Positie sleephaak (in de zwever) discussie

Voor het BIGGS sleepmanual wil ik wat meningen verzamelen over de beste plek van de sleephaak in de zwever.

Neushaak:
Nadelen:
  • Sterke neiging tot slingeren in de start, wat tot gevaarlijke crashes kan leiden, met name bij modellen zonder wiel en/of met een lage vleugel/weinig V-stelling.
    Enkele acro types (zoals Swift) komen mogelijk slechter los van de grond omdat de haak in één lijn ligt met de vleugel
    Moeilijker inbouwen.

Voordelen:
Makkelijker aan te koppelen

Haak onder/zijkant romp:
Nadelen:
  • Lastiger aankoppelen
    Kan verder uitzwaaien tijdens de sleep, wat tot het gevaarlijke "opzwiepen" kan leiden.
Voordelen:
  • Met pennetje makkelijk ontkoppelmechanisme te maken.
    Komt van nature in een betere (hogere) positie te liggen tijdens de start/sleep
    Veiliger in de start, minder kans op slingeren.

Laat jullie mening eens horen?

Richard ik vind er zelf wel verschil in zitten tussen de onder als de zijkant.
Mijn ervaring is aan de onderkant het beste.
Inderdaad tijdens de start minder kans op slingeren.

Ik sleep sinds een poosje een zwever met aan de zijkant een haak maar die wil iedere keer uitzwaaien. (altijd dezelfde kant tegen de draad in zeg maar)

In de neus is in de start misschien iets minder lekker als onder, maar veel makkelijker aan te koppelen.

1 is dus voor mij voor (beste keus voor mij)
2 onder
3 opzij (slechste keus voor mij)

ik ben toch benieuwd hoe dit slingeren bij een neushaak ontstaat. met 1:1 zwevers is het toch zo dat een sleephaak in de neus er juist voor zorgd dat de zwever makelijker achter het sleepvliegtuig blijft hangen. bij zwevers met de haak naar achteren is dit effect minder, wat het zweefvliegtuig meer vrijheid geeft.

het kan hem natuurlijk zitten in de onwaarschijnlijk hoge posieties waar ik veel modelzwevers heb zien rondhangen. ik vermoed dat als een dergelijk posiete gewenst is een haak aan de onderkant van de neus de beste keuze is.

Groeten Halmar

Halmar.
Voor de duidelijkheid: het beruchte slingeren bedoelen het effect wat direct AAN HET BEGIN van de start ontstaat. Soms getriggerd door een iets te lang vastgehouden tip, een polletje gras wat een tip pakt, te laat tégen aileron gegeven, de neus niet precies opgelijnd met de sleper/lijn. Of de sleper is te lomp weggetrokken.

Een stukje weerstand onder aan de romp in de vorm van een wiel of schaats doet wonderen, dat "trekt" de neus recht. De beroerdste combinatie heb je bij een gladde romp (onderaan), een kleine zwever(vleugels laag), weinig of geen V-stelling, te hoog gras, kist niet netjes recht achter de sleper of een lompe sleepvlieger die met een klap volgas geeft.

Het slingeren wat je vaak in de lucht ziet, ik noem het maar opzwiepen, wordt doorgaans veroorzaakt door te traag reageren van de zweefvlieger, het kan zich zo erg manifesteren dat de zwever kompleet doormidden breekt. Ik weet niet of de positie van de haak hier een faktor bij speelt. Misschien dat een neushaak het model minder vrijheid biedt, en dus wat weerstand daartegen geeft.

Bertus, je hebt wel iets gelijk, maar ik vind het wegtrekken van de neus persoonlijk nauwelijks merkbaar, met een vlotte start heb je direct grip op de lucht en is het niet meer te merken met de sleep. Een oplossng is de vleugel op de grond te leggen aan de kant waar de sleephaak zit, bij elkaar zal hij dan zijn vleugel netjes richten (met de goede kant stuurcorrectie!)

Hallo Richard

We hebben over dit onderwerp afgelopen weekend al uitgebreid en vooral gezellig gediscussieerd.

Ik heb een zeer groot aantal foto's bekeken, voornamelijk van acro toestellen, en de meesten hebben de haak redelijk tot zeer ver naar achteren onder de romp zitten. (zie ook de reportage van de wedstrijd in Nijverdal op de site van het FOX-team)
Af en toe kom je ook wel een tegen met de haak in de neus maar deze zijn duidelijk in de minderheid.
Bij verschillende acro toestellen is de positie van de haak zelf ter hoogte van de onderkant van de cockpitrand aan de voorzijde.

Jammer genoeg ben ik het filmpje van de 'full size' Swift S1 kwijt , hier zit de haak ook zeer ver naar achteren.

Bij mijn Standard Libelle zit hij in de neus maar ik vind dit minder prettig, wel makkelijker aan te haken.

Mijn mening:

Bij toestellen met een normale instelhoek b.v. vanaf 1,5 graden en niet specifiek ontworpen voor acro: in de neus of vooraan onder de romp .

Bij acro toestellen met een zeer kleine instelhoek en de neus ongeveer op de 0-lijn: onder de romp en zelf redelijk ver naar achteren onder de voorkant canopy rand.

Aan de zijkant: geen mening, het is wel makkelijk.

Harry

Hallo

Ik kan me in dit verhaal (gejat uit een Duits forum) wel vinden zolang het maar geen Swift S1, Fox, Kobuz 3 of iets dergelijks is.

Segler sollen/müssen (abweichend von den "Großen") immer etwas oberhalb der Schleppmaschine fliegen. Schau Dir den Rumpf von der Seite an und lege eine gedachte Linie vom Schlepper zum "Seglerschwerpunkt", bzw. dem Punkt in der Tragfläche, der zum Auswiegen benutzt wird. Dort wo diese Linie die Rumpfnase schneidet, ist eine gute Kupplungsposition, weil dann der Seilzug gar keine, bzw. wenig Momente auf die Seglerquerachse ausübt.

Groetjes,

Harry

Lijkt me wel dat een sleeppunt verder naar achteren minder koerstvastheid geeft tijden het zweven, of valt dat me?

Taco.

Harry,
Ik kan me heel goed vinden in je (gejat) verhaal.
"het zwaartepunt" is wel niet ons zwaartepunt is om de zwever uit te balanceren: bij een hoogdekker zwever zal dat een stuk onder de vleugel zitten, bij een middendekker vermoedelijk ergens in de vleugel. In vlucht zal dit wel een ideale positie zijn, als je tenminste op de juiste hoogte achter de sleper gaat.

Bij het vertrek weet ik het zo niet. Een paar weken geleden had ik zelfs een last om mijn 1/3 DG1000 recht te houden in het eerste deel van de sleep.
Het gras was zeker niet te lang, maar het was wel heel dik gras (vol met klaver) een beetje vochtig. Hierdoor spoorde de zwever van links naar rechts. Als de vleugeltip de grond dan raakt moet je zorgen dat je snel vliegwaardig bent. Droog gras is een wereld van verschil. Dan kan je de zwever rustig op de vleugeltip laten rusten bij de start. Haken doet ie niet.

Met de sleepkoppeling iets onder (en dus achter) de neus zal de zwever waarschijnlijk iets sneller losgetrokken worden van de grond, en dus minder kans hebben om te gaan sporen.

Ikzelf geef altijd vol up bij aanvang van de sleep, net zoals me geleerd is bij de 1/1 zwevers. Zodra de sleep een beetje snelheid krijgt gaat de stick naar neutraal. Hierdoor heb ik meer controle op het rechtuit gaan tijdens de eerste fase van de start.

Van Thomas Budzus (fabrikant van grote zwevers) kreeg ik te horen dat een retract met vering nefast is voor de staliliteit bij de start. Op zijn grote ASW28 van 9meter plaatst hijzelf een retract zonder gasveer. Je moet maar leren landen is zijn motto... :roll:

Richard Branderhorst zei:
De beroerdste combinatie heb je bij een gladde romp (onderaan), een kleine zwever(vleugels laag), weinig of geen V-stelling, te hoog gras, kist niet netjes recht achter de sleper of een lompe sleepvlieger die met een klap volgas geeft.

Richard,
Ik weet niet of je je Pottes voor twee jaar herinnert: heel wat piloten gingen slingeren bij de start, met een groundloop als eindpunt. Maar telkens zag ik de thermik xl van Gerard een perfecte start maken. Geen wieltje of schaats, superlage lange vleugels met heel weinig V-stelling. En toch ging het telkens perfect bij hem. :?: :?: :?:

Hoi Evert

Ik zoek al een hele tijd naar een methode om de eerste 4 a 5 meter van de sleep over te slaan maar het lukt me maar niet. :P :P

Maar dat het veel van het toestel afhangt en van de positie van de sleepkoppeling is zeker, bij mijn Speed Astir zaliger (gecrasht tijdens een midair collision) totaal geen probleem terwijl ik bij de Standard Libelle heel erg moet oppassen en tijdens het eerste gedeelte van de sleep veel moet "knuppelen".
Dit toestel heeft een instelhoek van 0,6 graden en bijna geen V-stelling maar ik ben er van overtuigd dat het aan de geringe instelhoek in combinatie met de neushaak ligt.
Mijn oude B4 (verkocht) kon je bijna met de ogen dicht slepen.

Zondag gaat mijn nieuwe ASW 28 voor de eerste maal de lucht in (neushaak) maar daar verwacht ik geen moeilijkheden.
Mijn Swift S1, vliegklaar over 4 weken of zoiets, heeft de sleepkoppeling onder aan de romp, 10 centimeter achter de neus.

Harry

Hoi,

De sleepkoppeling in de neus is tot nu nog steeds de makkelijkste oplossing, maar kan ook niet altijd toegepast worden. En je hebt natuurlijk nog je eigen voorkeuren.

Een sleepkoppeling in de neus, daar kan je alle kanten mee uit en is als eerste aan te raden voor normaal slepen. Bij het ‘neus-slepen’ -zal ik maar zeggen- komt eerst de staart van de grond en vervolgens het geheel. Eénmaal de zwever van de grond is en de sleper is ook van de grond, klap je het wiel naar binnen. Dit scheelt weer een hoop weerstand.

In de startfase probeer je achter de sleper te blijven, op gelijke hoogte. Het is makkelijk als er een derde man bij staat en heel het gebeuren mee te volgen.

Eenmaal op veilige hoogte, +/- 50m vlieg je wat boven (1 tot 2 meter) de sleper uit en volg de instructies van de sleper. Deze zal altijd ruimschoots op tijd zeggen wat hij gaat doen: v.b. we vliegen naar links en ik leg nu in. Als de sleper een ruime bocht neemt naar links, neemt de zwever de buitenkant en het liefst zo vlak mogelijk. Dus bochten met het richtingsroer en horizontaal houden met de rollen. Hier zijn dan de zwevers met enkel richtingsroer wel in het nadeel; het geeft wat meer werk t.o.v. een zwever met rollen, maar…. het gaat ook.

Een sleepkoppeling onderaan de romp, zie foto 1, wordt meestal bij snelle of wedstrijdzwevers toegepast. Het voordeel is hier bij dat je makelijker loskomt van de grond en van het bodemeffect kunt profiteren. Hierbij komt de staart als laatst van de grond. Heb je een zweeftoestel met een kleine instelhoek, dan hebt je alle voordelen hier bij. Meestal wordt dit bij zwevers toegepast die geen flaps hebben of deze gebruiken om te starten.
foto 1
foto_1.jpg

Hoe verder de koppeling naar achter staat (naar de aanvalsboord toe), hoe lager de koppeling zal staan. Hierdoor zal het toestel zich willen opbomen. Dit wilt zeggen omhoog klimmen.

Dit is als voorbeeld. Hier wordt een grondstart uitgevoerd met een lier. Zo ver mag het bij een sleep echter niet komen (foto 3).
Foto 2
foto_2.gif

Foto 3
Het opbomen.
foto_3.gif

Sleep: FOX MDM-1 Spanweidte: 7000 mm
http://www.paritech.de/modellbaunl/foxmdm1.php
[video width=600 height=350:19ab8990b1]http://sidewind.be/images/Fox_1.avi[/video:19ab8990b1]

Michael

Misschien is de mining van een beginneling in het slepen ook wel eens leuk om te lezen. (50 sleeps ondertussen)

Mijn keuze hangt eigelijk af van het type zwever waar je mee vliegt. Zelf heb ik een fox van 4 meter met een neushaak en moet zeggen dat bevalt me aardig.
Hij komt niet vroeger los omdat ik hem zelf van de grond moet trekken dus van raar gedrag in de start heb ik geen last. Gaan we dan over naar thermiekzwevers dan hou ik meer van een onderkant romp haak. Reden is simpel: de zwever zet zicht zelf met zijn neus omhoog en laat de sleper maar trekken. Eigelijk moet er buiten wat rudder weinig aan gestuurd worden.

Wat de strart betreft: ik heb al ettelijke malen het gevaarlijke zwiepen gezien en denk er iets op gevonden te hebben ;-)
Als wij slepen gaat het er de eerste 5 meter rustig aantoe (half gas) en als de zwever zijn vleugeld horizontaal heeft gaat de gas helemaal open.
Je hebt dan in het begin tijd om alles level te brengen en je dan op een vlotte start voor te bereiden. Terwijl je anders heel het grondgebeuren aan het vechten bent om te kist recht achter de sleper te houden. Zou het na die 5 meter niet lukken ligt de snelheid nog steeds laag en kan je indien nodig losgooien moest je willen, zonder verdere schade.
Ik start zelfs altijd zonder de vleugel door een ander persoon level te houden. En moet zeggen het leek me moeilijker dan het is.

Als slot moet ik wel meedelen dat ik de microbe stevig tepakken heb van het slepen ;-)

Groeten
Vincent

Hoi Vincent,

Gaan we dan over naar thermiekzwevers dan hou ik meer van een onderkant romp haak. Reden is simpel: de zwever zet zicht zelf met zijn neus omhoog en laat de sleper maar trekken.
Eigelijk moet er buiten wat rudder weinig aan gestuurd worden.

Dit klopt en meer moet het ook niet zijn.
Zo te lezen hebt je het snel geleerd.
Mijn voor keur gaat naar een gespannen sleep kabel en dan volle kracht voor uit, je moet ook een sleper ter beschikking hebben die je lekker trekken kan mijn toestel weegt tegen de 20kg

[/media]

Groetjes

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vond het als ik eerlijk mag zijn behoorlijk simpel.
Moet er wel bijzeggen dat ik al 8 jaar vlieg ongeveer.

Maar mijn eindbesluit, als je wil leren slepen de sleephaak zo ver mogelijk naar voor.
Dan trekt de sleper bij een fout je trug met je neus in de goeie richting. ;-)
En voor alle nieuwe leer aub eens met de rudder sturen want de dag van vandaag zijn
er weinigen die dat nog van bij de start aangeleerd krijgen vind ik.

Groeten

Tjongen tjonge, wat zijn dat voor een slepers en zwevers :?

Ik bedoel ik verder niet heel veel ervaring met slepen maar sommigen waren wel echt te laat met het ontkoppelen van de zwever.
En sommige slepers starten nu ook niet echt rustig voor de zwevers.

Tjonge jonge.......dat is geen slepen dat is met je ogen dicht vol gas en hopen dat het goed gaat.
Die ka-8 bijvoorbeeld....ik had al even de schakelaar gebruikt... 8O
Het is toch de bedoeling dat niet alleen het toestel, maar ook het vliegen een beetje schaal lijkt?
[/media]

Als je naar dit 1:1 filpje kijkt kun je zien dat zij daar ook last van hebben. Maar zolang het eerste stukje rustig gaat is er niets aan de hand.
[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is weliswaar een beetje 'Off-topic' maar er zijn duidelijk 'meerdere wegen die naar Rome leiden'.

Ik het slepen (met de zweefkist) jaren geleden in Duitsland geleerd en heb tot heden ongeveer 200 a 250 sleepstarts.
Indertijd werd mij een ding herhaaldelijk duidelijk gemaakt, blijf van het richtingsroer af.
Hou het zweefvliegtuig met de rolroeren iets tegen d.w.z. vliegt de sleepkist b.v. een linker bocht geef dan een heel klein beetje !!!!! rechts rolroer.
Stuurt men teveel tegen dan bestaat de kans dat men de sleeppkist teveel afremt

Ik vlieg zo al jaren en de enige keren dat ik vroegtijdig heb moeten ontkoppelen is die keren dat een tip bleef haken of tijdens zeer zware turbulentie, in totaal misschien een keer of 5.

Overigens heb ik veel sleepstarts zien mislukken omdat men met de combiswitch ingeschakeld vloog.

@ Michael, (sidewind) leuk om weer eens iets van jou te horen/zien, we hebben jarenlang samen aan wedstrijden deelgenomen
Een heel mooie site trouwens

Harry

Zouden de ailerons niet verkeerd geprogrammeerd geweest zijn bij de Ka8 die crashed? Het lijkt me anders zo een vreemd manoeuvre.

Bij een aantal van die mislukte starts gaat het volgens mij mis omdat de sleper in de fout gaat, en niet de zwever. De sleper gaat veel te steil omhoog, met een stall als gevolg.
Hier nog zo eentje die te steil gaat.... video nimbus 9m20

Volgens mij was dat ook wel een sleper die aan de te krappe kant zit voor zo`n zwever.
(zeker als een helper de sleepkist de eerste meters moet helpen lijkt mij).

evert_B zei:
Ikzelf geef altijd vol up bij aanvang van de sleep, net zoals me geleerd is bij de 1/1 zwevers. Zodra de sleep een beetje snelheid krijgt gaat de stick naar neutraal. Hierdoor heb ik meer controle op het rechtuit gaan tijdens de eerste fase van de start.
Waar heb je dat geleerd Evert? vol up geef je doorgaans NOOIT bij een sleepstart. Je neus ligt zowieso op de grond doordat je toestel neuslastig is. Je trim kan eventueel ietsje naar achter, maar de stick mag NOOIT vol up. Pas tijdens het rollen trek je net zoveel dat je neus van de grond komt. Dit om teveel slijtage te voorkomen aan toestellen zonder neuswiel. Ben je minder neuslastig, bv bij een 2zitter, dan hou je de kist in een vlakke lijn tov de sleper.
Vol Up zou nefaste gevolgen kunnen hebben in een licht toestel, die doorgaans snel van de grond komen. Soms zie je ook dat de staart naar beneden wordt gedrukt tijdens de start. De kabel wordt strakgetrokken en het geeft je al direct wat meer kans de neus op te houden tijdens de eerste meters.
Het lijkt me dus erg sterk dat ze je zoiets geleerd hebben.
In de modelbouw kan het wel omdat je met een veel te hoge snelheid wordt getrokken. Je bent onmiddelijk van de grond en je gaat BOVEN de sleper hangen.

Back