak uit de boormachine gehaald. Ik heb een nu een 550 like motor, regelaar en voor/achteruit. Op 12V draait de boorkop 2000 toeren, zal onder belasting vast minder zijn. Ik gebruik deze setup omdat ik nu ook de beschikking over een slipkoppeling die standaard op de boormachine zit (kinderen/schroef/vingers). De bak van de boormachine heeft een stalen planetaire vertraging, ik kan evt een zwaardere motor monteren. (pignon overzetten)

    Ik gebruik een raboesch 45cm schroefas en een 120mm 4 blads schroef, ook van raboesch.

    Op de boot komt een stuurkolom waarop stuur / gas / vooruit achteruit /dodenmansknop / accuconditiemeter komt. Het roer wordt met stuur verbonden met een pull-pull systeempje.

    Accu is een 50Ah semitractie.

    Wordt vervolgd!
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2010
  2. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    proefzitten, Mees 7 jaar.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2009
  3. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    [​IMG]

    [​IMG]

    sorry , ik wilde even helpen .

    leuk scheepje
     
  4. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    [​IMG]

    vannacht is de boot van de schragen gevallen (stommiteit!) Scheur in de aanhechting bodem/zijkant, ik heb de boel nog niet verstevigd met glasmat. Opnieuw stitch en glue-en dan maar. Dit keer tarwebloem gebruikt als vulmiddel voor de epoxy, werkt goed. Boot is nu niet meer glutenvrij.
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2009
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    motor, bak en regelaar. Ik zit er wel over te denken een normale (car) regelaar te gebuiken, 'M goed, eerst maar eens proberen.

    [​IMG]
     
  6. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Tim,

    De accu die ik gebruik is een speciale "auto" accu, geschikt om verder te ontladen dan een gewone autoaccu. Een normale "auto" accu is voor dit bootje niet geschikt. Berekend en bij benadering gaat het ongeveer 250 watt vermogen kosten om dit bootje met 7km/hr voort te bewegen, en dat kan de motor/accu combinatie makkelijk aan. Rompsnelheid van dit bootje is ongeveer 9 km/h dus veel sneller zal het ook niet gaan. Het liefst heb ik dit bootje niet sneller dan 5 km/h, sneller is hier niet toegestaan en het is snel genoeg voor kids van onder de 10 jaar.

    Wat betreft de schroef, das even uitproberen. Ik heb behoorlijk wat ervaring met 1:1 schaal motorschepen, en volgens mijn gevoel gaat deze raboesch schroef wel het benodigde water verplaatsen.
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2009
  7. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Kielbeslag gemonteerd. 10mm bij 1mm aluminium.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2009
  8. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Kiel verstevigd, schroef en schroefas nog niet binnen...........verdikkie !

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2009
  9. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Bankjes en stuurconsole gemaakt. Zelf maar een stuur gaan maken, niets wat past uit de winkels.

    [​IMG]
     
  10. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ja daar heb ik aan gedacht, alleen die hangen altijd overal te koop en op elke tweedehandsbeurs, alleen niet als je er een nodig hebt.

    overigens, ik heb de schroef (120) mm en schroefas binnen, mooi ding :)

    Even testen op de motor en dit geeft behoorlijk wat waterverplaatsing / badkamer nat :)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2009
  11. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    weer wat opgeschoten vandaag :

    Proefplaatsen van schroefas en motor.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2009
  12. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Dit schroefje is wel heeeeeeeeeeeel erg mooi zo. Ik woon aan het water en bouw de boot in de tuin. Een aantal schippers vond het vandaag
    de moeite om even aan te leggen en te komen kletsen. Schipperspraat.....ideeen en adviezen...(en vooral complimenten ;) ...) leuk


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2009
  13. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    pull pull voor het roer


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2009
  14. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2009
  15. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Dankjewel ! , stuurtje is in aanbouw.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2009
  16. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ziet er best leuk uit zo

    [​IMG]
     
  17. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Brandaris, bedankt voor het melden, dit topic wil ik niet missen :D

    Maar bij mij werkt het gewoon, doe je iets bijzonders? Anders iets specifieker zijn want ik kan geen fout ontdekken.

    Franck, erg leuk project, ik ben ook bezig met de restauratie van een boot (zie onderschrift) en ben even benieuwd of je het ocume ook buigt of er gewoon tegen aan schoeft. Ik gebruik 18mm, zo te zien jij ook?

    Martin
     
  18. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Ik heb even uit mijn mail de link gebruikt zoals jij die ook krijgt. Bij mij werkt het gewoon. Iemand anders die hier problemen mee heeft?

    Franck, gebruik je dan ook vuur of een verfbrander om te buigen of gewoon nat en dan in een klem of iets dergelijks?
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2009
  19. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
  20. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982

Deel Deze Pagina