Ding stamt (qua ontwerp, de heli zelf kan nieuwer zijn) uit de tijd van de flybar en de tolgyro's.... die waren niet zo kritisch, en FBL hadden ze toen nog niet van gehoord....
Met alleen een tailgyro is het ook niet zo'n groot probleem als de correctie-as van de gyro een paar graden afwijkt t.o.v. de hoofdas. Dus dat ding werd letterlijk overal neergepletterd waar de bouwer vond dat er nog een hoekje vrij was. Overal dus, zeeën van ruimte in die romp....
Persoonlijk had ik gewoon de paddelstang eraf gesloopt en lekker met de ouwe variokop verder gevlogen. Een van de makkelijkste koppen om non-E-stab te vliegen zolang je bladen van rond de 200 gram gebruikt (Een gestripte Flybar-kop van Vario vliegt eerlijk gezegd beter non-E-stab dan de 2blads-rigidkoppen die ze er speciaal voor ontworpen hebben...)
Maar ja, da's een heel ander verhaal.
Die sensors, die zitten toch apart van de regel-electronica bij V-stabi? Ik bedoel, daar hoef je verder niet bij om af te stellen? Dan zou ik hem denk ik in het achterste (vaste) deel van de doghouse zetten, op een mooi platformpje.... Daar zit ie mooi beschermd tegen vuil en vet, en relatief erg trillingvrij.
Groet, Bert