Positie van de sensor t.o.v. main shaft

Ik mijn schaalheli ben ik op zoek naar de meest goede plaats voor de sensor van mijn vbar.

Zoals een beetje op de foto te zien is staat de sensor niet helemaal uitgelijnd met de mainshaft. Is dit een probleem. De sensor staat wel evenwijdig met de romp van de heli?

foto-5.jpg

Laatst bewerkt:
Ja, dit zal problemen geven.
Je kunt hem het best ergens op het frame van de heli plakken.
Hoeft niet precies in het hart van een van de assen te zijn.
Zolang de assen van de sensor en die van de heli maar parallel lopen.

Tim

Jammer dat vbar niet de optie heeft om de sensor verticaal te monteren, was vaak handig geweest. Ook qua beweging is de sensor op het frame beter zodat de vbar de reacties het meest direct meet.

Helemaal voor op het frame werkg ook prima, als je daar ruimte hebt.

Yep, alleen bij die heli (Vario hang mechaniek) is er maar weinig plek op het frame, om goed een sensor te plaatsen.

Je zult dus ergens een platformpje moeten maken wat precies haaks op de rotor-as staat....

Groet, Bert

Yep, alleen bij die heli (Vario hang mechaniek) is er maar weinig plek op het frame, om goed een sensor te plaatsen.

Je zult dus ergens een platformpje moeten maken wat precies haaks op de rotor-as staat....

Groet, Bert

Waar wordt normaal de gyro geplaatst dan?

Ding stamt (qua ontwerp, de heli zelf kan nieuwer zijn) uit de tijd van de flybar en de tolgyro's.... die waren niet zo kritisch, en FBL hadden ze toen nog niet van gehoord....
Met alleen een tailgyro is het ook niet zo'n groot probleem als de correctie-as van de gyro een paar graden afwijkt t.o.v. de hoofdas. Dus dat ding werd letterlijk overal neergepletterd waar de bouwer vond dat er nog een hoekje vrij was. Overal dus, zeeën van ruimte in die romp....

Persoonlijk had ik gewoon de paddelstang eraf gesloopt en lekker met de ouwe variokop verder gevlogen. Een van de makkelijkste koppen om non-E-stab te vliegen zolang je bladen van rond de 200 gram gebruikt (Een gestripte Flybar-kop van Vario vliegt eerlijk gezegd beter non-E-stab dan de 2blads-rigidkoppen die ze er speciaal voor ontworpen hebben...)

Maar ja, da's een heel ander verhaal.

Die sensors, die zitten toch apart van de regel-electronica bij V-stabi? Ik bedoel, daar hoef je verder niet bij om af te stellen? Dan zou ik hem denk ik in het achterste (vaste) deel van de doghouse zetten, op een mooi platformpje.... Daar zit ie mooi beschermd tegen vuil en vet, en relatief erg trillingvrij.

Groet, Bert

Back